Winkels in de nabije woonomgeving nog steeds belangrijk

2 november 2011 - 10:11 - 2 reacties

Winkels in de nabije woonomgeving nog steeds belangrijk

Uit onderzoek van PostNL blijkt dat ondanks de stijgende populariteit van online winkelen vindt 98% van de Nederlanders het bestaan van winkels in de nabije woonomgeving nog steeds belangrijk. Bijna iedereen bezoekt minstens één keer per week een winkel in de buurt en een kwart doet dat dagelijks.

Het feit dat de winkel dichtbij is wordt als voornaamste reden (56%) voor het aantal bezoeken aangegeven. Voor bijna 25% van de respondenten is het sociale contact de belangrijkste reden om de winkel om de hoek te blijven bezoeken. Vooral voor het doen van dagelijkse boodschappen, geeft de Nederlander nog altijd de voorkeur aan het bezoeken van de supermarkt of de speciaalzaak. Het bekijken van het assortiment (62%), evenals de spullen kunnen aanraken (55%) en de sfeer (22%) zijn hierbij ook bepalend.

Inwoners van de drie grootste steden, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag bezoeken winkels in de nabije omgeving het vaakst (36% dagelijks) en hechten er het meeste belang aan. Bewoners van Zeeland, Brabant en Limburg leggen het minst vaak bezoeken aan de winkel in de buurt af (17% dagelijks).

Verbeterpunten
Een meerderheid van de bevolking dat de dichtstbijzijnde winkels ruimere openingstijden moeten hanteren. De meest gehoorde klacht: lange wachttijden. Mannen en bewoners van de drie grootste steden, evenals inwoners uit het oosten van het land ergeren zich hier het meest aan. Over het algemeen staat de Nederlander echter positief tegenover de winkel om de hoek. Bijna de helft (49%) heeft niets te klagen.

Achtergrond van het onderzoek
Het onderzoek (1.298 respondenten, met een verdeling man/vrouw van 50/50) is afkomstig van PostNL, dat ISIZ en Stadspeil opdracht gaf om de sociale functie van een winkel in de buurt te onderzoeken, in aanloop naar de opening van het 2.600ste postkantoor. De traditionele postkantoren zijn dan wel uit het straatbeeld verdwenen, maar er worden steeds meer postagentschappen in winkels geopend, ook in supermarkten.

Bron: Marketing online

Deel dit bericht:


Comments

2 reacties op Winkels in de nabije woonomgeving nog steeds belangrijk

  1. Dit verhaal wil je toch niet geloven de buurt winkel is ten doode opgegeven.10 % omzet verlies aan internet of supermarkten en bouwmarken winkels betekent 50 % minder netto winst voor de stenen winkels.jammer genoeg heeft de consument niet in de gaten dat ze zelf de buurtwinkels de nek omdraaien.tussen nu en 5 jaar zal meer dan 25% van de buurtwinkels gaan verdwijnen.En heel veel kleding winkels nu al een massaal uitverkoop door winkels.Het betaling gedrag is ook aan het verslechteren.

  2. Dat is niet de strekking van het artikel Wim….

    Als we het er dan toch over hebben, wees dan boos op je eigen klanten.

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten