Consumenten die zonder concrete doelen een winkel bezoeken verrichten meer impulsaankopen. Dat blijkt uit het onderzoek `Unplanned buying on shopping trips` waar Retail Actueel.nl over bericht. Het doel waarmee iemand gaat shoppen kan uiteenlopen van een concreet doel, zoals profiteren van een speciale aanbieding, tot een abstract doel zoals het inslaan van de wekelijkse boodschappen.
Volgens het onderzoek zijn ook de redenen waarmee een consument voor een bepaalde winkel kiest van invloed. Als de winkel namelijk is gekozen vanwege zijn lage prijzen, dan neemt de kans op impulsaankopen toe. Een lage prijs rechtvaardigt blijkbaar de impulsaankoop. Bij consumenten die meerdere winkels tegelijk bezoeken, neemt de kans op impulsaankopen af.
Voor het onderzoek hielden 441 Nederlandse huishoudens een dagboek bij van hun aankopen. Tijdens de 3.000 geregistreerde winkelbezoeken werden in totaal 18.000 aankopen gedaan. De deelnemers wisten niet wat het doel van het onderzoek was.
Bron: Retail Actueel.nl
Comments
Nog geen reacties op Ongerichte shoppers doen meer impulsaankopen