Winkeliers: Overheid stop oneerlijke concurrentie!

21 juli 2013 - 07:07 - 3 reacties

Winkeliers: Overheid stop oneerlijke concurrentie!

Webshops die zonder toestemming op industrieterreinen goederen fysiek aan consumenten verkopen, tijdelijke verkooppunten vanuit hotels of partycentra en groothandels die aan particulieren verkopen. Dit zijn voorbeelden van meldingen van oneerlijke concurrentie die bij het Informatiepunt Oneerlijke Concurrentie van Detailhandel Nederland binnenkomen. Jildau Schuilenburg, secretaris Vestigingszaken, legt uit: “Juist in deze economische situatie moet meer dan ooit sprake zijn van een eerlijk speelveld. De markt moet zijn werk doen, maar overheden moeten oneerlijke concurrentie tegengaan en de regels handhaven!

Internetbedrijven waar consumenten fysiek producten kunnen bekijken, betalen en meenemen, acteren als winkels en zouden zich van gemeenten alleen op een detailhandelsbestemming mogen vestigen. Te vaak worden bestemmingsplannen niet gehandhaafd of wordt er onzorgvuldig op toegezien. Een voorbeeld is een fysieke winkel in bruidsmode, waarbij op korte afstand een groothandel in trouwjurken met showroom zich vestigt op een bedrijfsbestemming. Via de website richt deze groothandel zich op consumenten. Dit mag niet en heeft grote gevolgen voor de reguliere bruidsmodezaak. Gemeenten zouden hier keihard tegen op moeten treden. Oneerlijke concurrentie kan de nekslag betekenen voor de winkeliers die zich wél aan alle voorschriften en regels houden en verergert daarmee de winkelleegstand in winkelgebieden.

Indien er onduidelijkheden bestaan bij handhaving moeten gemeenten het detailhandels- en ruimtelijk beleid aanpassen. Schuilenburg: “Er moet in het ruimtelijk beleid een gelijk speelveld zijn voor alle vormen van detailhandel, zowel online, offline als mengvormen. Gemeenten gedogen in toenemende mate winkels op een bestemming in het bestemmingsplan anders dan detailhandel. Het moet afgelopen zijn met gedogen,” aldus Schuilenburg. Consumenten kunnen op een bedrijventerrein vaak gratis parkeren, ondernemers betalen daar een veel lagere huur en dit gedogen leidt tot omzetderving voor de winkeliers die zich wel aan de regels houden.

De website www.oneerlijkeconcurrentie.nl van Detailhandel Nederland geeft informatie over oneerlijke concurrentie binnen de detailhandel en biedt de mogelijkheid om oneerlijke concurrentie te registreren. Winkeliers kunnen voorbeeldbrieven downloaden en overheden schriftelijk oproepen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan en in voorkomende gevallen strikt te handhaven.

Bron: Detailhandel Nederland

Deel dit bericht:


Comments

3 reacties op Winkeliers: Overheid stop oneerlijke concurrentie!

  1. Jan Plateel says:

    Blijkbaar heeft onze branche weinig in te brengen, kijken we om ons heen dan zie je belangen verenigingen welke wel succesvol zijn: ontwormingskuren voor paarden naar de veeartsen, een verbod voor de dierenspeciaalzaak van diverse middelen met beperkte antibiotica per 01-01-2014. grootverpakkingen bestrijdingsmiddelen en zo zijn er nog wel een paar voorbeelden. onze vertegenwoordigers en de branche zal een stevige vuist moeten maken, anders verliezen we ook deze ronde.

  2. Detalhandel Nederland definieert drie typen oneigenlijk gebruik
    waar het detailhandel op een bedrijventerrein betreft.

    Een vierde categorie is toegestane volumineuse detailhandel welke branchevreemde
    kleine stukgoederen aanbiedt.

    Bijv.: toegestaan is ABC, dier, tuin, agro en recreatie
    aanbod: wenskaarten, kleding, zoetwaren en wasmiddelen

  3. hans senft says:

    Webshops hebben minder kosten dan stenen winkels. En ze draaien dankzij het feit dat de consument ons als showroom gebruikt.Zodra de stenen winkels producten gaan verkopen die niet op het internet te koop zijn moet de consument “blind ” op het internet gaan kopen…….dan wordt ie erg lastig. Misschien is het een idee om webshops onder een ander btw tarief te laten vallen ( hoger ) zodat er een betere prijsverhouding ontstaat.En misschien moeten winkels niet meer van 9 tot 6 open zijn,maar van 12 tot 9 ………de consument shopt immers het meest s avonds op het web , als wij dicht zijn ( of ómdat wij dicht zijn ? )

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten