De Dutch Field Marketing Association (DFMA) heeft een onderzoek laten verrichten naar de effecten van product-demonstraties. Hieruit is gebleken dat dit fieldmarketing-instrument aanzienlijke effecten teweeg brengt, onder meer op de verkoop van de betreffende verpakte voedingsmiddelen.
Een kwart van de shoppers koopt
De demonstraties vonden plaats op een vrijdag en een zaterdag in september bij vier supermarkten van verschillende formules waar winkelende klanten kennis konden maken met eveneens vier verschillende food-producten. Van de respondenten ging 26% direct over tot aankoop van het demonstreerde product. Een deel van hen was al van plan het betreffende product aan te schaffen, waardoor het netto-effect van de demonstraties op 17% komt.
Verkooppiek
De verkooppiek die de inzet van product-demonstraties teweeg brengt verschilt per product en locatie. Voor een bekende en populaire productcategorie werd tijdens de demonstraties een verkoopvolume gehaald dat 15 keer hoger ligt dan het gemiddelde. Voor minder bekende of courante producten lieten de verkopen minimaal een verdubbeling tot verdrievoudiging zien. Deze cijfers worden ondersteund door uitspraken van de onderzoeksrespondenten die het product tijdens het bezoek vlak voor het interview hebben aangeschaft: 60% van hen zegt het betreffende product zeker opnieuw te zullen kopen. Nog eens 28% geeft aan dat misschien te doen.
Herhalingsaankopen
Het onderzoek toont ook effecten van product-demonstraties op langere termijn aan. Uit de verkoopdata van de weken direct na de demonstraties blijkt dat het verkoopvolume rond twee keer hoger ligt dan daarvoor. Van de respondenten die de demonstratie hebben gezien had 63% het gedemonstreerde product daadwerkelijk geproefd. Het is mogelijk dat deze ervaring in bepaalde gevallen alsnog tot een uitgestelde aankoop leidt.
Zichtbaarheid
Maar er zijn meer effecten aangetoond door het onderzoek. Een belangrijk pluspunt van fieldmarketing in het algemeen en van demonstraties in het bijzonder is de verhoogde zichtbaarheid. Waar veel POS-signalen door winkelende mensen over het hoofd worden gezien, had 73% van de onderzoeksrespondenten de productdemonstratie opgemerkt. En van de totale groep wist zelfs 63% zich het betreffende merk te herinneren.
Comments
Nog geen reacties op Meer verkoop dankzij product-demonstraties