Een jaar branchenieuws in vogelvlucht, DSZ Actueel in 2010

28 december 2010 - 15:12 - 0 reacties

Een jaar branchenieuws in vogelvlucht, DSZ Actueel in 2010

Het was een (wederom) een bewogen jaar voor de branche en dus ook voor de berichtgeving op DSZ Actueel, dé portal voor het nieuws uit de DSZ branche. Was het de afgelopen jaren vooral de crisis die een stempel drukte op het nieuws. Dit jaar waren er diverse  onderwerpen die erg leefde in professioneel dierenland. We hebben ze voor u op een rijtje gezet.

Meest gelezen
Het meest gelezen afzonderlijke artikel in 2010 was “Afsplitsing aantal voormalige Discuswinkeliers verder onder de naam PETS & CO“. Dit artikel vertegenwoordigd als meest gelezen, de serie artikelen omtrent de gebeurtenissen rondom de franchiseformule van Discus. In de zomer van dit jaar verkeerde de organisatie in surseance van betaling als een gevolg van de claims (1 miljoen euro) die voortvloeiden uit een rechtszaak inzake de samenwerking met haar voormalige distributiecentrum PPDE. Uiteindelijk zorgde dit voor een afsplitsing, welke onder de naam Pets&Co verder is gegaan. De overgebleven winkels hebben de naam Discus kunnen behouden en zijn daarmee nog altijd actief. Dit onderwerp leefde erg in de branche en er staan dan ook 5 berichten hierover in de top 10 meest gelezen artikelen.

Een ander veel besproken onderwerp was de nieuwe branchevereniging in oprichting. Onder aanvoering van Marcel Rutte is een groep aan de slag gegaan met de speerpunten, echter een periode ging voorbij zonder concrete plannen in de openbaarheid. De heer Rutte geeft aan dat de oprichting tijd nodig heeft en hij nog steeds hinder ondervindt van de tegenwerkende brancheorganisatie Dibevo. Deze heeft via een artikel in september op de berichten en aantijgingen gereageerd. Dit onderwerp zal vast en zeker een vervolg krijgen in 2011 en staat met 2 artikelen in de top 10 van 2010.

De online dierenwinkels zijn tenslotte het derde grote gespreksonderwerp binnen de branche geweest. Niet alleen werden twee gerelateerde berichten erg goed gelezen en staat ook deze in de top 10, maar er werd vooral veel gereageerd. Ook dit onderwerp zal met de toenemende online winkelervaring van de consument en de stijgende aantallen webshops meer en meer aandacht krijgen en een belangrijke rol gaan spelen in het professionele leven van de DSZ ondernemer.

De volledige top 10 meest gelezen:

  1. Afsplitsing aantal voormalige Discuswinkeliers verder onder de naam PETS & CO
  2. Discus in surseance van betaling: rechtbank geeft PPDE weer gelijk
  3. Coöperatieve Vereniging Discus failliet
  4. Naam Discus naar Mol Diervoeding en Discus leden
  5. Nog geen duidelijkheid over naam Discus
  6. Dibevo reageert op kritiek van nieuwe (nog op te richten) branchevereniging
  7. Online dierenwinkels veroorzaken veel onrust in de branche
  8. Nieuwe brancheorganisatie voor dierenspeciaalzaken
  9. Dierenwinkel sluit om “internetwinkel”
  10. “Hill’s prescription diet Feline K/D nu ook voor dierenspeciaalzaak bereikbaar”

Meest gereageerd
Net als bij de meest gelezen berichten, voeren ook hier de online dierenwinkels, Discus en de nieuwe branchevereniging de boventoon, maar wat men blijkbaar veruit het meeste bezig hield waren de online dierenwinkels. Zoals bij het bovenstaande stukje al aangegeven, veroorzaken online dierenwinkels veel onrust in de branche. Dit blijkt wel uit het grote aantal reacties op deze berichten. Is dit een teken van gezonde discussie of voelt de ’traditionele’ branche zich echt bedreigd? We zullen het vast en zeker gaan weten in 2011.

Meeste poll stemmen
Onlineshops, zoals Zooplus …

  1. Ondersteunen en versterken onze handel
  2. Maken onze handel kapot
  3. Hebben geen invloed op onze handel
  4. Geen mening

Dit was de poll met de meeste stemmen het afgelopen jaar. Ook dit getuigd weer van het feit dat het onderwerp online dierenwinkels erg leeft. Sterker nog, volgens onze lezers maken ze de branche kapot. Het wordt dus zeker als een bedreiging gevoeld, maar volgens anderen is dit juist een kans om sterk ondernemerschap te laten zien en de kansen te grijpen die er liggen. Vooral onderscheiden als fysieke winkel, waar men de ervaring kan beleven en het kundig advies op maat worden hierbij als argumenten genoemd.

Social media
Twitter: sinds augustus zijn we actief en hebben inmiddels 36 volgers. Ieder bericht verschijnt als Tweet op ons Twitter account en ook branche-verwante berichten van andere media die de berichtgeving op www.dsz-actueel.nl niet halen. De verwachting is dat het aantal volgers in 2011 fors gaat stijgen. Professionals uit de branche vinden het interessant om constant op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en ook steeds meer mensen en bedrijven wagen zich aan de voordelen die Twitter en andere social media als Facebook, LinkedIn en Hyves kunnen brengen.

Overige statistieken
Tenslotte: het gaat goed met DSZ Actueel. Er zijn veel ontwikkelingen gaande op de achtergrond, waar u volgend jaar zeker van gaat horen. Wat al eerder is aangekondigd, gaan we in 2011 ook daadwerkelijk doen: personeelsadvertenties voor DSZ branche professionals. Van managers tot winkelpersoneel, DSZ Actueel wordt dé plaats waar u gaat kijken voor vacatures in de branche of waar u uw vacatures op wilt zetten! Wat we precies gaan doen hoort u begin 2011, maar zorg alvast dat u uw belangrijkste vacatures paraat hebt, met uw logo als apart bestand.

Dan als afsluiter een aantal laatste opmerkingen. In 2010 is het bezoek op de site wederom gestegen, het aantal gelezen pagina’s per bezoek is ook gestegen, evenals de tijd die men op een pagina doorbrengt. Er zijn steeds meer terugkerende bezoekers en ook de nieuwsbrief wordt goed gelezen. Het aantal abonnees stijgt nog iedere week. Kortom, nog meer reden om positief 2011 in te gaan! Tot volgend jaar.

Deel dit bericht:


Comments

Nog geen reacties op Een jaar branchenieuws in vogelvlucht, DSZ Actueel in 2010

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten