Dat blijkt uit een rapport van het Duitse onderzoeksbureau IFH Retail Consultants. De markt voor dierbenodigdheden is uitgegroeid tot een miljarden business voor fabrikanten, retailers en fokkers. In Europa leven ongeveer 200 miljoen huisdieren en die moet nu eenmaal worden gevoed en verzorgd. De kosten hiervan zijn voor de huisdiereigenaar, een consument. De bestedingen daarvoor, in de totale Europese Unie van 27 staten, bedragen op het niveau van de detailhandel 25 miljard euro. Omgerekend per hoofd van de totale bevolking is dat gemiddeld zo’n € 50 voor droogvoer, natvoer, kattenbakvulling, speelgoed, etc.
Honden en katten veruit de meest populaire huisdieren
De verschillen in volume van de marktsegmenten zijn enorm, zo blijkt. Bij de huisdieren zijn dat de honden en katten. In geheel Europa is elk van deze goed voor een omzet van 10 miljard euro, terwijl de vissen, knaagdieren en vogels slechts ongeveer 1 miljard euro omzetten.
Op productgroep niveau geven de Europeanen 75 procent van de totale uitgaven voor dierbenodigdheden uit aan voeding. Veel minder wordt er besteed aan accessoires en de dieren zelf. Grote verschillen hierin zijn er niet tussen de onderzochte landen. Bij de bestedingen voor honden en katten zijn echter wel grote verschillen te zien. Het deel van de totale uitgaven schommelt daarbij voor honden tussen de 25 en 65 procent en bij katten tussen de 31 en 68 procent.
Het gehele rapport is te bestellen via IFH Retail Consultants.
Bron: IFH Retail Consultants
Comments
Nog geen reacties op Volume totale Europese dierbenodigdhedenmarkt neemt toe tot 25 miljard euro