Dat is de strekking van een stukje over speciaalzaken op de website van Jan-Willem Grievink (conception.nl), waarin hij stelt dat het niet goed gaat met alle speciaalzaken in Nederland en dat dit vooral aan henzelf te verwijten is.
Zijn betoog gaat met name over de food sector, waarin alle speciaalzaken sinds eind 2008 ruim 700 miljoen Euro omzet hebben verloren (bron FSIN Nieuwjaarsmonitor 2012), terwijl de supermarkten in diezelfde periode ruim 2 miljard Euro omzet hebben gewonnen met voedings- en genotmiddelen.
De functie van een speciaalzaak is “een verkoopsysteem rondom één productgroep waarmee het zich onderscheidt van een supermarkt door iets aan te bieden wat een ander niet heeft (een groot aantal unieke artikelen), van een alom bekende betere kwaliteit en met een klantgerichte service die inspeelt op zelfs de latente klantenbehoeften”, aldus Grievink. “Ze onderscheiden zich niet meer van supermarkten met hun producten en kwaliteit, ze bieden geen service, zijn duurder dan de supermarkt en ze zijn veel minder lang open”.
Hij beschrijft in 10 punten, wat er zoal mis is met de speciaalzaak en noemt daar onder andere de onderscheidendheid, openingstijden, het creëren van ‘fans’ en transparantie. Alle punten en zijn hele verhaal staat op deze pagina. In veel gevallen prima te lezen met de ogen van een dierenspeciaalzaak, hoewel niet altijd.
Ik probeer mijn bedrijfje te onderscheiden door andere producten, lage prijs en extra service.
Maar ik kan met veel producten gewoon niet goedkoper zijn dan de supermarkt. En wat ik nu erg merk (ik sta dan op de markt) is dat veel mensen geld belangrijker vinden dan kwaliteit.
Gelul in de ruimte. Ik hoop dat er ook eens een sanering komt in dit soort zinloze onderzoeks/marketing bedrijven. want je kan lucht bakken braden of frituren, het blijft lucht en krijgt er geen vette bek van.
Bij ons krijgt de klant advies. In de supermarkt of tuincentrum niet.Ook word de zak voer in de auto gebracht. En ik denk dat mijn collega’s net als ons veel meer service geven en een luisterend oor hebben voor onze klanten dan AH of de Intratuin. Ik denk dat meneer Grievink zich de ballen uit zijn broek lacht want hij heeft zojuist met weinig moeite een vorstelijk loon ontvangen voor een rapport dat aan alle kanten rammelt. Heeft de heer Grievink wel eens vlees van een slager vergeleken met dat van een supermarkt ?. Ik denk het niet want dan had hij gezien dat het in de pan kromp en dat er minder smaak aan zat. Een goede bakker gebruikt nog niet de helft aan toevoegingen in zijn brood dan de supermarkt bakker. Waar de heer Grievink niet over spreekt is dat wij Nederlanders prijs boven kwaliteit stellen dit in tegenstelling tot onze zuiderburen. In België kunnen 3 slagers hun brood verdienen in een dorp van 2000 inwoners.