Parkeerbeleid is voor winkeliers van groot belang. Een groot deel van de consument bezoekt met de auto een winkel of een winkelgebied om daar te winkelen of boodschappen te doen. Parkeermogelijkheden en parkeertarieven bepalen in belangrijke mate of consumenten naar een bepaalde winkel gaan. Daarom onderzocht Detailhandel Nederland in 2005 voor het eerst 32 parkeergarages in 20 steden. Dit jaar zijn 79 parkeergarages in 26 steden bezocht.
Eén van de bevindingen uit het onderzoek is dat de tarieven van parkeergarages sinds 2009 zijn gestegen met gemiddeld 17,3 procent. De inflatie was sinds 2009 5,2 procent. Volgens Detailhandel Nederland hebben gemeenten diverse redenen om de prijzen te verhogen, zoals het weren van auto’s uit de stad.
“Gemeenten moeten zich beter bewust zijn van de wederzijdse afhankelijkheid tussen winkeliers en de stad.” schrijft Harry Bruijniks, voorzitter van de stuurgroep Vestigingszaken. “De parkerende klant moet krijgen waar hij voor betaalt; wanneer voor één uur en één minuut geparkeerd wordt, dan moet er ook voor één uur en één minuut betaald worden en niet voor twee uur. Nu worden de opbrengsten door gemeenten toegevoegd aan de algemene middelen, waardoor het parkeren wordt gebruikt als ‘melkkoe’.”
Twee jaar geleden was er ook al sprake van een stijging van de parkeertarieven. In het artikel van destijds werd als een van de truukjes om de tarieven te verhogen aangegeven, dat met de parkeertijd verkortte en het bedrag hetzelfde hield, met als gevolg dat de kosten per minuut hoger werden. Detailhandel Nederland pleitte toen ook al voor een systeem met betalen per minuut. In enkele steden is heeft inmiddels een begin gemaakt met dit parkeerprincipe.
De gehele “Parkeertest 2011” is te hier te downloaden als PDF.
Bron: Detailhandel Nederland
Comments
Nog geen reacties op Nieuwe cijfers parkeertarieven: wederom forse stijging