Sinds november is Google Circulars beschikbaar in Nederland. Google introduceert hiermee een dienst die bedoeld is om relevante en lokale winkelaanbiedingen eenvoudig online vindbaar te maken voor consumenten. Retailers kunnen hun wekelijkse aanbiedingen en speciale promoties presenteren via interactieve en gepersonaliseerde websites. Dierenwinkelketen Pets Place is de eerste partner van deze dienst in Nederland.
Hoewel het bedoeld is voor de lokale winkelaanbiedingen, lijkt Pets Place er vooral handig gebruik van te maken door hun overkoepelende webshop er aan te koppelen. Aan de ‘clicks’ kant versterkt Pets Place zich dus en de ‘bricks’ kant heeft ze al gedekt met haar fysieke winkels binnen de harde franchiseformule. Daar komt dan ook het stukje ‘lokaal’ kijken, waarbij de formule een duidelijke strategie heeft ontwikkeld waarover DSZ Actueel al eerder berichtte. Het lijkt er op dat Pets Place dus verder inzet op online en met dit partnerschap niet alleen een leuk stukje PR scoort, maar ook vertrouwen heeft in deze nieuwe dienst van Google en een voorsprong denkt te hebben om als eerste daarop actief te zijn.
Er zijn nog wel enkele kanttekeningen te plaatsen bij Google Circulars. Zo is de vraag of op termijn de reguliere (organische) zoekresultaten het gaan afleggen tegen de Google Circulars. In het geval dat er nu bijvoorbeeld twee zoekresultaten van Pets Place winkels boven het linkje van de Google Circular pagina staan, zou dat in de toekomst wel eens kunnen veranderen. Als Google besluit dat hun links (naar de Google Circular) belangrijker zijn dan die van Pets Place zelf en ze hoger geplaatst worden, is dat zonde van de energie die er in is gaan zitten om die links zo hoog te krijgen. Daarnaast zullen de Google Circulars niet gratis zijn en zijn de links er naar toe verkapte betaalde links. Net als de Google Adwords gaat men dus misschien nog meer betalen om de linkjes bovenaan te krijgen.
Wat Pets Place in dit geval al goed heeft gedaan is de integratie tussen hun Google Circular en hun webshop. Bij het bestellen van een aanbieding, komt het product meteen in het mandje op de webshop. Daarnaast bestaat de Circular uit een website met content die gemakkelijk opnieuw geordend kan worden: waar het verkeer op de site vandaan komt, bepaalt hoe de Circular eruit ziet. Zo leidt een banner voor kattenvoer naar een versie van de Circular waar kattenvoer in één oogopslag op de homepage staat. Iemand die via Google Search zoekt naar een aquarium, krijgt een advertentie te zien die linkt naar een versie van de Circular waar de aanbieding voor een aquarium duidelijk te zien is. Google verzorgt de gratis hosting van de Circular-sites en adverteerders kunnen via organische zoekresultaten, het Google Display Network en Google AdWords-verkeer naar hun site leiden.
Voor de lezers die meer willen weten staat er op Slagter Media een artikel dat in gaat op wat je met Google Circulars kunt doen. Daar staan ook de bedreigingen (het is bijvoorbeeld een concurrent voor de huis-aan-huisbladen), maar ook de kansen die het kan bieden.
Alle Nederlandse aanbieders zijn te vinden op: http://www.google.nl/weeklyads (nu dus alleen nog Pets Place). De Circular van Pets Place zelf is hier te vinden: http://www.google.nl/weeklyads/petsplace/
Bron: Emerce, Marketing Tribune, Slagter Media
Bedankt voor de vermelding in jullie artikel, leuk :). Hoe denken jullie zelf dat Google Circulars van invloed gaat zijn op de dierenvoedingsbranche?