Twee derde van klanten koopt bij dierenspeciaalzaken vanwege goed advies

28 juni 2011 - 08:06 - 16 reacties

Twee derde van klanten koopt bij dierenspeciaalzaken vanwege goed advies

Uit consumentenonderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel blijkt dat de helft van de Nederlandse gezinnen een of meer huisdieren heeft. Dit blijken vooral katten en honden te zijn. Van de huisdierenbezitters bezoekt 40% minimaal een of twee keer per maand een dierenspeciaalzaak. Eigenaren van hamsters en cavia’s bezoeken het vaakst een dierenspeciaalzaak (55% elke maand). Van de hondenbezitters bezoekt 47% elke maand een dierenspeciaalzaak.

Diervoeding meest gekocht in dierenspeciaalzaak

Aan de mensen die minimaal elk halfjaar een dierenspeciaalzaak bezoeken is gevraagd welke producten men koopt bij de dierenspeciaalzaak. Vier op de vijf koopt er diervoeding. Ook de categorie dierbenodigdheden wordt veel genoemd. Driekwart van de regelmatige bezoekers (minimaal elk halfjaar) koopt dierbenodigdheden bij de dierenspeciaalzaak. Dat geldt met name voor benodigdheden voor hamsters/cavia’s en voor vissen.

 Goed advies

Om een beeld te krijgen van hoe de klanten van dierenspeciaalzaken deze winkels zien, zijn enkele stellingen voorgelegd. Hieruit blijkt dat twee derde van de respondenten koopt bij de dierenspeciaalzaak omdat hij/zij daar goed advies krijgt. Verder vindt een meerderheid van de respondenten de dierenspeciaalzaak sfeervol en gezellig en heeft 60% een vaste dierenspeciaalzaak.

 Consumentenmonitor

Het HBD laat sinds 2009 maandelijks een meting uitvoeren onder 1.000 (wisselende) consumenten van 18 jaar en ouder. Deze mensen zijn representatief voor de Nederlandse bevolking. In de eerste week van mei is naast een aantal maandelijks terugkerende vragen een aantal verdiepende vragen over bezoek aan dierenspeciaalzaken gesteld.

Bron: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

Deel dit bericht:


Comments

16 reacties op Twee derde van klanten koopt bij dierenspeciaalzaken vanwege goed advies

  1. Daarom is het zo jammer dat de laatste jaren alles waar wat aan te verdienen valt commercieel gesloopt wordt. Je krijgt niet veel meer klanten met stunten met prijzen. Al jaren worden de verdiensten op onze goudmijntjes steeds minder. Denk aan Juwel, grote balen van oa Royal Canin en Eukanuba en de laatste tijd de vlooienmiddelen.

    De klant komt voor het totaalpakket ondernemer en winkel. De prijs is ondergeschikt. Goed verdienende ondernemers worden nog gezelliger en kunnen nog meer SERVICE geven.

  2. Daar gaat je advies nu weer verkoop van producten bij de aldi worm en vlooienbestrijdingsmiddel geleverd door onze fijne firma beaphar.
    Deze leverancier zal je met ze alle er uit moeten gooien uit je assortiment.
    Maar ja dat dat doen we niet want de winkeliers in onze branch zijn angst haaaaaassen.

  3. Ben het helemaal eens met eric hierboven, de meeste winkeliers, dus niet de ondernemers onder ons, denken dat ze alleen maar het hoofd boven water kunnen houden door met de prijs mee te concureren, dit noem ik nu de angst hazen onder ons, vetrouw eens meer op je eigen krachten en kijk eens wat minder wat je zo genaamde concurrentie doet. De klant is in deze tijd best bereidt om een euro meer uit te geven bij de echte speciaalzaak waar ze weten waarover ze praten en waar ze niet het motto hebben van het snelle geld te denken te kunnen verdienen, het is veel belangrijker om op lange termijn te denken en daarop je bedrijfsvoering aan te passen. Maar dit moet niets nieuws zijn.
    Altijd wordt de vinger maar naar andere gewezen, is dat ondernemen ?

  4. ondernemen is vooruit zien en niet reageren op.

  5. @Wim: een ondernemer heeft jaren geleden al gebroken met Beaphar en werkt met echte middelen. Dan verdien je ook nog eens meer geld. Ik zou mij kapot schamen als ik de vlooien- en wormenmiddelen van Beaphar zou verkopen.

  6. mischien moeten we hier op deze site eens de merken noemmen bij naam die we wel of niet moeten verkopen.
    als we er samen iets aan gaan doen staan we sterker en kunnen we ook voor ons goede resultaten halen

  7. Jaap Jan Janssen says:

    @ x ik ben niet zo’n reageerder op allerlei luchtballonnetjes e.d. maar als je namen van leveranciers of merken wilt noemen zou ik beginnen met gewoon met je naam te reageren en niet anoniem
    Sta voor wat je zegt of reageer niet.

  8. Willem says:

    Nu mopperen we op bedrijven zoals Beaphar maar we kunnen ook wel eens naar ons en onze collega’s kijken. Het is natuurlijk niet leuk als een product van jouw leverancier onder een andere naam in de supermarkt ligt maar dat gebeurt met heel veel producten. Van bestrijdingsmiddelen en geneesmiddelen zijn veel minder producenten al merken. De gemiddelde Aldi klant kijkt toch eerst naar het merk en niet naar de werkzame stof of producent , probeer maar eens een ander merk met de zelfde werkzame stof aan iemand te verkopen. Daar heb je vaak genoeg moeite mee en bij de Aldi staat er niemand die advies kan geven. Wat me wel stoort is dat als je naar een drogist gaat om een asperine of hooikoorstpil
    zij verplicht zijn om te vragen of je bekend bent met het middel . Mocht dit niet zo zijn moeten ze je hierover advies geven want dat wil de wetgever. En bij de Aldi …. biep biep afrekenen en oprotten.
    Geld de wet niet voor dit consern omdat ze uit Duitsland komt ?. Dat is net als met het loon van hun personeel , die hebben ze ook jaren onderbetaald. Moeten wij eens proberen.
    Maar onze collega’s zijn ook lekker bezig want zij gaan tegenwoordig de hondenkooien en konijnenhokken zelf uit China laten komen waarna ze vervolgens voor een schijtprijs aan de consument verkocht worden. Gevolg is dat je met goed fatsoen geen konijnenhok meer kan verkopen.

  9. Andy's dierensuper Sluiskil says:

    Beaphar vliegt buiten hier , alles gaat eruit hier , en Eric wat is die naam van dat goede merk?

  10. Menno says:

    Ik vind het zo ie zo belachelijk dat Beaphar zich zo verlaagd. Blijkbaar gaat het slecht in de markt en gaan ze daarom bij een supermarkt liggen.
    Ik denk niet dat zij weten wat ze zichzelf ermee aandoen!

    Wij verkopen al een tijd geen beaphar meer. Wij werken met Bayer en Puur!
    De consumenten willen advies en een goed middel dat ook werkt. De Puur doet het bij ons erg goed omdat mensen toch het natuurlijke graag willen.

    Ik was wat sceptisch, maar het slaat enorm goed aan en wij hebben nooit vraag naar producten van Beaphar!

    Zijn er hier mee die hiermee werken???

  11. Hier alleen Bayer. Goede producten, goede marge en een goede ondersteuning.

    Beaphar roept dat het een exportpartij is die niet afgenomen is. Ja hoor, met nederlandse verpakkingen. Met leugens gooi je de deur definitief dicht.

  12. Menno says:

    Bayer heeft toch geen producten als Oorreiniger, reisziekte, schijnzwangerschap en glucosamine???

    Ben het wel mee eens dat het allemaal erg vreemd klinkt!

  13. Willem says:

    Beaphar beweerd dat het eenmalig was dus we zullen zien of dat zo is. Het zal dan toch een keer op gaan raken. Wat Bayer betreft vlak deze jongens ook niet uit want daar gaat ook voldoende uit de fabriek weg onder andere namen. Misschien nog niet zoveel in onze branche maar dat duurt ook niet lang voordat er weer een goochem komt die daar weer mee gaat beginnen.
    En kijk eens naar die reportage over bijensterfte, daar heeft Bayer ook zijn ware gezicht laten zien.
    Het middel Imdacloprid ( Piron mierenmiddel, Admire M, Advantix) word in verband gebracht met de grote sterfte onder bijen maar een onderzoek heeft dit niet aan kunnen tonen. Wel is gebleken dat dit onderzoek door Bayer gefinancierd werd. Of je nu gebeten word door een hond of door een kat. Het zijn allemaal even grote boeven.

  14. Henry says:

    Twee derde van de klanten komt naar de dierenspeciaalzaak vanwege goed afvies?
    Dan kunnen we dus de komende jaren dus een stevige daling zien aangezien steeds meer mensen dat ‘advies’ opzoeken op het internet en met een map vol kennis onder de arm de winkel in komen stappen….
    Als we naar de toekomst kijken, zou ik niet al te hoog inzetten op de adviesfunctie van een dierenspeciaalzaak. We zijn niet langer koning, in een land van blinden.

  15. Willem II says:

    Ten eerste heeft u als goede ondernemer geen tijd, om tijdens openingsuren van uw zaak, deze website te bezoeken. En ten tweede lijkt het mij verstandig te voldoen aan alle criteria en niet te focussen op 1 of 2 criteria. Daarin valt prijs concurrerend, een goed (afgewogen) assortiment, een representatieve zaak, adverteren en een goed advies waar de tijd wordt genomen voor de klant.

  16. Criticus says:

    Zie net dat vitakraft met de nieuwe lijn bij de Jumbo ligt…. Meer supers volgen? Fout, juist met een fake product wat niet echt werkt….

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten