Nieuwe certificering dierenspeciaalzaak een goede zaak?

7 juli 2011 - 09:07 - 54 reacties

Nieuwe certificering dierenspeciaalzaak een goede zaak?

Eind mei berichtte DSZ-actueel.nl over de nieuwe certificering voor dierenwinkels. De gedachte achter deze cerificering is om een soort keurmerk te krijgen voor de “echte” dierenspeciaalzaak. Hiermee zou de branche zich verder kunnen profesionaliseren en zou een dierenspeciaalzaak zijn onderscheidende vermogen beter kunnen etaleren.

De redactie merkte echter dat er binnen de branche de nodige discussie over de certificering ontstond en derhalve is er een nieuwe poll aan dit onderwerp gekoppeld waar u uw mening kunt geven. Tevens heeft u middels de reactiemogelijkheden bij dit bericht de mogelijkheid u in de discussie te mengen.

Deel dit bericht:


Comments

54 reacties op Nieuwe certificering dierenspeciaalzaak een goede zaak?

  1. is een speeltje van meneer de jong van het Dibevo , om nog meer geld uit de zakken te kloppen van winkeliers voor die enge club (Dibevo).Mensen met een beetje gezond verstand zegt meteen zijn lidmaatschap op.

  2. Patrick says:

    Jemig Wim wat ben jij een enorme azijnpisser. Ik kan werkelijk waar weinig positiefs uit jou mond teruglezen op deze site. Je bent vooral goed in het afzeiken van dingen waar je wellicht geen heldere kijk op hebt. Misschien zou je eens kunnen bellen met De Jongh en vragen wat zijn gedachten zijn over certificering. ALs je dat verhaal dan weer gaat delen met de andere lezers van deze site, dan draagt het hopelijk bij aan iets positiefs voor de hele branche. Met zwartkijken alleen ga je er zeker niet komen!

    Groet Patrick
    een ex-dibevo medewerker

  3. Je heb zeker ook aardig gegraait in die Dibevo pot beste patrick als ex dibevo medewerker.Volgens mij heb je niet zo heldere kijk op de zaken die het dibevo allemaal veroorzaakt. Maar ja azijn en pis gaan zeker samen in het Dibevo. O ja ik ben het eens met wim.

  4. steven says:

    Dibevo Doet geweldige dingen voor mij als winkelier.Ik betaal mij het lazerus aan pensioengeld, reclambelasting heffing en nog maar te zwijgen over onheerlijke concrentie. En straks ook nog betalen voor een certificering. Nee het Dibevo doet ongeloofelijk veel lobby werk voor mij.

    Als je maar betaald wat een club.

  5. kees en wim als je zoveel comentaar hebt op dibevo en ze daar helemaal niets goed doen ,dan moet er zelf wat aan gaan veranderen.
    de opzet van een nieuwe brancheorganisatie mischien?, daar het initiatief van de heer Rutte ook nog niet van de grond is gekomen.
    alleen maar negatief overal over zijn is zeker niet de oplossing,probeer het een positieve aktie te laten worden

  6. Willem says:

    Eerst stichting Dierbaar en nu dit. Als je al geschoold bent en al jaren werkzaam bent in deze brance heeft weer een nieuw keurmerk weinig toegevoegde waarde. In Nederland stikt het van kantoorvolk dat betaald word uit opbrengsten van dit soort actie’s. Onze economie draait op mensen die zelf niets produceren maar alleen service verlenen. ( Zorg-economie) Begrijpen mensen dan niet dat dit een zeepbel is die op een bepaald moment spat. We halen alles uit China en kwaliteit moet je met een kaarsje aan gaan zoeken. Hou eens op met deze verzinsels want wie moet dat gaan betalen ?. Gemeenten moesten reorganiseren zodat er minder amtenaren nodig waren , en zijn het er minder ? Straks weer een mooi nieuw kantoor met directeur voor dit keurmerk. Het is niet voor niets dat in Europees verband de verplichte vakdiploma’s zijn afgeschafd zodat iedereen een bedrijf kon beginnen.
    De markt regelt vanzelf of een ondernemer verder kan. De knoeiers worden vanzelf uit de markt gedrukt.
    Het is we jammer dat er meteen met modder azijn en pis word gesmeten als iemand zijn zienswijze op dit forum achter laat. Het zou beter zijn als Patrick met argumenten kwam waarom we dit keurmerk zo hard nodig hebben. Dit forum is een plaats voor meningen en niet voor scheldpartijen.

  7. Jammer dat meneer X zich niet heeft aangemeld voor de nieuwe branchorganistie.Maar mischien kan meneer X wel een positieve bijdragen leveren aan deze nieuwe club, of blijft meneer X ook aan de waterkant staan en springt hij niet mee op de boot. want ook van zijn kant komt geen enkel geluid van een positieve bijdragen en vooral geen oplossingen.

  8. mark
    mischien is het een idee om niet alleen via deze website eens duidelijk te zijn waar ondernemers zich aan moeten melden en wat de ideen zijn.
    het gaat nu vooral in het secundaire circuit ondernemers onderling die wat van hebben horen zeggen.
    er zijn mensen benaderd of ze interesse hebben en deze hebben daarna totaal niets meer gehoord.
    dit zijn geen verwijten maar zo is het heel moeilijk om mensen te motiveren om een nieuwe organistie op te zetten.

  9. Willem says:

    Kijk eens naar de voorlopige resultaten van de poll. 69% vind de certificering niet nodig.
    t’Zegt genoeg geloof ik.

  10. Patrick says:

    @ Kees Ow wat makkelijk weer, ik heb idd heerlijk lopen graaien, zo veel zelfs dat ik niet meer hoef te werken! NOT!

    Waar het om gaat is dat al het negatieve eens een keer een omslag gaat maken naar positief. Het heeft geen nut om altijd maar te zeggen wat er niet goed gaat. Het is veel zinvoller om te kijken wat er wel goed gaat en om te kijken hoe je je zelf hierin nog meer kan gaan onderscheiden. Altijd maar met modder gooien werkt averechts. That’s all.

    @ Willem Het woord azijn****** was misschien niet zo goed gekozen waarvoor mijn verontschuldiging.

  11. Willem says:

    Patrick excuus aanvaard. Nu graag nog een goede reden om opnieuw te gaan certificeren. Betekenen de andere certificaten en diploma’s niets meer ?. En stichting Dierbaar ?

  12. Patrick says:

    Willem,
    zoals reeds vermeld ik ben niet meer werkzaam bij de club, derhalve is het dan ook niet aan mij om het te gaan promoten. Persoonlijk ben ik van meninig dat ieder extra certificaat ervoor kan zorgen dat je je zelf kunt onderscheiden van een ander. Met of zonder tig jaar ervaring, het gaat er om dat je klant kan zien dat jij na x-jaar nog steeds voldoet aan bepaalde verwachtingen. Hang zoiets in het zicht en vertel wat het is.

    Verkoop jezelf en daarmee ook je winkel en je producten!

  13. Patrick says:

    Willem,
    zoals reeds vermeld ik ben niet meer werkzaam bij de club, derhalve is het dan ook niet aan mij om het te gaan promoten. Persoonlijk ben ik van meninig dat ieder extra certificaat ervoor kan zorgen dat je je zelf kunt onderscheiden van een ander. Met of zonder tig jaar ervaring, het gaat er om dat je je klant kan laten zien dat jij na x-jaar nog steeds voldoet aan bepaalde verwachtingen. Hang zoiets in het zicht en vertel wat het is.

    Verkoop jezelf en daarmee ook je winkel en je producten!

    (text edit)

  14. Peter says:

    DSZ staat al tientallen jaren bekend om diervriendelijkheid. Een certificaat meer of minder doet hier niets aan af of bij.
    Je krijgt een sticker op de deur met een of andere partij die bij de consument helemaal niet bekend is.
    Voor de consument ben je goed bezig als de konijntjes in een schoon en groot hok zitten en de beestjes er gezond uit zien. Daar liggen nog voldoende kansen het imago te versterken.

  15. J Verburg says:

    De certificering is belachelijk!
    Zolang de bijbehorende cursussen/trainingen/etc gegeven worden door mensen/bedrijven die hun eigen product staan te promoten (Columbo / Kattengedragsdeskundige Marcellina Stolting (waar heeft die haar kennis eigenlijk vandaan????/ etc.) heb ik niet bepaald een hoge pet op van die cerificering!

  16. Marja says:

    Certificeringen zijn prachtig. Ik ken ze uit de periode dat ik in de voedselindustrie werkzaam was. Uiteindelijk blijkt het niets voor te stellen. het zijn moment opnames. Adhoc worden problemen opgelost voor er een aangekondigde keuring komt om een certificaat te halen.
    In dit geval…kennen jij en je personeel je lesje dan komt het goed. Verslons je het dan zit je weer op het oude niveau.
    Zorg voor een schone winkel. Wees eeerlijk en oprecht naar je klant en je klanten merken dan gauw genoeg of er kennis is of dat je maar wat verteld. Zorg dat je bij blijft. Dat kan ook zonder certificering.

  17. Liesbeth says:

    Het is jammer dat politiek & branche organisatie het idee hebben dat een dierenspeciaalzaak een certificaat nodig heeft om professionaliteit en kwaliteit te handhaven. Ik geloof dat ook zonder certificering duidelijk is wanneer je kwaliteit levert. Daar is geen keurmerk voor nodig! Laat ons ondernemers bezig zijn met datgene waar we goed in zijn, in plaats van dat we bezig moeten zijn met keurmerken, verplichte cursussen en de bijbehorende kosten!

  18. Andy's dierensuper Sluiskil says:

    Dat papier kan gelijk in de blauwe bak , de papierbak dus.

  19. Eerst was het stichting dierbaar die de redding van de handel moest worden. Nu is het certificering – maar dan wel op vrijwillige basis – waar we het mee moeten doen.
    Geen klant die die staat te wachten op allerlei keurmerken die niet iets van voordeel opleveren. Zo kennen we hele hordes keurmerken waar geen mens van weet wat nu de exacte status is.
    Ik blijf het herhalen. Het is de verantwoordelijkheid van de ondernemers om er voor te zorgen dat vakkennis en informatie optimaal is. Een consument zal een slecht verhaal toch echt snel herkennen. Dierenleed zou moeten worden voorkomen door goede voorlichting. Dat snap ik en draag ik een warm hart toe. Maar het slechts een piepklein gedeelte van alle dieren die via de dierenspeciaalzaken de weg vindt naar de consument. Honden, katten en zelfs paarden en pony’s kunnen worden aangeschaft door iedereen die ze wil hebben en die dieren komen niet uit dierenspeciaalzaak.
    Het blijft de verantwoording van iedere ondernemer om zijn klant met deskundigheid te woord te staan, doet hij dit niet goed kan hij klanten verliezen en uiteindelijk zelfs failliet gaan. Zo hoort het en niet anders.

  20. ik zou het heel graag zien dat de dibevo alleen ondernemers lid liet worden die hun vakdiploma hebben dan ben je alle knoeiers in de branche kwijt . en heb je ook niet al die extra ambtenaren nodig .

  21. Henry says:

    Geef me alsjeblieft een certificering voor de branch. Alsjeblieft, morgen nog…. maar: Dan wel ALLE dierenvoeding en toebehoren uit ALLE winkels weg die GEEN certificering hebben. Dus Weg uit de supermarkten, weg uit het kruidvat, weg bij de aldi.
    En als dat niet gebeurd ( wat natuurlijk niet gaat gebeuren) dan snap ik echt niet wie er nu denkt dat een certificaat ook maar enige zin heeft. Moet ik nu echt een certificaat voor mijn apotheek hebben als de rommel voor een grijpstuiver bij de aldi in de stortbak ligt?

  22. Willem says:

    Zo kun je het ook zien Henry. We willen namelijk wel wat terug zien van die cursus van pak hem beet €1000.00 of €1500.00 en niet alleen een raamsticker.

  23. certifisering lijkt mij top ! ik neem aan dat alle dierenspeciaalzaken hiervoor in aanmerking komen ? dus ook de niet aangesloten ondernemers ?
    ik zou graag zien dat er zoiets kwam , er zijn teveel winkeliers en ondernemers met ( te ) weinig vakkennis. UIteraard zouden er dan testen moeten worden afgenomen door onafhankelijke instanties ……en ik ben bang dat dat in nederland niet mogelijk is , want de grootmachten ( royal canin en kloonachtigen ) zitten overal met hun betweterige grijpgrage handjes tussen .
    Ik denk ook niet dat de dibevo dit keurmerk toe zou moeten/kunnen kennen , want de dibevo heeft een te gekleurde mening ( zij kunnen immers niet zonder hun sponsers….oops …..leden )

  24. Andy's dierensuper Sluiskil says:

    Certificaat de grote pleister , zal dat helpen , welnee de pleister zal niet groot genoeg zijn. Het lijkt mij beter de schuurtjes verkoop en de illegale verkoop via b.v. trimsalons enz eens aan te pakken , daar kun je de echte dierenspeciaalzaak een voordeel mee doen , flauwekul met dat papiertje , helpt geen fluitketel , zolang grootmachten de dienst uit proberen te maken , zijn wij het lijdend voorwerp.
    Kun je niet terug gaan werken bij Dibevo Patrick , je loop over van het vertrouwen omtrent Dibevo.
    Eerst zal Dibevo duidelijke regels op moeten stellen , waar diervoeding verkocht mag worden en waar niet , dus trimsalons dus niet ! en dit zal Dibevo ten uitvoer dienen te brengen , dan zullen ze erg geloofwaardig overkomen , je weet mijn mening omtrent dat certificaat , ik hoop dat het van eetpapier is , dan zal het vlug op zijn eindbestemming zitten.

  25. Hallo ondernemers,

    Wordt het niet eens tijd om de klant te gaan helpen!!??

  26. Andy's dierensuper Sluiskil says:

    Gelukkig ben gered

  27. Criticus says:

    Lees over het algemeen de reactie’s met plezier.
    Toch kom ik weinigopbouwend/ constructief tegen.
    men wil alleen maar mopperen lijkt het wel, sommigen zijn aan het nadenken wat wijsheid is maarmensen kunnen zo negatief, een persoon dat positief is drukt men in de inhalige hoek, (Andy Sluiskil) roept alleen maar dat niets deugd, leveranciers. En de rest van de wereld lijkt het wel. Ben vorigeweek in Sluiskil geweest, zag een winkel die niet overeen komt met de kritieken….

    Tip: denk constructief, het wiel is al door verschillende mensen uitgevonden, denk alleen maar aan Dier All In, ook recent bezocht, goedeondernemer die het assortiment iets moet uitbreiden maar verder geheel inspeelt op de markt. Leer van anderen, vergeetniet dat iedere bedreiging uiteindelijk een kans is…

  28. Andy's dierensuper Sluiskil says:

    Criticus ik weet niet welke gekleurde bril je op hebt , hier worden producten verkocht met fatsoenlijke marge , die ook nog eens niet overal willen liggen.
    En jawel er deugt veel , maar veel ook niet en dat heb ik je verteld , komt soms hard aan.
    Positief punt , samenwerken met prins petfoods , daar voel je je goed bij.
    Maar naar de pijpen dansen van de grote ondernemimngen , nee dat gaat niet gebeuren , ik maak de keuze en gen ander.
    Groet Allen , nu moet ik klanten gaan helpen.

  29. Criticus says:

    @Andy dansen naar de pijpen van….? Grootste fout die een ondernemer kan maken. principes hanteren en omzet mislopen. Die gekleurde bril van mij kijk ik helder doorheen,probeer dat ook eens, leveranciers uitbannen kan alleen als ze echt geen toegevoegde waarde hebben. En eerlijk gezegd ken ik geen levrancier die ergens GEEN toegevoegdewaardeheeft. Van Bayer tot Beaphar, van Purina tot Royal Canin, Ferplast tot de Boon, ieder heeft zijn of haar specifieke toegevoegde waarde. in zaken moet je emoties uitsluiten! gratis tip van de dag….

  30. Ik ben het volledig eens met Criticus.
    Dat veel zelfstandige DSZ’s het niet overleven komt o.a. door de houding die ook Andy’s voorschrijft. Lekker je eigen gang gaan en je vooral niets aantrekken van wat de grote ondernemingen adviseren. Die grote ondernemingen werken namelijk vaak vanuit de klant.
    En volgens mij moeten de DSZ’s juist de klant centraal zetten en niet hun eigen perceptie van wat kwalitatief goed is en wat niet.
    De kwaliteitseisen die aan dierenvoeding gesteld worden zijn hoger dan de eisen die aan menselijke consumptiegoederen gesteld worden. Dat geldt ook voor Bonzo, Tom Poes en alle budget-voedingen.

    Stoppen met dat halsstarrig beleid zou er wel eens voor kunnen zorgen dat de DSZ’s niet uit het straatbeeld verdwijnen.

  31. Mischien dat de posters hier eens een kijkje zouden moeten gaan nemen bij Andy’s in Sluiskil. Dan weet men ook direct dat het commentaar van deze beste dame / heer, met een forse korrel zout moet worden genomen. Zijn of haar commentaar op van alles en nog wat op dsz-actueel.nl, strookt namelijk totaal niet met de winkel.

    Verder is het hetzelfde liedje zoals in menig andere branche. De winkeliers sterven langzaam maar zeker uit en de ondernemers zullen altijd een goede boterham blijven verdienen. Alleen kijken naar wat slecht is, wat de concurrentie doet en passief je winkel draaiende proberen te houden, dat is een vorm van commerciele zelfmoord. De sleutel tot succes is niet zo moeilijk.

    Verder sluit ik mij helemaal aan bij de post van Peter. Zet de klant centraal, en niet je eigen beleving van goed of slecht. Goed of slecht bestaat in deze branche namelijk niet. Aan het één verdien je meer dan aan het ander. Dat dan weer wel.

  32. Uh….. even tussen door , dwalen we niet af ? Oorspronkelijk ging het hier over een zoveelste poging om ons winkeliers weer een certificaat aan te smeren die vervolgens in de vergetelheid strand. ( stichting dierbaar ).
    Om even kort samen te vatten.
    -We hebben dit al eens gehad en dat deed weinig.
    -Meer dan 60% ziet er geen brood in.
    -Goede winkels onderscheiden zich zelf wel.
    -Je kan dieren overal kopen (marktplaats.nl etc.)
    -Een slecht advies word toch wel door de klant herkend.
    -De een wil eigenwijs zijn eigen gang gaan en de ander gaat met de stroom mee.
    Allemaal meningen en als het bij jou wel werkt en je haalt de omzet die je nodig hebt is dat toch prima ?
    Wel jammer dat we over elkaar heen vallen. Laten die mensen die dat willen nu een certificaat op hun raam plakken en met hun vingers achter de bretels op klanten gaan wachten. Ik zelf hoef niets meer op mijn raam want dat zeemt een stuk netter en is er voor de klanten die naar binnen kijken meer te zien.

  33. Andy's dierensuper Sluiskil says:

    ik weet niet wat jullie hier allemaal zien , als ik het zo lees , krijg ik velen op bezoek , echter dat klopt al niet , en jawel ik ga gewoon door met datgene wat ik doe en wij groeien goed.
    En ook dit je maakt keuzes , en dat doen wij , moet ik daar toestemming voor vragen ?
    Niels wat bedoel je , strookt niet ?
    Ik doe wat ik wil en we groeien goed en de marges zijn prima , en nee whiskas blikken verkopen wij niet meer , als de jumbo dat verkoopt voor 0,49 cent aanbieding ( mei of juni dit jaar ), dan moet ik het niet inkopen voor 0,95 , en die leggen er flink aan toe , zo heb ik begrepen ???
    Bij sommigen gaat het supermarkt kanaal gewoon voor , ik heb de vrijheid mijn eigen keuzes te maken en dat doe ik , en Niels kom maar langs , je zal hier zien wat hier verkocht wordt en ik zal je dan ook vertellen hoe het verder gaat , want dat weet ik al

  34. Criticus says:

    @Andy niet iedereen meld zichals je opgezien komt, noem het de mysterie gast (was ik 1 van).
    Natuurlijk moet je doen wat je goed lijkt Natuurlijk denk je over zaken na.
    Maar jekritiek op bedrijven (noem voor het gemak de recente Beaphar) is niet eerlijk. Whiskas kan ik begrijpen maar wat ik bedoel is dat iedere leverancier je iets kan bieden, klein of groot. Dat je marge goed is en je tevreden bent betekend dat je het goed doet voor je eigen bedrijf maar wanneer je een kritiek plaatst voor andere ondernemers moet je breder kijken. Je marge kan beter denk ik als ik je woorden juist interumpeer. De certificering is een opsteker voor juist diegene die dit als toegevoegde waarde ziet. De reclame waar honden door worden geprikkeld is een sterke, misschien onzin maar een nieuwe PR stunt. De nieuwste Care + promotie een sterke en niet te vergeten de komende beurs waar een ieder altijd weer wat prikkelends voor de consument neerzet. @Niels snapt het, zet de klant centraal, leveranciers begrijpen dit, werken het uit en bieden ons dit aan. Emotioneel willen we dit misschien niet maar zakelijk gezien moet je er in ieder geval over gaan nadenken….. Beter goed gestolen dan slecht gejat zeg ik wel eens. Er springt 1 ondernemer echt uit, vorige week als gast bezocht in Urk, de Dier All In, die snappen het, arrogant misschien maar vangen werkelijk alle signalen van de markt op.

    Doe wat je wilt doen, commentaar prima maar liefstopmerkingen wat een toegevoegde waarde is voor andere ondernemers. Deze jongen gaat nu op vakantie, See You

  35. Andy's dierensuper Sluiskil says:

    Criticus , ga jij maar lekker op vakantie , op beaphar heb ik geen enkele kritiek , laat dat even wel zijn.
    Ik heb kritiek op degene die proberen middels mooie praatjes , ons doen geloven dat wij het van het zijn , terwijl wij de rekening betalen van de goedkope leveringen aan de supermarkten.
    Prijzen indien nodig kom ik later op terug , want heb me terdege verdiept.
    Jij snapt het zeg je en Niels snapt het ook , hebben jullie beiden een dierenspeciaalzaak of werken jullie voor voederfabrikanten , dan zal er veel duidelijk worden voor de lezers , zeg maar welke dierenspeciaalzaak je hebt en waar , dan kan ik dat ff controleren.
    En Peter voor wie werk jij , voor jezelf , dierenspeciaalzaak ? zeg het maar , dan kan ik het controleren , volgens mij werk jij voor een voederfabrikant , heb ik het mis ???, volgens jou sloop ik de huidige toestand zo lees ik , nee ik sloop niks , ik doe gewoon wat ik wil en wij groeien fors , jammer he , en ik ga nog eens importeren vanuit het buitenland , och ja je bent jong en dan wil je wat , bijna 60 jaar , nou daar zal ik wat over horen , ben benieuwd , en jawel zijn er mooie firma’s waar je goed mee samen kan werken en de dierenspeciaalzaak goed tot zeer goed kan onderscheiden , hier komen ze
    Prins petfoods , Smolke , Arie blok , Anidis en New chew , tel uit je winst en je onderscheidt jezelf , nu verder om wat te importeren uit de oostblok , groet Allen , antwoorden mijne heren , heb je een dierenspeciaalzaak of ben je vertegenwoordiger van een “groot “voerdergeval , dan weten de lezers hoe de vork in de steel zit , volgens mij met de kleinste scherpe kant.
    Trouwens collegas kan ik naar tevredenheid verwijzen naar de door mij genoemde firma’s . prins , smolke , Arie blok en Anidis , goed zaken doen en kwaliteit en die willen niet overal liggen , trusten nu.

  36. Criticus says:

    Ben slechts een werknemer van een goede speciaalzaak. Maar voel me betrokken.
    Naam noem ik niet, weet niet of mijn baas dat kan waarderen…… midden van het land.
    op naar Costa Rico……

  37. @Andy: Je hebt het inderdaad mis, ik werk zeker niet voor een voederfabrikant. Ik werk voor een grote winkelketen, en het leuke is: niet eens in de petbranche. Feit is dat de klant centraal moet staan in je winkel. En natuurlijk probeer je ervoor te zorgen dat de wens van de consument uiteindelijk ook de beste is voor jouw portemonnee.
    Blijft een feit dat al die hoofd- en servicekantoren (maar ook veel leveranciers, en juist Mars en Nestle) er niet voor niets zitten. Van hen mag je verwachten dat ze precies weten wat er speelt bij de consument en kunnen de winkels daarmee beter adviseren. Het is gewoon niet slim om die adviezen uit de wind te slaan en te denken dat je het zelf altijd beter weet. Die houding is echt niet meer van deze tijd.
    En om je probleem met de marges van Whiskas (en veel andere merken) terug te komen:
    Dat creeer je zelf door niet naar de pijpen te willen dansen van grote ondernemingen. Immers: in bundeling van krachten ligt je voordeel. Ik weet niet of je aangesloten bent bij een inkooporganisatie, maar zo niet ben je gewoon een dief van je eigen portomonnee. En als je wel lid bent: door je dan negatief op te stellen t.o.v. dit soort organisaties en je eigen gang te gaan, kan de inkooporganisatie er nooit het maximale voor jou uithalen en blijf je inderdaad Whiskas voor 95 cent inkopen! Je kunt daarvoor de schuld niet bij Mars leggen.

  38. Tja certificering en wat koop je ervoor.

    Het klinkt allemaal leuk en aardig en vaak lijkt het in eerste instantie in de ogen van de klant ook belangrijk. Maar als diegene eenmaal klant is dan zal het hem verder worst wezen of je gecertificeerd bent of niet zolang zijn vragen op de juiste wijze beantwoord worden en hij de juiste keuze krijgt voorgelegd bij artikelen.

    Ik heb in het verleden bij verschillende bedrijven gewerkt waarbij enkele wel en anderen weer niet gecertificeerd waren. Buiten het feit dat dit in sommige gevallen wettelijk verplicht is heb ik zelf zelden enig voordeel aan de certificering mogen constateren. Behalve in één bedrijfssituatie waarin de leverancier alleen maar leverde aan gecertificeerde bedrijven.

    In dit laatste zit de enige echte kracht van een certificering. Als fabrikanten zich gaan conformeren aan de certificering en uitsluitend leveren aan gecertificeerde bedrijven is er voor de middenstand winst uit een certificaat te halen. Zolang dit niet gebeurd zie ik de noodzaak echt niet meer om mijn 34e certificaat in het een of ander te behalen.

  39. Andy's dierensuper Sluiskil says:

    Nou de discussies zijn er wel , heb het iets te druk nu , wel leuk dat ik mysterie gast binnen krijg , helemaal vanuit midden des lands en hier even komen kijken , toch leuk .
    Ben benieuwd of de fabrikanten zich zullen gaam houden aan leveringen enkel aan gecertificeerde bedrijven , zoals hierboven door Pppeter wordt voorgesteld , och misschien zien we hier wel reaties komen van de fabrikanten.

  40. Fijn Pppeter eindelijk weer iemand die het weer over het onderwerp heeft. En…. ook nog wat te zeggen heeft. Of je het er dan mee eens bent of niet dat is dan voor je zelf. Ik vind overgens wel dat hij gelijk heeft.

  41. vreemd Andy’s dierensuper Sluiskil dat jij zo blij bent met anidis,een groot gedeelte ligt bij vander meer en dus bij alle webshops in nederland die vander meer verkoopt.
    weg dus marge op deze artikelen

  42. Andy's dierensuper Sluiskil says:

    Dank voor de tip x , trouwens krijgt van der Meer ook een certificaat ?

  43. Wanneer er geen goede certificering komt voor het mogen verkopen van dieren en medicijnen is de kans groot dat de supermarkten, tuincentra’s en bouwmarkten zo de totale dierenbranche in haar magt hebben. Goede certificering onderscheid de goede van de slechte ondernemers en een ieder die tegen is, is dus waarschijnlijk bang dat het zijn deur passeert.

    Alleen moet het wel een duidelijke sterke erkenning zijn, waarvoor je echt veel meer voor moet hebben als een cursusje uit Bunnik.

  44. Andy's dierensuper Sluiskil says:

    Criticus , ik heb veel moeten nadenken , maar nu weet ik het weer , ik heb bij jou doorgeeforder opgegeven.

  45. Criticus says:

    @Andy geen idee waar je het over hebt. nu vanuit mijn vakantie adres zie ik dat deze discussie (te) lang doorgaat

  46. Beste Dominic certificeren zou inderdaad zin hebben als niet gecertificeerde uitgesloten zouden zijn van verkoop van bepaalde artikelen. B.v verzorgings producten ,wormmiddelen, ect. Voor de verkoop van verzorgingsmiddelen in grootvee en paarden moet je al een vergunning hebben net zoals een drogist niet zomaar mag beginnen zonder papieren. Daar zie ik wel brood in.
    Er zijn ook nog steeds leveranciers die leveren aan de schuur en woonhuiswinkeliers of aan verenigingen
    misschien eens een idee om daar eens een lijst van samen te stellen. Daarmee geef je winkeliers een wapen in handen. Want als er dan een vertegenwoordiger van een desbetreffende firma binnen komt kan je heb daar eens mee confronteren, wat ze bij je colega’s flikken kunnen ze ook bij jou.

  47. Eigenaar dsz 150m2 says:

    Willem, je idee is niet zo gek maar volgens mij liggen 95% van onze artikelen die je omschrijft bij een grossier. Een vertegenwoordiger ermee confronteren werkt dan niet, hij of zij heeft geen invloed meer.
    Alternatief is grossierleveringen stoppen? Echt niet! juist de kleinere gesteltenissen willen we toch behouden?
    Enige optie is een erg opvallend bord aan de gevel waar staat dat deze zaak de kennis in huis heeft die de wens van de consument kan beantwoorden. meedoen = meeliften, niet meedoen=jezelf op de 2e plaats laten zetten.
    wel dient de prijs acceptabel te zijn, laat de toeleveranciers ook maar mee betalen

  48. dsz zevenaar says:

    Wat mij betreft is het simpel

    Cetificaat kan alleen wanneer het als doel heeft om de dierenspeciaalzaak beter toekomstperspectief te bieden. Daarvoor nodig is draagvlak onder deze ondernemers.
    Draagvlak krijg je alleen wanneer ook een breed scala aan produkten alleen via gecertificeerde ondernemers verkocht kunnen worden, dus niet alleen bestrijdingsmiddelen, maar ook bijv premiummerken.

    Probleem hierbij is alleen om dit af te dwingen. Als dat al gaat lukken dan zal daar toch een lange strijd aan voorafgaan. Dus op korte termijn zal het niet lukken om naar mijn idee een serieuze certificering in het leven te roepen. Dan heb ik het nog niet eens over het maketingplan om deze certificering te promoten bij de consument.

    Wat mij betreft wil ik best een certificaat, maar alleen als het kan voldoen aan bovenstaande eisen. Anders is het gewoon geldverspilling waar wij als ondenemers waarschijnlijk voor opdraaien.

  49. Helemaal mee eens dsz Zevenaar. Wat eigenaar dsz 150m² voorsteld om een groot bord op te hangen is natuurlijk wel leuk maar dat kan iedereen zo doen. Je verzint gewoon een keurmerk en een pakkende tekst en klaar is kees. Een keurmerk zal pas zin hebben als het ook echt bekend word bij het grote publiek. En om dit te bewerkstelligen zal er een hele hoop reclame voor moeten gemaakt worden. Punt is dat hier nooit genoeg budget voor zal zijn want met alle respect daar is de Dibevo maar ook onze brance te klein voor. Kijk maar naar stichting Dierbaar deze kwam jaren terug met een hoop bombarie met een keurmerk op de proppen maar richte men zich op? . Op de winkelier en je zag dan ook volop advertentie’s in vakbladen en een mooie stand op de Dibevo beurs. Maar de gewone consument heeft hier weinig of niets van mee gekregen. Nu komt er natuurlijk een reactie in de trant van “je moet er wel voor praten en het verkopen en er achter staan ect.ect ” maar we praten al genoeg voor voer en voor een vlooienmiddel ect. Van ons zuur verdiende geld hoeven er niet meer managers aan het vreten gehouden worden.

  50. Andy's dierensuper Sluiskil says:

    Bord ophangen en dan ? reclame belasting zeker.
    Hoe denken de “grote voederfabrikanten” over het mooie papier , kunnen ze hier aangeven welke condities er voor hun gaan gelden , b.v. aan wie leveren wij en aan wie leveren wij niet meer , ben eigenlijk wel benieuwd naar de reacties van deze jongens , ze lezen wel mee hoor , tenmiste ze hebben er iemand voor aangesteld om alles te volgen hier.
    Dus reactie aub , ook reactie van Dibevo , tenslotte is hier de discussie.
    Dus wat worden de verschillen met papier en zonder papier , Dibevo en de “grote voederfabrikanten”worden uitgenodigd hun mening te geven , ben benieuwd.
    Overigens van mij echte collegas ( dierenspeciaalzaak eigenaars ) krijg ik bijval en soms zelfs steun.
    Hiervoor dank echte collegas !!

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten