Hoogzaad Pet Products, met dertig jaar ervaring nog altijd innovatief

29 januari 2012 - 08:01

Hoogzaad Pet Products, met dertig jaar ervaring nog altijd innovatief

[uitgelicht/advertentie]

In de serie “Uitgelicht” komen verschillende bedrijven uit de dierenbranche naar voren. Aan de hand van een interview met de eigenaar of een prominent vertegenwoordiger van het bedrijf, proberen we u een inkijkje te geven in de ondernemer, het bedrijf en de kijk op de huisdierenbranche. Zo ontstaat een pallet aan interessante perspectieven. Henri Hoogzaad van Hoogzaad Pet Products bijt de spits af.

Aan ervaring geen gebrek, zo blijkt al snel in het gesprek met Henri Hoogzaad. Zo’n dertig jaar geleden begon hij bij Friskies Dierbenodigdheden om de supermarkten te voorzien van diervoeding. Na tien jaar vertrok hij naar GroVic wat veel mensen die al langer in de branche zitten kennen als groothandel Vic van Heeswijk en dat later is overgegaan in het huidige Royal Canin Nederland en daarmee met name de import van dat merk diervoeding. In de tien jaren die hij daar werkte, vervulde Henri diverse functies en besloot na twee decennia even een zijstap te maken uit de DSZ branche.

Echter na twee jaar keerde hij weer terug in de branche waar zijn hart lag en ligt. Dit keer bij Supreme Petfoods, uiteindelijk als Business Director Benelux. Daarna volgenden nog Flamingo, leverancier van accessoires en Witte Molen, producent van kleindiervoeding om uiteindelijk in 2010 voor zichzelf te beginnen met Hoogzaad Pet Products. Een agentschap van diverse producten en zoals hij het zelf stelt “een kleine groothandel in dierenvoeding, snacks en accessoires”.

 

Doggy Bagg, een mooie start met een mooi product

De eerste productlijn van deze nieuwe, maar reeds vertrouwde speler in de markt was van Pet-Joy met het product Doggy Bagg, een A-merk in het kussensegment. Met dit gepatenteerde product lagen er mooie kansen. “De teflon coating zorgt niet alleen voor een makkelijk af te nemen kussen, maar is daarnaast met de vulling van korrels, ook een goede basis voor een robuust kussen en wordt daarmee ondersteund door dierenartsen”, aldus een enthousiaste Henri Hoogzaad. Door hernieuwde aandacht voor een wat vergeten product in de dierenbranche en door goed te luisteren naar ondernemende afnemers, ontstonden ideeën voor verbeteringen. Innovaties waar Pet-Joy graag aan mee werkte en wat geresulteerd heeft in een serie nieuwe producten die de afgelopen twee jaar op de markt zijn gebracht.

Passie voor het product en een goed netwerk

“Het opzetten van een agentschap doe je niet zomaar, het reeds opgebouwde netwerk heeft me daarbij erg geholpen”, vervolgt hij. Aan alles merk je dat hier een ervaren verkoper aan het woord is. Met een serieuze blik vertelt hij dat, als hij er in zijn carrière met de pet naar had gegooid, hij nu niet op zijn netwerk had kunnen rekenen. Daarnaast wordt zijn aanpak getypeerd door oprechte interesse en aandacht voor de klant. Niet alleen langsgaan met de catalogus en een pen, maar met een goed verhaal en het product waar het om draait. Een ondernemer wil het product zien en voelen, zodat het zich bewijst ten opzichte van het verhaal wat er bij wordt verteld. En dat gaat toch beter als je een wat meer beperkt assortiment hebt van hoge kwaliteit, dan een boek vol met honderden producten.

 

De smaak naar meer, Happy Pet wordt in de markt gezet

Dat de relatie met zijn klanten goed is, blijkt onder andere uit het opnemen van Happy Pet in het assortiment, als aanvulling op Doggy Bagg. Vragen van afnemers naar andere, kwalitatief goede producten, resulteerde in de toevoeging van de accessoires. En in een markt die al heel veel accessoires kent, is het toch een prestatie om een nieuwkomer te introduceren. Ook hier speelt de ervaring en het enthousiasme een belangrijke rol. Daarnaast is er ook bij deze lijn weer sprake van een goede prijs-kwaliteit-verhouding.

De groei die met het opnemen van Happy Pet in het assortiment gepaard gaat is voor Henri Hoogzaad niet het voornaamste argument, het gaat hem meer om compleet willen zijn en daarmee het inspelen op de vragen en behoeften van de ondernemers. Dit, in combinatie met immer innovatief bezig willen blijven, zorgde bijna vanzelfsprekend voor de meest recente toevoeging aan de serie producten binnen het agentschap: kwalitatief hoogwaardige honden- en kattenvoeding.

 

Nature’s Protection, een combinatie van goed luisteren en een innovatieve voedingslijn

Door de ontwikkelingen van de afgelopen jaren op het gebied van verkoop via internet, is bij het gros van de winkeliers de marge flink onder druk komen te staan. “Per definitie is het nieuwe verkoopkanaal niet verkeerd, als het prijsniveau maar op pijl blijft”. De grote webshops, zoals Zooplus, doen dit echter niet en hebben hun bestaansrecht min of meer te danken aan de lagere prijzen die ze kunnen bieden. Het feit dat grote namen van honden- en kattenvoer aan die webshops leveren heeft geleid tot het zoeken naar alternatieven in dit segment, door de ondernemers uit de branche. Toen de kans zich voordeed om een nieuw product in de Nederlandse markt te zetten, duurde het dan ook niet lang en besloot hij het te gaan doen.

In het nieuwe jaar start Hoogzaad Pet Products dus met de verkoop van Nature’s Protection, een compleet nieuwe honden- en kattenvoedings productlijn ontwikkeld door een team van dierenartsen en nutritionisten, allen met een ruime ervaring in de petfood industrie. De super premium voeders worden met gebruik van uiterst moderne technologie geproduceerd in Litouwen, waardoor de kosten laag gehouden kunnen worden en de marge voor de dierenspeciaalzaak behouden blijft. Smakelijkheid en verteerbaarheid zijn zonder meer te vergelijken met de huidige marktleiders in superpremium. Het is de bedoeling dat deze producten komen te liggen bij die dierenspeciaalzaken die de strijd om de gunst van de consument aan durven te gaan met de gevestigde merken.

Uniek aan Nature’s Protection is het ingrediënt MZG, oftewel MicroZeoGen. Dit is de gepatenteerde naam voor een recente innovatie bij honden- en kattenvoeding, ontwikkeld door ervaren wetenschappers, exclusief voor dit merk. MicroZeoGen stimuleert de gezondheid van de darm, bevordert de opname van voedingsstoffen en is niet te vergelijken met Zeoliet, een onderdeel van veel andere merken voeding. Deze niet-gemicroniseerde vorm is bewezen (veel) minder effectief. Naast bevordering van de opname, stimuleert het ook de algehele mobiliteit, natuurlijke afweer en draagt het bij aan de bescherming van de urinewegen.

Een ander bijzonder kenmerk in Nature’s Protection nieuwe honden-en kattenvoedingslijn is het gebruik van kippenmeel in plaats van vers kippenvlees. Daar waar andere merken, veelal als marketingverhaal,vers vlees verwerken in een droog eindproduct heeft Nature’s Protection daar bewust niet voor gekozen. Hierdoor kan men de bacteriologische kwaliteit van het voer garanderen. Door het gebruik van gedroogd vlees als eiwitbron heeft het product een constantere kwaliteit en betrouwbare nutritionele waarde. Tenslotte brengt Hoogzaad Pet Products met deze nieuwe lijn een beperkt aantal SKU’s in de markt. “De verschillen zijn tegenwoordig klein tussen de verschillende gespecialiseerde voedingen. De consument heeft op deze manier een overzichtelijke keuze en de ondernemer hoeft een veel kleiner aantal verschillende verpakkingen op voorraad te hebben om de klant toch te kunnen bedienen”, aldus Henri Hoogzaad.

Bij interesse van een van deze 3 productgroepen kunt u contact opnemen met henri@hoogzaadpetproducts.nl of bellen: 06-22224833.

Bij de introductie van Nature’s Protection kunt u ook gebruik maken van verkoop bevorderende displays voor hond en kat. Of wilt u een bezoek laat het dan weten.

Weet u ook iemand voor deze serie? We horen het graag via redactie@dsz-actueel.nl!

Deel dit bericht:


Er is geen mogelijkheid tot reageren op commerciële berichten, uitgelichte artikelen of vacatures.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten