Online beoordelingen: kans of bedreiging?

25 augustus 2011 - 15:08 - 0 reacties

Online beoordelingen: kans of bedreiging?

Vanaf het moment dat de consument zijn weg op internet heeft gevonden en bereid is zijn mening te delen, zijn er tal van platformen ontstaan waarop deze mensen hun mening kwijt kunnen. Van de persoonlijke social media zoals Hyves, Facebook en Twitter, tot vergelijk media zoals beslist.nl, vergelijk.nl en kieskeurig.nl. Maar het aantal websites dat voor een specifieke doelgroep een platform faciliteert groeit ook en voor dienstverleners, producenten en winkeliers kan dat een bedreiging zijn … of is het een kans?

Voor dierenspeciaalzaken in de ruime zin des woords zijn er ook diverse platformen waar men tegenwoordig een mening kwijt kan in de vorm van een review of beoordeling. Tupalo is een algemeen platform voor het beoordelen van lokale bedrijven, waaronder dierenwinkels. Yozo is een wat minder bekend platform. Dierenwinkelinspectie tenslotte is de meest duidelijke van deze voorbeelden.

Dit laatste voorbeeld is een online initiatief om specifiek dierenwinkels te beoordelen. Een dierenwinkel kan worden opgezocht in de lijst met toegevoegde winkels of men kan hem zelf toevoegen als hij er nog niet in staat. Er wordt gevraagd om de winkel zo eerlijk mogelijk te beoordelen en daarbij de beoordeling te beargumenteren. Door de redactie worden berichten nauwlettend in de gaten gehouden op geloofwaardigheid en scoringsvermogen. Een korte beoordeling telt minder mee dan een volledig ingevulde beoordeling. Een aantal keren per maand wordt er een beoordeling gepubliceerd en er zijn een behoorlijk aantal meer en minder actieve mensen, die meerdere winkels hebben beoordeeld. Bij elkaar zo’n 180 winkels op het moment van schrijven.

Een winkelier zal al snel reageren met de vraag of alle recensies wel kloppen en dat alleen de mensen met een klacht de moeite nemen met het invoeren van een beoordeling. Niets is minder waar, zo blijkt. Naast de negatieve beoordelingen, zijn er ook zeer veel positieve beoordelingen. Uiteraard zullen er ook recensies tussen zitten die niet helemaal kloppen of representatief zijn. Een beoordeling is een momentopname en in het geval van een slechte dag is de service wellicht iets minder geweest. Aan de andere kant kan dat eigenlijk geen excuus zijn en zijn veel beoordelingen erg uitgebreid beschreven en worden diverse kanten van de zaak belicht.

Aan de andere kan zullen er ook ondernemers zijn die eerder de kans van deze initiatieven inzien. Het uitgangspunt zal zijn om de best mogelijke service te verlenen aan iedere klant en bij eventuele klachten daar adequaat op te reageren. Daarnaast moeten beoordelingen van de winkel gezien worden als kritiek waar iets mee gedaan kan worden. Verbeteren van zaken die tegenvallen voor de consument en versterken wat men als positief ervaart. De platformen kunnen dus als perfecte informatiebron worden gezien.

De mogelijkheden voor het positief gebruik liggen echter niet alleen in het verbeteren of versterken van de dienst of het product, maar ook in marketing en PR. Klanten en met name tevreden klanten kunnen gestimuleerd worden om een positieve reactie of beoordeling achter te laten op de juiste platformen. Met een beetje hulp van de ondernemer kan men daarop gewezen worden. En in het geval van een aantal positieve reacties kan een ondernemer er zelfs gebruik van maken in advertenties of op de eigen website. Voldoende mogelijkheden dus om de kansen te benutten die bij online beoordelingen komen kijken.

Tenslotte nog een voorbeeld van hoe social media gebruikt kunnen worden. Een speciale parkeerplaats voor facebook fans gaat misschien wat ver, maar mensen vragen om met hun favoriete meubels op de foto te gaan en dat vervolgens te plaatsen op hun pagina en dat van de winkel, is voor een meubelzaak één van de mogelijkheden om positieve reacties te verkrijgen.

Doe mee aan de poll (in de rechter kolom) naar aanleiding van dit bericht. Wat vindt u, kans of bedreiging?



Comments

Nog geen reacties op Online beoordelingen: kans of bedreiging?

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten