Strijd in het premiumsegment is vooral een kans voor nieuwe merken

21 april 2012 - 21:04 - 11 reacties

Strijd in het premiumsegment is vooral een kans voor nieuwe merken

Naar aanleiding van het artikel twee weken terug over de prijzenoorlog in het premiumsegment hebben we uw mening in de poll gevraagd en daaruit is gebleken dat 32% van de stemmers (en dat waren er veel!) er vooral een kans in zag voor nieuwe merken.

Uit de vele reacties is wederom duidelijk geworden dat dit één van de onderwerpen is waar de DSZ branche zich op dit moment zorgen om maakt en of op z’n minst mee bezig houdt. Overigens zie 26% het als een oorlog, die als iedere andere oorlog niet te winnen is en waar alleen verliezers overblijven. Sterker nog, 23% ziet het zelfs als een begin van het einde en is daarmee erg pessimistisch.

Tenslotte ziet 14% het als een spel van ‘de grote jongens’ en is dit volgens slechts 5% hét wapen van de fysieke winkels tegen de webshops.

Deel dit bericht:


Comments

11 reacties op Strijd in het premiumsegment is vooral een kans voor nieuwe merken

  1. Gewoon je zelf blijven en lekker door verkopen heb nog geen klagen

  2. Bertjan Schreuder says:

    Gewoon een merk kiezen die niet wordt geleverd aan aan verschillende bouwmarkten en van die grote tuincentrums dat is de doodsteek voor de echte dierenspeciaalzaak ga gewoon aanblok met zijn allen naar een private label brokken fabrikant steek het product in een leuk jasje en dan ga je marge maken en dus verdienen en ga de strijd niet aan met die prijsstunters die slag ga je toch verliezen, gewoon de grote drie boycotten doe dit maar een maandje of 3 moet je maar eens kijken wat er dan gaat gebeuren ze komen met knikkende knieen weer terug .

  3. rinus florusse / prettybirds says:

    ook de opkomende merken zoals johnson profine zijn net zo betrouwbaar als de grote merken.
    geen groothandels en rayon bescherming word er geroepen,ja het eerste jaar en dan wordt er ook aan de winkel 2 km verderop geleverd.

  4. Nutram is een high premium honden- en kattenvoeding. Dit merk wordt exclusief op de markt gezet en alleen uitgeleverd door Wielink Diervoeders BV (www.wielink.nl).
    Bestellingen heeft u al vanaf 12 kg franco in huis!
    Kijk voor meer informatie op: http://www.nutram.nl/nutram2012/
    Of bel naar: 06-34944904

  5. Willem van Sluijs. Sluijs Dier en Tuin says:

    Wat Rinus zegt over de rayon bescherming is een waar woord want zo zijn diverse merken begonnen en nu liggen die ook bij leveranciers zoals Mol,Anidis etc. Rayon bescherming is ook niet heilig wat dit maakt luie ondernemers. De keuze van een kanaal waar je als leverancier je producten wil neer zetten is belangrijker. Als een collega 2km verderop het zelfde merk vekoopt is dat geen probleem. Het word pas een probleem als deze het goedkoper aangeleverd krijgt en ook zijn prijs kan verlagen. Kijk maar naar RC en Eukanuba bij de tuincentra. Zij krijgen wel 10 tot 12% korting zonder dat ze een vragenlijst mogen invullen en aan voorwaarden moeten voldoen. Onze misgelopen korting word nu gebruikt om lekker uit te pakken in het grootwinkel bedrijf of aan fokkers gegeven.
    FarmFood levert hier in de buurt aan een osteopaat die vanuit een woonwijk verkoopt en omdat zij wel aan rayon bescherming doen kan ik als winkelier het niet verkopen. Zo zie je rayonbescherming is ook niet alles.

  6. Harry jonker says:

    Farmfood is wel een vd weinige fabrikanten die het snapt
    Inkoopprijs gelijk maken aan de verkoopprijs en werken met kortingen mits je je aan de spelregels houdt
    Een van deze spelregels is handhaven vd verkoopprijs
    Je korting is dan je marge, slim toch?
    Collectief de grote jongens weren is de enige remedie.
    Samenwerken roepen deze, maar ze gaan wel overal liggen inclusief de supermarkt met hun purina one en perfect fit.
    Als we met z’n allen royal canin eukanuba proplan eruit donderen piepen ze wel anders maar ja wie doet dit
    Ik groet u

  7. Bianca Riddering, DSZ Dierentoko Terneuzen says:

    De grote merken er uitgooien? Wie durft? Nou ik wel! Het kost je alleen maar meters, want de consument kan het elders goedkoper halen (lees: waar wij het nog niet voor kunnen inkopen!). Eukanuba is er bij ons al meer dan 1 jaar uit en RC wordt alleen aan vaste klanten nog verkocht die wel onze prijs willen betalen.
    De rest hebben wij bewust niet in ons assortiment opgenomen.
    Er zijn genoeg mogelijkheden om de consument een goed voer aan te bieden wat prijs/kwaliteit vele malen beter is dan de grote merken. Als je dit uitlegt heeft 80% van de consumenten hier zeker begrip voor.
    Ik heb voor merken voer gekozen waar ik volledig achtersta, zowel qua kwaliteit als qua prijs. Supermarktvoer komt bij ons niet de winkel in, tenslotte zijn we een dierenspeciaalzaak!
    Door alle rare stunten die de grote merken nu uithalen, denk ik zeker dat wij hier ons voordeel mee kunnen doen.

  8. Jan Dane Dierensuper Sluiskil says:

    Harry , je voorstel vind ik prima , echter hier zijn de zogenaamde grote merken er al uit , ik ervaar wel dat vele dierenwinkels nu ook overwegen om actie te gaan ondernemen , en de zogenaamde groten zachtjes eruit willen duwen , middels goede alternatieven in het schap te leggen , en zoals Bianca dat zegt , uitleggen waarom het assortiment is aangepast en tevens goede kwaliteit te verkopen van merken waar je achter staat , het blijft wel zaak de ontwikkelingen goed te volgen en te kijken wat de betreffende fabrikanten willen gaan doen.
    Dan mag wat mij betreft de pets place organisatie , ” vrijwillig ” de strijd aangaan met zooplus , met de zogenaamde grote merken.
    Ik denk dan royal , pro en euka al redelijk piepen , echter wij zullen niet mogen horen dat ze piepen , rustig laten piepen.
    Tegenwoordig zie ik ook al veel reclame hier op DSZ wat betreft diverse soorten voer , als er van deze soorten al via internet en of in de groothandel liggen bij VDM , verzoek ik deze fabrikanten dit erbij te vermelden , werkt stukje makkelijker , dan behoef ik hier geen tijd aan te besteden.
    Ik groet u allen weer , Jan

  9. Rick ter Avest says:

    In deze tijd dat, zoals het lijkt, de economische crisis hard toeslaat binnen de speciaalzaakbranches zullen we ons, als dierenspeciaalzaakbranche moeten herpositioneren.

    Feitelijk is het zo dat we de omzet op grootverpakkingen honden en kattenvoer aan het verliezen zijn. Afgezien van het internetverhaal zijn er tegenwoordig veel kapers op de kust zoals een Hornbach, Broekhuizen, van Cranenbroek, lokale prijsvechters en de conventionele concurrenten zoals een Boerenbond/Welkoop.
    Wij hebben als dierenspeciaalzaakbranche niet de capaciteiten om mee te gaan met de prijsvechters en ik verwacht ook niet dat dit op de lange termijn de oplossing is.
    De omzet die via het internet wegvloeit is voorlopig een onomkeerbaar proces, de prijzen die daar worden gehanteerd zijn onmogelijk laag en de marges zijn flinterdun. Op lange termijn kunnen deze zaken dit niet volhouden maar voorlopig hebben wij hier mee te maken.
    Naast de lage prijzen is de consument ook gecharmeerd dat er tegenwoordig een tijd afgesproken kan worden dat de producten thuis (of op het werk) af worden geleverd.

    Op termijn zal er iets structureels moeten veranderen maar omdat wij niet de capaciteit hebben als branche en organisatie om dit op korte termijn te doen, zullen wij met een alternatieven moeten komen.

    Aangezien er nog steeds een groep consumenten is die graag in een (dieren)speciaalzaak komt zullen we die moeten koesteren en in de watten leggen, spaarsystemen zijn hierin niet voldoende. Een volgende stap zou kunnen zijn dat bij ieder betaald bezoek in de winkel, de consument een kleinigheid krijgt, dit zou dan bekostigd kunnen worden door leveranciers/ fabrikanten. (denk aan de drogist waar je met regelmaat proefflaconnetjes krijgt).
    Of wat te denken van een kortingskoopavond voor klanten met een klantenpas (jeans centers zijn hier heel sterk in). Een ander idee zou kunnen zijn dat we wat meer branchevreemde artikelen gaan verkopen.

    Over branchevreemd gesproken; een samenwerking met een branchevreemde keten behoort ook tot de mogelijkheden (denk aan kortingsbonnen uitdelen van bv de Mc Donalds of Subway en vice versa).
    Een must is om de binding met je klanten en daardoor het “gunnen” te vergroten, hierbij kan gedacht worden om cursussen ’s avonds aan te bieden (evt. met behulp van fabrikant en leveranciers) denk aan; vlooienbestrijdingscursussen/voedingsleer/zindelijkheidstraining etc.).
    Daarnaast kunnen we ook nog heel wat leren over maatschappelijk verantwoord ondernemen, (zoals verpakkingsmateriaal, incl. tasjes gemaakt van maïs zodat deze 100% afbreekbaar zijn). Dit zal niet omzetstimulerend helpen maar het gunnen van de klant kan hier wel mee vergroot worden.

    Op lange termijn zullen er twee soorten dierenspeciaalzaken ontwikkelen; het ene soort is megagroot op buitenterreinen of woonboulevards, deze hebben een overcompleet assortiment en spelen in op het “Mediamarkt gevoel” (als ze het daar niet hebben dan hebben ze het nergens en een vals gevoel van goedkoop zijn). Het tweede soort dierenspeciaalzaak zal klein zijn (ongeveer 100 m2 ), zit op een A1 locatie en heeft zich gespecialiseerd in exclusieve en over het algemeen dure producten die de consument niet via internet kan (exclusief) of durft (i.v.m. prijs of eerst willen aanschouwen/voelen/passen) te kopen. Deze winkels zullen alleen kleinverpakkingen honden en kattenvoer verkopen als service voor de internetconsument waarbij de bestelling te laat besteld is of nog niet binnen is gekomen.
    Op korte termijn zullen we onze focus meer op klantenbinding moeten gaan leggen en minder op prijs. Op het moment buitelt iedereen over elkaar heen met afprijzen en aanbiedingen, dit geweld is momenteel zo groot dat wij als dierenspeciaalzaakketen ons hierin niet kunnen onderscheiden en ik ben ervan overtuigd dat we dit gaan verliezen.

    Met 26 jaar dierenspeciaalzaak-ervaring zie ik nu dingen gebeuren die tot voor kort onmogelijk werden gehouden( in negatieve zin). We moeten proberen deze een halt toe te roepen.
    Ik hoop dat dit mijn ideeën positief bijdragen aan de discussies in de nabije toekomst.

    Rick ter Avest.
    Dobey Breda.

  10. Willem van Sluijs. Sluijs Dier en Tuin says:

    Beste Rick
    Aan je reactie te zien heb je huiswerk goed gedaan er is geen speld tussen te krijgen. Wat ik mij wel afvraag is: Hoe reageerd jouw eigen organisatie hier op ?. Ik neem aan dat Dobey die ook geen kleine speler is de markt hier toch wel een reactie op heeft. Gaan zij de strijd aan en ook dumpen of zetten ze de leveranciers onder druk ? Ik ben benieuwd.

  11. Rick ter Avest says:

    Beste Willem,

    Dobey zal net als elke andere organisatie en zelfstandige ondernemers de leveranciers onder druk blijven zetten, de eerste tekenen zijn in ieder geval voor ons al zichtbaar.

    Ik zeg niet dat Dobey de wijsheid in pacht heeft maar dat volgens mij hebben wij dat geen van allen.
    Stil blijven zitten en niks doen is ook geen optie.

    Groet,

    Rick.

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten