Franchise, verder besproken (deel 1)

22 november 2013 - 06:11 - 13 reacties

Franchise, verder besproken (deel 1)

Beste ondernemers,

Dank u voor de vele reacties betreffende de franchise column. Jammer dat u niet gewoon op de site van DSZ Actueel hebt gereageerd, zodat er een meer positieve discussie ontstond. Ook jammer dat sommige franchisegevers het anders vertaalde, maar dat tekende mijns inziens juist hun zwakte. Zij begrijpen niet dat de franchise anno 2013 totaal anders is dan franchise vijf jaar geleden. De column is geschreven om een positieve bijdrage te leveren aan franchise c.q. aan de organisaties in de Dibevo-branche en niet om bepaalde mensen of partijen in diskrediet te brengen. Veel ondernemers hadden zo hun vragen betreffende franchise. Naar aanleiding daarvan heb ik geprobeerd deze te beantwoorden en zal in drie delen publiceren, vandaag deel 1.

Let wel, deze informatie komt vanuit de schrijver, bevat zijn meningen en tips, naar aanleiding van vragen en reacties op zijn eerdere column. We hopen hiermee bij te dragen aan een veel besproken onderwerp in de branche en daarmee een opbouwende discussie op dit platform.

NFV: Nederlandse franchise vereniging
Mijn mening met de wetenschap van vandaag zou zijn: ga geen overeenkomst aan met de huidige franchiseorganisaties. Echter als u toch in zee wil met een franchiseorganisatie moet deze lid zijn van de NFV (Nederlandse Franchise Vereniging), is deze geen lid, geen gesprek. Franchise organisaties die wel lid zijn zullen namelijk altijd volgens de Europese erecode werken en u deze erecode verstrekken direct na het eerste introductiegesprek.

De NFV (Nederlandse Franchise Vereniging) kan als een soort keurmerk worden gezien. Let wel voor coöperaties c.q. verenigingen gelden weer andere voorwaarden.  Men beoordeelt de franchiseovereenkomst van de franchisegever alvorens men lid kan worden van de NFV. Tevens onderzoekt de NFV de franchisegever en het bedrijf. Men mag van een lid van de NFV veronderstellen dat deze zeker aan de minimale franchise-eisen voldoet, zeker volgens de eerder genoemde Europese code. Als men lid is van de NFV , dus de Europese erecode verstrekt, moet men nogal wat informatie en documentatie aan u verstrekken, betrekking hebbende op de financiële positie van de franchisegever, cijfers en gegevens over de eventuele pilotvestiging, een verklaring van een eventuele eerdere franchisevestiging in het rayon van de kandidaat, etc.

De Franchisegever
Een franchisegever is een onderneming die eigenaar is of het recht heeft op het gebruik van een formulenaam met daarbij behorend een totaal ondernemingsconcept van A tot Z. De franchisegever zal deze formule met het totale ondernemingsconcept vastleggen in het formule handboek vergezeld van normgegevens, ontstaan uit de gegevens van de reeds bestaande franchisenemers en de branche waarbinnen men opereert.

Naast dit complete concept verzorgt de franchisegever de omzetprognose en de exploitatiebegroting. Deze begroting wordt gemaakt op basis van cijfers verkregen uit een zeer gedegen marktonderzoek. Vaak laat de franchisegever dit marktonderzoek uitvoeren door een professioneel bureau door middel van het uitbrengen van een zeer uitgebreid rapport betreffende de marktomstandigheden. Men zou in zeer uitzonderlijke gevallen kunnen afzien van een marktonderzoek/haalbaarheidsonderzoek, echter men moet dan wel van tevoren de eventuele aansprakelijkheid goed regelen met betrekking tot de cijfers/prognoses.  Getallen van een ander of getallen uit het verleden zeggen niets over uw toekomst.

De Franchisenemer
Een franchisenemer is een zelfstandig ondernemer die de rechten van de formule en de daarbij behorende ondersteuning huurt van de franchisegever voor een contractueel vastgelegde periode. De franchisenemer is financieel een zelfstandig onderneming. Het blijft daarom natuurlijk vreemd dat de meeste beslissingen met vaak grote financiële gevolgen door de franchisegever worden genomen. Dit laatste geldt zeker voor de omzetprognose en de exploitatiebegroting. Men zal dan ook zeer scherp en kritisch moeten zijn op alle cijfers waar de franchisegever mee komt.

Formulehandboek
In het formulehandboek staan alle formuleonderdelen/ingrediënten tot in detail beschreven. Van de totale huisstijl tot alle financiële verplichtingen! Eigenlijk een boek waarin wordt aangegeven wat wel en niet mag en wat wel en niet moet!

Men zou het formulehandboek voor ondertekening van de overeenkomst goed door moeten lezen en tijdens het doorlezen een vragenlijst moeten maken. Ook zou men uitdrukkelijk aan de franchisegever een verklaring moeten vragen of er verplichtingen voor de franchisenemer in het handboek staan die niet in de overeenkomst zijn geregeld. De franchisenemer is namelijk te allen tijde verplicht de regels/richtlijnen uit het formulehandboek na te leven/uit te voeren! Natuurlijk voor zover dit in het belang is van de formule.
De franchisegever moet u te allen tijde wijzen op alle financiële verplichtingen die niet contactueel zijn overeengekomen en moet dan in het contract verwijzen naar het handboek voor de overige financiële verplichtingen. Dit geldt overigens ook voor eventuele leveringsvoorwaarden met financiële verplichtingen.

Formule-/franchiseraad
Er is geen wettelijke verplichting om binnen een franchiseformule  een formule-/franchiseraad op te richten. Echter in deze tijd is het bijna ondenkbaar dat er geen raad binnen de formule aanwezig is. Normaliter is er dan ook een franchisereglement en dit reglement maakt dan ook weer deel uit van de overeengekomen franchiseovereenkomst, ook als dit niet expliciet vermeld staat. Alleen de erkenning dat er een franchiseraad  is, kan voldoende zijn voor de geldigheid van dit reglement.

De formule-/franchiseraad is een overlegorgaan binnen de organisatie. De raad adviseert de franchisegever over alle aangelegenheden binnen het franchisesysteem. In de raad zitten vertegenwoordigers van de franchisegever en van de franchisenemers. Deze laatsten worden door de franchisenemers aangewezen c.q. gekozen. Een besluit van de raad is (kan) bindend zijn voor de franchisenemer, maar zeker ook voor de franchisegever. Als een besluit van de franchiseraad bindend is moet dit wederom vermeld zijn in de franchiseovereenkomst.

Binnen de statuten of het reglement van de formule-/franchiseraad wordt dus een aantal belangrijke zaken geregeld. Deze statuten/dit reglement moet u dus doorlezen en min of meer onderdeel maken van de aan te gane overeenkomst met de franchisegever. Ook de procedure van kiezen/samenstelling om tot een raad te komen is vastgelegd in de statuten/het reglement. De voorzitter van de raad kan iemand zijn vanuit de organisatie, maar de voorzitter kan ook één van de gekozen franchisenemers zijn.

De laatste jaren zie je steeds vaker dat de voorzitter van de raad van buiten de organisatie komt. Als de voorzitter uit de gelederen van de franchiseorganisatie komt kan en moet  men zich afvragen of deze wel onpartijdig (genoeg) is. Als een franchiseraad niet voldoende functioneert kan men beter een vereniging van franchisenemers oprichten met een mandaat naar de franchisegever toe. In deze vereniging zitten geen medewerkers van de franchisegever. Ook kan men de franchiseraad laten bestaan en namens de vereniging bij belangrijke stukken een mandaat geven aan de franchiseraad die deze doorgeeft aan de franchisegever. Dit laatste maakt het natuurlijk een stuk moeilijker. Mijn mening is dat de wetgever een franchiseraad zou moeten verplichten, met een meerderheid bij de franchisenemers en de franchisenemers mogen geen enkele financiële afhankelijkheid/binding hebben met de franchisegever.

Fee/Entree/Inkoop/Verkoop/Marketing
De franchisegever is simpelweg een bedrijf dat geld moet verdienen. Belangrijk in dit hele verhaal is hoe men dit geld wil verdienen en waaraan men dit wil verdienen. Men zou  daar heel duidelijk en helder in moeten zijn. Dit geldt natuurlijk ook voor de kosten van de franchiseorganisatie zelf, u moet ze betalen.

Zeker in de franchiseovereenkomst behoren alle financiële verplichtingen genoemd te worden. “Fee” is één van de inkomsten/verdiensten die de franchisegever vraagt! Cruciaal punt is datgene waarover men de Fee vraagt? Vraagt een organisatie fee over de inkoop: dan zou mijn advies zijn: afhaken!  Vraagt de organisatie fee over de verkoop, dan zijn mogelijkheden om door te gaan. Overigens kwam ik pas iemand tegen in de snoepbranche en deze betaalde fee over de inkoop 6% en over de verkoop 6%! Pure diefstal. tevens vind ik dat een franchisenemer pas fee zou moeten of  kunnen betalen bij het behalen van de vooraf opgestelde omzetprognose, achteraf dus. Zolang een franchisenemer onder de gestelde prognose zit zou er geen fee dienen te worden betaald. Dit zou onderdeel moeten zijn van het franchiseconcept: een prognose bestendig concept. Ook banken zouden deze voorwaarden moeten opnemen binnen het financieringsarrangement.

Volgende week deel 2, over de diverse fees, assortiment en de formule.

Freek Hilgerdenaar

Freek Hilgerdenaar is 35 jaar werkzaam geweest binnen de branche, zowel aan fabrikant- als leverancier-/grossierzijde, maar ook de franchise organisatie SDN. In een ver verleden heeft Freek een eigen dierenspeciaalzaak gehad. Hij is goed op de hoogte aangaande de problematiek en uitdagingen die spelen bij kleine, zelfstandige ondernemers en door zijn achtergrond blijft hij de branche positief-kritisch volgen. Tenslotte is hij zijdelings betrokken bij het bedrijf van zijn vrouw en dochter .

Reageren op deze column kan hieronder of via f.hilgerdenaar@chello.nl.

Vanaf september 2013 is DSZ Actueel gestart met het plaatsen van columns. Via deze weg proberen we mensen uit de branche die een visie hebben, een mening delen of een verhaal weten te vertellen een platform te bieden. We proberen artikelen te publiceren die de branche belichten vanuit alle denkbare hoeken. Bij sommige columns kan publiekelijk gereageerd worden, bij andere zal dat via persoonlijke reacties kunnen of reacties via de redactie van DSZ Actueel. Dat laten we aan de schrijvers. Ook een column schrijven? Meldt u dan bij redactie@dsz-actueel.nl en geef aan wie u bent en waar u een column over zou willen schrijven.

Deel dit bericht:


Comments

13 reacties op Franchise, verder besproken (deel 1)

  1. Beste Freek , los van het feit dat je dit hele betoog af had gekund met een heel kort zinnetje ( mocht u willen franchisen , kijk eerst even bij NFV ) denk ik dat je het concept column niet hebt begrepen ( dit geldt uiteraard ook voor de redactie van DSZ Actueel ).

    Beste DSZ Actueel , zoek eens op wat de bedoeling is van een column ( lees bijvoorbeeld de column van Jeffrey Wijnberg in de Telegraaf eens ( iedere maandag , of op zijn website ) ……

    Columns laten je lachen en boos worden , zetten je aan het denken , maken je verontwaardigd en zijn bedoeld om dat te doen ! , met een knipoog en zelfspot , maar zoals we weten ………..in ieder geintje zit een seintje !! Dat is iets anders als het saaie lesje/betoog van meneer Hilgerdenaar

  2. Redactie DSZ Actueel says:

    Beste Hans,

    Een column kent weinig regels, eigenlijk mag alles. Onze bedoeling met de colums is in ieder geval om mensen aan het woord te laten uit de branche die een bepaalde kijk op of mening over zaken en ontwikkelingen binnen de branche hebben. Dit prikkelt onze lezers hopelijk om te reageren of de discussie op te zoeken over de onderwerpen, met als doel te bepalen wat het beste voor hem of haar is en de branche weer een stukje te verbeteren. Samen weet je meer dan alleen. En van kritisch ergens naar kijken is nog nooit iemand minder geworden.

    Overigens is dit artikel weer geen column, maar een stuk naar aanleiding van de column over franchise en de reacties die daarop zijn geweest.

    Ik hoop dat je blijft reageren en blijft meedoen in de discussies die hopelijk volgen. Daarnaast zou ik je willen vragen om eens na te denken over een column die je zelf zou kunnen schrijven over een DSZ gerelateerd onderwerp naar keuze.

  3. Rick ter Avest says:

    Beste Redactie DSZ Actueel,

    Het zou jullie sieren als jullie voortaan mensen uitnodigen c.q. stukjes plaatsen die wél serieus genomen worden in onze branche.

  4. Redactie DSZ Actueel says:

    Beste Rick,

    Serieus of niet, aan de vele reacties op de column, blijkt dat er wel behoefte is aan meer informatie en discussie. Er spelen veel onderwerpen in de branche, dit is er één van. Ik vind het goed dat iemand zijn mening daarover geeft en zo het gesprek daarover wil openen. Ik denk dat het de discussie en informatievoorziening ten goede zou komen als er inhoudelijk gereageerd zou worden, ik hoop dat dit ook gebeurt, om we dan het verhaal van alle kanten te horen krijgen.

  5. Freek Hilgerdenaar says:

    Beste Ondernemers,
    Het blijft natuurlijk jammer dat reagerende ondernemers in het algemeen niet op de hoogte zijn van de vele schrijnende gevallen in franchiseland en dat is heel serieus of je nu Hema , Bakker Bart, Bruna, of Albert-Heijn heet het is bij iedere franchisegever een punt van grote zorg dat er vaak(niet altijd) net zoveel slecht draaiende winkels zijn als goed draaiende winkels binnen hun organisatie, dat kan en moet anders maar er moet dan wel ruimte ontstaan voor discussie binnen elke branche. Daarbij kan voortschrijdend inzicht een belangrijke bijdragen leveren aan het behoud van o.a. de beter dierenspeciaalzaak. Nogmaals ! dit niet bedoeld om organisaties of ondernemers in diskrediet te brengen maar om veel meer ondernemers mee te laten discussiëren betreffende franchise in onze branche. Zo zal franchise maar ook uw reactie als bijdrage in de branche dan ook zeer waardevol kunnen zijn .

  6. Willem van Sluijs. Sluijs Dier en Tuin says:

    Beste Freek
    Ik ken je nog uit de SDN (Dobey) tijd. Toen was je helemaal overtuigd van de Dobey formule. Ook toen waren er misstanden ( aandelen die ineens niets meer waard waren en verhoging van reclame-fee die doorgeduwd werden). Ik heb je toen niet op de baricaden gezien om de leden bij te staan.
    Vanwaar deze omslag?.Heb je het licht gezien ?.

  7. Freek Hilgerdenaar says:

    Beste Willem,

    Ik ben nog steeds overtuigd van de Dobey formule daar is niets in veranderd , eigenlijk ben ik altijd voor samenwerking in wat voor vorm dan ook , maar franchise in zijn huidige vorm is te duur geworden er moeten andere samenwerkingsvormen komen die goedkoper zijn! daarbij komt kijken dat ik toen en nu nog steeds ben voor eerlijk delen zeker nu de marges en de omzet van de ondernemers zwaar onder druk staan.
    overigens mag je het van mij noemen hoe jij het wil, of dat dan moet zijn het licht zien weet ik niet?
    maar tijden veranderen, en ik ook.
    Maar lees eens het Brabants dagblad van 30-11-2013 dan sta ik gelukkig niet alleen in mijn visie.

  8. Beste Freek ,

    Als je stelt dat je ergens nog steeds van overtuigd bent , kun je ” daar is niets in veranderd ” weglaten hoor.
    Als een zin begint met het woord “eigenlijk ” heeft niets wat daarna volgt nog enige waarde !
    Als iemand iets mag noemen zoals hij wil , zet daar dan een punt achter, maar lever niet alsnog commentaar !
    En de laatste zin tja, daar klopt helemaal niets van ( lees hem maar eens écht goed ) …………en het woord VISIE vind ik uit jouw mond erg hoog gegrepen hoor.

  9. Freek Hilgerdenaar says:

    Beste Hans,

    Goed dat wij ’n Neerlandicus in onze branche hebben!
    Maar weet jij dan ook Hans of het zielig is of zilig

  10. Redactie DSZ Actueel says:

    Beste mensen,

    Kunnen we het alstublieft zakelijk en opbouwend houden, zodat bijdragen en reacties een toegevoegde waarde hebben voor andere professionals in de branche en niet zozeer voor hun taalkundigheid? Bedankt.

  11. Willem van Sluijs. Sluijs Dier en Tuin says:

    Beste Freek
    Dat het rommelt binnen de frachise wereld dat is duidelijk lees ook het artikel in de PZC van afgelopen zaterdag. Het is toch ook niet gek als je naar de overhead kijkt binnnen deze bedrijven. Bij Pets Family was het zelfs zo dat 6 man personeel aan het werk was voor 15 vestigingen. Reken dan een riant directeursloon x 2 en nog een riant loon voor een ITer. Een hoofd boekhouding werkt ook niet voor niets. Deel dit door het aantal winkels en iedere winkel heeft ruim een extra werknemer.
    Een collega rekende eens uit dat hij voor het bedrag wat hij kwijt was aan reclamefee een schoolverlater aan kon nemen voor een jaar en als deze 1 zak hondenvoer verkocht dit al meer opbracht. Het is net zo goed een gemaks product als een kant en klaar maaltijd in de supermarkt.
    Te duur en ongezond.

  12. Beste allemaal,

    Ook ik heb bij een franchise organisatie gezeten de naam doet er niet toe.
    ik ben daar weggegaan omdat ik het niet met die bedrijfsvoering eens was en ben.
    Wat Freek schrijft is een beetje zijn eigen straatje schoonpoetsen.
    Over 1 ding heeft hij gelijk dat samenwerken wel heel belangrijk is en dat hoeft niet altijd via franchise.
    Ik ben na het franchiseavontuur verder gegaan als zelfstandige. Tot ik een brief kreeg van een nieuwe organisatie. Dit betrof Pets & Co een organisatie van en voor winkeliers met als doel samen veel geld willen verdienen.
    Freek ik ben er van overtuigd dat de manier van samenwerken door en bij Pets & Co de manier van samenwerken is die heel effectief zal gaan werken.
    En voor alle andere schrijvers laten we nu niet met zijn allen naar achteren kijken hoe het is gegaan maar laten we met zijn allen naar voren kijken.
    Iedereen klaagt over de prijzen en terecht, maar door naar achteren te kijken draai je dat niet terug.
    Trek samen op en maak als 1 Dierenspeciaalzaak een vuist tegen al diegene die de markt voor ons allen aan het verzieken zijn.

    Met vriendelijke groeten,
    Rick Mulder
    Pets & Co Mulder
    Rockanje

  13. Andy's dierensuper Sluiskil ( Jan Dane ) says:

    Via Freek zitten wij als een Andy’s dierensuper onder de paraplu van Dobey , wij zijn soft franchise en hebben hier een goed gevoel bij , wij proberen de kerk wel in het midden te houden , wij zijn vij te gaan en staan waar wij willen , 2 keer per jaar een bijeenkomst bij een van de collegas , wat altijd leuk is en verhelderend werkt , ik zie soft franchise meer de toekomst ingaan , als het echte samenwerken.
    De meningen zullen hierover uiteen lopen , maar wij zitten 10 jaar aangesloten als een Andy’s dierensuper en dat bevalt ons goed.
    Ik heb het verhaal van Freek gelezen en dus lijkt mij het beste om nooit totaal franchise te worden , ik moet er niet aan denken met een boek in de hand een winkel te leiden.
    Mij lijkt het ook verstandiger om winkels op te zetten met meer eigen kapitaal , en dat telt door alle geledingen , dus ook organisaties en groothandels , niet iedereen zal het hiermee eens zijn , maarja zo ben ik opgevoed , dus hier werkt het zo.
    Toekomst , softfranchise , eventueel gebruik maken van een folder , vrijheid dus , samenwerken met andere winkels waar het kan , sturend vanuit de organisatie waar nodig en of waar behoefte aan is.
    Goede inkoop condities worden door de organisatie geregeld , zo ook bij ons.
    Rick Mulder is tevreden bij Pets en co , nou Rick wij zijn meer dan tevreden als een Andy’s dierensuper onder de paraplu van Dobey.

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten