Webwinkels versus fysieke winkels volgens Gian Fulgoni op eDay 2011

19 september 2011 - 08:09 - 4 reacties

Webwinkels versus fysieke winkels volgens Gian Fulgoni op eDay 2011

Meer dan ooit ligt de macht over de prijsstelling in de handen van de consument; er is meer transparantie en prijsvergelijking is steeds makkelijker. De opkomst van mobiel maakt het vergelijken van prijzen nog eenvoudiger. Worden winkeliers zo gedwongen te concurreren met grote online bedrijven als zooplus.com in hun eigen winkel? Vraagt deze ontwikkeling om een nieuw tijdperk van creatievere reclame? Afgelopen week gaf research expert op het gebied van consumentengedrag Gian Fulgoni, een presentatie op Emerce eDay over deze belangrijke trend.

Comscore-oprichter Gian Fulgoni geeft in zijn keynote aan dat de opkomst van online, de toekomst van fysieke winkels steeds onzekerder maakt. Tien procent van de retailbestedingen wordt tegenwoordig online gedaan. Fysieke retailers zouden zich op bepaalde aspecten moeten richten, willen zij niet kopje onder gaan: “Je bent of de goedkoopste of je bent uitmuntend in het communiceren van je merkwaarden en eigenschappen.”

Fulgoni stelde donderdag op de Emerce eDay dat de consument enkel bereid is een duurder product te kopen, als hij weet waar hij voor betaalt. Op die manier zouden fysieke winkels zich kunnen onderscheiden van online shops. Dit is precies waar veel lezers van DSZ Actueel de laatste tijd ook over discussiëren. Het onderwerp speelt enorm binnen de branche, dat is duidelijk. De discussie richt zich met name op de online aanbieders van dierbenodigdheden, hun toeleveranciers en de branchevereniging.

Veel ondernemers geven aan dat dierenspeciaalzaken zich moeten onderscheiden in onder andere kwaliteit, kennis en service. Zaken waar een toegevoegde waarde geboden kan worden ten opzichte van de, toch wel goedkopere, webwinkel. Alleen daardoor zal de consument begrijpen waarom het product duurder is, maar daar dan ook meer voor willen betalen.

Een ander aspect is het gebruik van smartphones in winkels. Hiermee vergelijkt de consument steeds vaker de prijs in de winkel met de prijs op internet. Het wordt steeds makkelijker gemaakt en de barcode hoeft tegenwoordig alleen maar gescand te worden de alternatieve prijs verschijnt op het scherm. De vraag waarmee steeds meer retailers zich bezighouden is dan ook: verbieden of toelaten in de winkel? Een lastige vraag en een riskante beslissing als deze het verbieden betreft. Het is een grote bedreiging, dat is duidelijk. Maar kan het ook een kans zijn? Ook hier heeft Gian Fulgoni een mening over, welke hij deelt in een interview op eDay. Zie hieronder het interview van Ronnie Overgoor met Gian Fulgoni op eDay 2011.

Content is niet beschikbaar.
Door op "Accepteren" te klikken, ga je akkoord met het gebruik van cookies en kun je de content zien.

Foto: Emerce eDay
Video: zie.nl

Deel dit bericht:


Comments

4 reacties op Webwinkels versus fysieke winkels volgens Gian Fulgoni op eDay 2011

  1. h scheen says:

    het zal zeker de eerste tyd een probleem zijn,maar door prijsdruk zullen de internetbedrijven niet allemaal overleven,komt ook door te maken verzendkosten, die gratis zijn nu.

  2. hoi H Scheen,
    ik geloof ook wel dat de internet bedrijven het met de prijs alleen niet overleven, maar het probleem zit er in dat er tekens nieuwe internet bedrijven op staan en die dan ook nog beleverd worden door de grossier waar voor wij de nieuwe producten in de markt hebben gezet. Maar 1 troost , ik doe de winkel al 33 jaar en toen gebeurde het al zo dat wij het op de markt zetten en als er bij de grossiers de groei eruit is gaan ze andere wegen bewandelen. Zoek dus naar eigen merken!!

  3. Beste leo
    Je hebt helemaal gelijk. In de jaren 80 en 90 hadden we last van schuurtjes verkoop van vogelvoer en duivenvoer en nu is het hondenvoer via internet. We zullen hier zeker nog meer last van krijgen omdat de markt niet meer groeit en het economisch niet goed gaat. Er komen niet veel nieuwe klanten bij en merken groeien alleen door landje pik. Daarbij is het leveren via fokkers en pensions ook een nagel in onze doodskist. Voorbeeld: Een fokker die Royal Canin rashonden voeding gebruikt, fokt om het jaar een nestje en krijgt 51% korting. Ander voorbeeld: Fokker van herders die Eukanuba gebruikt betaald €44,00 voor 20kg ( dus geen 15kg) large breed. Dit is onder onze inkoopsprijs. M.a.w een hobbyist koopt zijn voer goedkoper (en verkoopt) als wij die het merk groot hebben gemaakt en er van moeten eten.
    Gewoon eigenwijs je eigen koers varen met merken die niet overal liggen. Of zoals ik doe stunten met grote merken en er een folder met monster aanhangen van een ander voer. Ook leuk om dit op kattenbakvulling te plakken.

  4. Andy's dierensuper Sluiskil says:

    Gewoon eigenwijs , volledig eens met Willem , eigen koers eigen merken , ook dat fokker gedoe is verwerpelijk , mogelijk word ik nog zelfs ondernemer.
    Merken groot maken en dan gaan ze voor jou de dienst uitmaken , nee hoor , eigen keuzes maken met fatsoenlijke marges.
    Ik denk dat de eesrt komende tijd al lastig genoeg wordt , dus sla op tijd je eigen weg in en veel succes.

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten