Top 3 zoekvolume hondenvoer: Prins, Renske en Hills

29 oktober 2018 - 12:10 - 2 reacties

Top 3 zoekvolume hondenvoer: Prins, Renske en Hills

Uit een analyse van de hondenvoermarkt van marktdata.nl blijkt dat de top tien van meest gezochte merken hondenvoer via Google in Nederland de afgelopen paar jaar redelijk stabiel is. De merken Prins, Renske en Hills vormen al drie jaar op rij de top drie van meest gezochte merken hondenvoer.

Dierenartsen
Uit het Marketingrapport Dierenartspraktijken 2018 blijkt dat veel dierenartsen actief advies geven over diervoeding in het algemeen. Het gaat hier niet specifiek over hondenvoer. 95 Procent van de dierenartsen geeft klanten actief advies over het gebruik van specifieke merken diervoeding. Royal Canin is daarbij het meest geadviseerde merk diervoeding, gevolgd door Hill’s.

Dierenspeciaalzaken
De verkoop van diervoeding vertegenwoordigt 39 procent van de omzet van een gemiddelde dierenspeciaalzaak. Ten opzichte van het jaar 2015 is het omzetaandeel van diervoeding met vier procent toegenomen. Onder diervoeding vallen zowel droogvoer als blikvoer. Het onderzoeksrapport geeft ook inzicht in de belangrijkste leveranciers (dus geen merken) van diervoeding van de dierenspeciaalzaken, waarbij de volgende leveranciers zijn opgenomen in de langlijst: Anidis, Aquadistri, Arie Blok, Bunschoten Diervoeders, Buying4Pets, De Graaf Petfood, Farm Food, Garvo, Godeschalk Diervoeding, Havens, Hill’s, HS Aqua, Jaap Koopman Diervoeding (JKD), Jarco, Johnson Petfoods, Landman, Malanico / Mol Diervoeding, Nerus, Peys Doggyfood, Prins Petfoods, Royal Canin, Sera, Slaats Diervoeders, Tijssen, Van der Burg & Harteveld, Van der Meer, Van Ree, Vobra, Wielink Diervoeders en Witte Molen. De ranglijst van meest genoemde leveranciers van diervoeding wordt aangevoerd door Malanico, die door 39 procent van de ondervraagde ondernemers spontaan wordt genoemd, gevolgd door Anidis, Royal Canin, Van Ree en Tijssen. Ten opzichte van het jaar 2015 noteert Van Ree de sterkste stijging. Overigens staan Anidis en Buying4Pets apart geregistreerd in de ranglijst. Vrijwel alle merken hondenvoer worden via de groothandel aan de detaillist geleverd en niet rechtstreeks.

Marktdata.nl heeft het zoekverkeer over hondenvoer in Google onderzocht over de periode oktober 2014 t/m september 2018. Onderstaand figuur toont het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten naar de belangrijkste merken hondenvoer in Google per jaar. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2014 en 2018 zijn dus over een deel van het jaar gemeten.

Gemiddeld werd er in Nederland in het jaar 2014 in Google 12.900 keer per maand gezocht op een van de specifieke merken hondenvoer die in het onderzoek zijn meegenomen. In het lopende jaar 2018 is tot oktober gemiddeld 14.800 keer per maand gezocht op een specifiek merk. Met name in het jaar 2017 is het zoekvolume naar specifieke merken gestegen. In het jaar 2015 steeg het zoekvolume met 5,6%, in 2016 met 4,5% en in 2017 met 7,9%. In het lopende jaar 2018 neemt het zoekvolume naar specifieke merken hondenvoer voor het eerst sinds jaren af. De afname betreft 3,4% ten opzichte van het voorgaande jaar. De algemene term “hondenvoer”, dus zonder toevoeging van bijvoorbeeld een merk, levert gemiddeld per maand 5.400 zoekopdrachten op.

In de analyse zijn de volgende 53 merken meegenomen: Acana, Applaws, Barca, Belcando, Beneful, Bewi Dog, Beyond, Biofood, Bonzo, Bosch, Brit Care, Canex, Carnilove, Carocroc, Cavom, Clinic, Denkadog, Dog Chow, Eukanuba, Euro Premium, Farmfood, Fokker, Forza, Frolic, Gilpa, Happy Dog, Happy Life, Hills, Iams, Josera, K9 Natural, Mastery, Noblesse, Nutram, Nutro, Opti Life, Orijen, Pedigree, Prima Quality, Prins, Pro Plan, Renske, Rinti, Rodi, Royal Canin, Seberus, Smolke, Taste Of The Wild, Trovet, Tundra, Versele Laga, Wolfsblut en Yarrah.

Deze lijst met merken is samengesteld op basis van het grootste aantal online zoekopdrachten in de Google zoekmachine over de afgelopen vier jaar. De analyse heeft betrekking op de zoekterm van het betreffende merk in combinatie met de term “hondenvoer”.

Zoekperiode
Indien er iedere maand even veel wordt gezocht dan zou iedere maand 8,3 procent van het jaarlijkse zoekvolume vertegenwoordigen (100%/12 maanden). Hondenvoer kent een redelijk gelijkmatige verdeling van het zoekvolume over de maanden van het jaar. De piek ligt in januari, waar 9,7 procent van het jaarlijkse zoekvolume wordt gerealiseerd. Ook februari scoort hoog met 9,0 procent. In de maanden april en december wordt er het minst naar merken hondenvoer gezocht. Deze maanden zijn beiden goed voor 7,6 procent van het jaarlijkse zoekvolume.

Merken top 10
Daarmee komen we tot slot tot de top tien van meest gezochte merken hondenvoer via Google in Nederland. Onderstaande tabel toont de top tien van meest gezochte merken hondenvoer per jaar (meetperiode oktober 2014 t/m september 2018). Daarmee is het zoekverkeer gemeten op basis van de merknaam in combinatie met de term “hondenvoer”.

Positie 2014 2015 2016 2017 2018
1 Prins Prins Prins Prins Prins
2 Hills Renske Renske Renske Renske
3 Renske Orijen Hills Hills Hills
4 Cavom Hills Smolke Orijen Acana
5 Fokker Smolke Orijen Smolke Royal Canin
6 Acana Fokker Royal Canin Acana Orijen
7 Orijen Acana Cavom Royal Canin Fokker
8 Barca Cavom Fokker Fokker Cavom
9 Farmfood Royal Canin Acana Barca Barca
10 Royal Canin Barca Barca Cavom Smolke

De merken Prins, Renske en Hills vormen al drie jaar op rij de top drie van meest gezochte merken hondenvoer. Over de afgelopen vier jaar werd er maandelijks gemiddeld 2.400 keer gezocht op de zoekterm “Prins hondenvoer”. De nummer twee, Renske, scoort gemiddeld 1.300 zoekopdrachten per maand en Hills noteert een maandelijks zoekvolume van 1.000. Daarmee is de top-3 vrij stabiel. De nummer vier en vijf over de afgelopen vier jaar zijn Orijen en Smolke met ieder een maandelijks zoekvolume van 720. Royal Canin blijft steken op 480 maandelijkse zoekopdrachten in combinatie met de term hondenvoer. Maar als op zichzelf staand merk wordt er aanzienlijk meer gezocht op Royal Canin. Zonder de toevoeging “hondenvoer” wordt er veel gezocht op het merk Royal Canin. Dit merk levert een gemiddeld maandelijks zoekvolume op van bijna 15.000 zoekopdrachten.

Wilt u meer weten over de dibevo-branche? Wellicht is het Marketingrapport Dierenspeciaalzaken 2017 iets voor u. Ook het Marketingrapport Dierenartspraktijken 2018 kan dan interessant zijn. Boordevol informatie over de branchestructuur, het economisch perspectief, inkoopgedrag, leveranciers en hoe en via welke media u de doelgroep het beste kunt bereiken.

Gerelateerd:

Bron: marktdata.nl



Comments

2 reacties op Top 3 zoekvolume hondenvoer: Prins, Renske en Hills

  1. Dank voor dit rapport.
    Goed om te weten dat wij maar twee merken uit de top vijf leveren. Zo zie je maar weer wat de invloed is van dierenartsen.
    Hier gaan we zeker werk van maken!

  2. Hanneke says:

    Dit onderzoek geeft wel een totaal vertekent beeld en lijkt mij niet representatief. Dat er bij Renske, Hills, Fokker en Prins nagenoeg altijd met de toevoeging ‘hondenvoer’ wordt gezocht is logisch gezien de resultaten die men anders krijgt. Bij merken als Smolke of Royal Canin echter totaal onnodig en dus onlogisch. Is er ook een lijst waarbij te zien is wat de uitslag is wanneer er zonder ‘hondenvoer’ wordt gegoogeld?

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten