Er bestaan al legio sites waar consumenten kortingen kunnen krijgen voor aankopen die ze doen in fysieke winkels. Voorbeelden zijn Groupon, Scoupy en voor de DSZ branche is er sinds kort Huisdierkorting.nl, gericht op aankopen en kortingen voor dierbenodigdheden. De ontwikkelingen op dit gebied gaan echter steeds verder. Zo is het al een tijd mogelijk om via Foursquare aanbiedingen te doen voor iemand die ‘incheckt’ op een bepaalde locatie, bijvoorbeeld een winkel of café. Nu is er weer iets nieuws, iets dat veel verder gaat.
Door het herkennen van gezichten en die te koppelen aan het Facebook account van de herkende gezichten kunnen relevante en zeer lokale aanbiedingen gedaan worden, de zogenaamde ‘Facedeals’. Het systeem weet namelijk waar iemand zich bevindt en kan er derhalve vanuit gaan wat iemand daar komt doen. Facebook werkt hiervoor momenteel samen met het bedrijf Face.com aan een camera die bezoekers van winkels herkent bij binnenkomst. Het Israëlische bedrijf is één van de pioniers op gebied van gezichtsherkenning technologie. Met behulp van speciaal ontwikkelde software zijn ze in staat om mensen te herkennen op upgeloade foto’s.
Duidelijk is dat Facebook hiermee nog meer invloed wil en kan uitoefenen op het privéleven van mensen die over een account beschikken. Volgens het onderstaande filmpje, moeten mensen eerst toestemming geven aan Facebook om hier gebruik van te kunnen maken. Er moet bovendien een Facedeal-app worden gedownload. Er zal echter ook weer kritiek komen op deze wijze van aanbiedingen doen. Het privacy element is bij deze methode zeer aanwezig en de vraag is hoe autoriteiten, maar vooral ook de consument hiermee omgaan. Vooral Nederlanders hebben veel over voor korting, maar zullen ze zover gaan?
Tja, huisdierkorting.nl. Het lijkt ook bij dit initiatief weer te draaien om “hoe maak je van een idee een succes”
Internet is net als ‘normaal’ bedrijf, als je denkt dat automatisch een succes wordt kun je er beter niet aan beginnen. Ook dit initiatief lijkt niet een succes. Maar wat mij vooral irriteerd is het feit dat degene achter zo,n site onvindbaar is voor een normale gebruiker. In mijn beleving dient ieder initiatief op internet te zijn voorzien van contact gegevens en degene die verantwoordelijk is voor het getoonde.
Maar toen ik dan eens keek op dsz-actueel.nl onder het kopje “over ons” werd mij niet duidelijk wie nu eigenlijk verantwoordelijk is voor dsz-actueel, wel een naam maar geen adres. En toevallig is dsz-actueel ook verantwoordelijk voor huisdierkorting.nl. Blijft de vraag, in dsz-actueel nu een onafhankelijk platform of een commercieel initiatief.
Beste Wim,
Uit je reactie lijkt het alsof DSZ Actueel geen onafhankelijk platform is, terwijl dat zeker wel het geval is. We zijn een zelfstandig nieuwsplatform voor dierenspeciaalzaken en overige professionals binnen de Dibevo branche. Naast het laatste nieuws, brengen we gerelateerde informatie als evenementen, vacatures en in de toekomst willen we daar nog meer aan toevoegen.
Het feit dat DSZ Actueel een onafhankelijk platform is, wil niet zeggen dat we geen commercieel initiatief zijn. We hebben er namelijk bewust voor gekozen om dit platform op te zetten zonder betalende abonnees. We geloven er namelijk in dat content zo goed mogelijk beschikbaar moet zijn, voor iedereen. Onze inkomsten komen uit advertenties, waarbij we duidelijk aangeven welke artikelen advertenties zijn. Hierbij snijdt het mes aan meerdere kanten, waarbij enerzijds onze lezers worden geïnformeerd en anderzijds de merken hun producten kunnen presenteren op de manier zoals zij dat willen en wij de kosten kunnen dekken die we maken bij het onderhouden van dit medium.
Daarnaast zijn we prima te bereiken. Er is een contactformulier, waar we doorgaans binnen een dag op reageren en er zijn twee telefoonnummers. De redactie, onder leiding van Jan Jaap Elenbaas en een account manager in de persoon van Gerrit Sachtleven die na zijn carriere als dierenspeciaalzaakhouder nu verbonden is aan DSZ Actueel (zie ook https://dsz-actueel.nl/nieuws/gerrit-sachtleven-start-als-accountmanager-bij-dsz-actueel/). We proberen juist zo open mogelijk te zijn, misschien dat we er hier en daar nog iets meer aan kunnen doen.
Tenslotte is Huisdierkorting.nl inderdaad ook een initiatief van EKsolut (zie ook https://dsz-actueel.nl/nieuws/nieuw-kortingen-voor-dierbenodigdheden-op-huisdierkorting-nl/). Het is een idee, waar we inderdaad een succes van proberen te maken en waarbij het succes ook een voordeel voor de dierenspeciaalzaak is. We proberen er de traffic op de winkelvloer mee te vergroten door acties met (kortings)bonnen te doen die rechtstreeks van de productenten en leverancier uit de branche komen en exclusief bij de dierenspeciaalzaken zijn in te leveren. Een mooie kans lijkt ons. Bij het opzetten van deze kortingsbonnen website is de eerste aandacht uitgegaan naar de acties zelf. Informatie over de achtergrond en eigenaar is inderdaad niet te vinden. Dit gaan we aanpassen. Na een pilot en een aantal opvolgende acties zien we dat veel partijen enthousiast zijn. Dit zorgt er voor dat we binnenkort de website gaan aanpassen. Er zullen verbeteringen en uitbreidingen volgen, waarbij dierenspeciaalzaken bijvoorbeeld ook betrokken worden en de bonnen onder hun klanten kunnen verspreiden.
Ik hoop dat er hierdoor meer duidelijkheid is gekomen. Uiteraard staan er altijd open voor suggesties ter verbetering om zo een toegevoegde waarde te blijven voor alle professionals uit de branche.
Met vriendelijke groeten,
Jan Jaap Elenbaas
Redactie DSZ Actueel
Geachte redactie,
Hartelijk dank voor uw reactie. Waar het mij in eerste instantie om ging is het feit dat iemand die op het internet actief is – net als in een winkel – bekend maakt wie hij is, waar hij is gevestigd en hoe hij bereikbaar is. De website http://www.huisdierkorting.nl waar het artikel over ging, ontbeerd – zoals u dat zelf ook al aangeeft – deze informatie.
De kamer van koophandel geeft onderstaande info op haar website, nu hoeft wat mij betreft niet alles er op, maar een beetje basisinfo maakt het voor de bezoeker allemaal veel duidelijker.
——————————-
Wat moet u allemaal in uw brieven en e-mails naar klanten zetten? Bekijk dit overzicht van eisen aan uw bedrijfscorrespondentie.
Bedrijfscorrespondentie, wat is dat precies?
Onder bedrijfscorrespondentie vallen brieven, e-mails, facturen, offertes, brochures, faxberichten en uw website. Reclame-uitingen horen hier niet bij.
Verplicht om te noemen
De wet schrijft voor dat u in ieder geval uw KvK-nummer noemt. Zo weet uw klant met wie hij zakendoet. Noemt u dit niet, dan riskeert u een boete en kan het ongemerkt vervelende juridische gevolgen hebben voor bijvoorbeeld uw aansprakelijkheid.
KvK-nummer
Uw KvK-nummer zet u op al uw correspondentie. Deze verplichting geldt niet voor een vereniging of stichting zonder onderneming, Vereniging van Eigenaren, overheidsinstelling of kerkgenootschap.
Handelsnaam
Uiteraard vermeldt u de handelsnaam van uw onderneming op uw correspondentie. Heeft u een coöperatie, onderlinge waarborgmaatschappij, bv of nv waarbij uw handelsnaam afwijkt van de statutaire naam? Denk dan aan het volgende:
U mag aan de handelsnaam die afwijkt van de statutaire naam niet de letters ‘B.V.’ of ‘N.V.’ toevoegen. Anders kan ten onrechte de indruk ontstaan dat deze handelsnaam ook de statutaire naam is.
Vermeld naast de afwijkende handelsnaam ook altijd de volledige statutaire naam.
Bv of nv? Vermeld dan naast de statutaire naam ook de statutaire zetel van de rechtspersoon.
De handelsnaam is de naam waaronder uw onderneming aan het handelsverkeer deelneemt. De statutaire naam is de naam die in de statuten staat vermeld.
Niet verplicht, wel handig
Vermelding van de volgende gegevens is niet verplicht, maar wel handig voor uw klanten:
vestigings- en correspondentie-adres, postcode en plaatsnaam;
e-mailadres, website, telefoon- en faxnummer;
uw bank- of girorekeningnummer(s).
U kunt er vanuit gaan dat we de door u genoemde zaken zullen aanpassen cq toevoegen.