Gebruik QR-code is kans voor ondernemer

10 augustus 2011 - 12:08 - 1 reactie

Gebruik QR-code is kans voor ondernemer

Het gebruik van de QR-code staat nog in de kinderschoenen, maar kan een ondernemer veel mogelijkheden bieden, ook in de retailsector. Uit onderzoek in de VS blijkt dat zo’n vijftig procent van de kleine winkelketens, niet op de hoogte van de mogelijkheden van QR-codes. De andere helft van de winkeliers is wel bekend met de technologie en wil er meer van weten.

Een QR-code is een tweedimensionale streepjescode, ontwikkeld in 1994 door een Japans bedrijf. De letters QR zijn een afkorting van Quick Response (“snelle reactie”). De code werd ontwikkeld om snel decodeerbaar te zijn. QR-codes waren oorspronkelijk bedoeld voor het identificeren van auto-onderdelen, maar worden in Japan inmiddels algemeen gebruikt in tijdschriften, op bushaltes en op visitekaartjes. In Nederland is de code terug te vinden op de e-tickets van de NS, maar ook steeds vaker op posters.

Veel mensen (en dus ook klanten) kunnen tegenwoordig hun smartphone voor de QR-code houden, om vervolgens meteen naar de desbetreffende website te gaan of een berichtje te ontvangen. Soms wordt de code nog niet optimaal gebruikt. Na het scannen krijgt iemand bijvoorbeeld de algemene website te zien, in plaats van een website die op maat is gemaakt voor de smartphone en past bij het product, zoals een aanbieding, meer informatie of een instructievideo. Idealiter wordt de bezoeker de mogelijkheid geboden om dit weer te delen met mensen uit zijn of haar netwerk.

Expirimenteren met QR-codes is eenvoudig. Het aanmaken van een QR-code gebeurt via een speciale tool en er zijn geen kosten aan verbonden. Door het opgeven van de URL of de boodschap wordt er een QR-code aangemaakt, welke je vervolgens kunt gebruiken in een advertentie of zelfs in je etalage. Zorg er in ieder geval voor dat hij goed te zien en te scannen is. Bekende aanbieders van deze service zijn Kaywa, Qurify en 2dcode.

Drogisterijketen Kruidvat bijvoorbeeld, is deze week gestart met het plaatsen van QR-codes in de wekelijkse huis-aan-huis folder. Lezers komen na het scannen van een code op speciale actiewebsites terecht. Beiersdorf is met een consumentenactie van NIVEA For Men en Eredivisie de eerste adverteerder die gebruikmaakt van een QR-code in de folder van Kruidvat. Door de QR-code vinden klanten direct meer informatie over de actie.

Deel dit bericht:


Comments

Eén reactie op Gebruik QR-code is kans voor ondernemer

  1. Farm Food is al enige tijd bezig met het plaatsen van QR-codes op steeds meer van haar folders, infoboekjes, visitekaartjes en verpakkingen.

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten