Uit recent onderzoek blijkt de huisdierenvoedingsindustrie wereldwijd nog steeds groeiende is.
Enerzijds komt dit door de introductie van nieuwe producten, anderzijds door de steeds groter wordende rol van het internet. Het omzetaandeel van de online verkopen door dierenspeciaalzaken bedraagt in Nederland op dit moment 5,4% en blijft naar verwachting stijgen[1]. Belangrijk is te zoeken naar je eigen kracht en niet te vechten tegen de kracht van internet. Hoe? Zorg dat klanten fan worden van je winkel!
Werk aan de winkel
Dat de hedendaagse kritische consument zich tegenwoordig via het internet oriënteert is niet nieuw. Een positieve ontwikkeling in de branche is dan ook de dierenspeciaalzaken zich online steeds meer profileren. Op dit moment heeft 87% van de dierenspeciaalzaken een website. 42% van de dierenspeciaalzaken verkoopt producten online. Ondanks dat de huisdierenvoedingsindustrie groeiende is, krimpt naar verwachting het winkeloppervlak de komende 7 jaar in Nederland met 17%[2]. De afgelopen 3 jaar is het aantal dierenwinkels in Nederland met 13% afgenomen[3]. De verwachting is echter niet dat dierenwinkels langzaam zullen uitsterven. Om dit te voorkomen is er echter wél werk aan de winkel.
Kennis en kunde
Grote voordelen van de fysieke winkel zijn dat de consument de producten kan zien, voelen en lekker kan ‘rondneuzen’. Winkelen is leuk! Dierenspeciaalzaken hebben geen klanten nodig, maar fans. Een fan is bereid meer te besteden dan een klant en promoot jouw winkel bij anderen. Stimuleer daarom de zintuigen van consumenten door middel van beeld, licht, geluid en geur. Trek de klanten naar de winkel door persoonlijk contact en communicatie. Zorg voor terminals in je winkel en een mooie overzichtelijke website. Maar bovenal, stel de klant centraal en bied een toevoegde waarde[4]. De kritisch wordende consument heeft in deze veranderende tijd vooral behoefte aan kennis en kunde. Door middel van persoonlijk contact kan direct advies op maat worden gegeven. Hierbij is het essentieel dat alle personeelsleden de kennis in huis hebben om deze informatie met de klant te kunnen delen.
Meer voetjes over de vloer
Om dierenspeciaalzaken te kunnen ondersteunen in hoe zij kennis en kunde kunnen overbrengen is EduPet in het leven geroepen. Dit educatiecentrum, een initiatief van Prins Petfoods, Vitakraft en Emax, biedt eendaagse workshops over uiteenlopende onderwerpen op diverse niveaus voor de winkelier en personeelsleden. “Het is ook in ons belang dat de winkelier een toegevoegde waarde aan de consument biedt en wij zijn ervan overtuigd dat kennis en kunde hierin een belangrijke rol speelt”, aldus Carolien van de Giessen, Manager Educatie & Voorlichting bij Prins Petfoods. “De cursussen zijn bewust niet commercieel of merkgebonden. Ons doel is om het algemene kennisniveau van winkeliers en hun personeel te verbreden. Op deze manier kan de dierenspeciaalzaak zich nog meer onderscheiden als speciaalzaak. Deze kwaliteiten kunt u als winkel vervolgens online, via de website en social media, met uw doelgroep delen. De consument zal fan worden van uw winkel en daarmee krijgt u meer voetjes over de vloer!”
[1] Marketingrapport dierenspeciaalzaak (2013)
[2] Adviesbureau Booz & Company, marktonderzoeksbureau GfK (2013)
[3] Marketingrapport dierenspeciaalzaak (2013)
[4] Cor Molenaar, Red de Winkel (2013)
Prachtige peptalk , maar vol tegenstrijdigheden en misleidende teksten. De kosten in de winkel zijn al veel hoger dan op het internet.Voor advies worden winkeliers niet betaald ( dierenartsen wél ).Fans klinkt prachtig , maar zodra het bij Real Madrid een beetje minder loopt word iedereen door de Fans belaagd en wordt de trainer onder de druk van de Fans weg gestuurd! Als we nou eerst een allemaal de dieren de winkel uit doen.We weten allemaal dat de Fans daar alleen maar naar komen kijken maar dat er per saldo geld bij moet ( op het internet kunnen de Fans ook geen diertjes kijken en aaien , en tóch groeit de verkoop daar ).Als we geen diertjes meer verkopen kunnen alle stagiares eruit , want die worden in de meeste winkels toch alleen maar gebruikt als goedkope (gratis) schoonmakers/vakkenvullers, en lopen voor de rest alleen maar akelig in de weg.En dán hebben we misschien wat meer tijd en aandacht voor de klant ( het gaat mij echt te ver om het Fans te noemen ) , en met tijd en aandacht kunnen we verkoop en bijverkoop realiseren.
Er staat ook nog in het artikel dat we niet moeten vechten tegen de kracht van het internet , maar moeten zorgen dat de klant Fan van de winkel wordt. Maar als je wilt zorgen dat de klant het leuker vind in de winkel dan op het internet dan bén je toch tegen het internet aan het vechten ? We moeten ons alleen niet proberen te meten met het internet op basis van prijs.Wij hebben een winkel vol goedlopende artikelen en wij verwijzen mensen gewoon door naar het internet voor de producten die we niet verkopen.Waarom willen Dierenwinkels zo graag álles verkopen, een goed restaurant heeft ook gewoon een kaart waar je het mee doen moet, en anders ga je dus gewoon naar een ander restaurant. Maar dat doen wij dus niet, wij zijn Fan van dat ene restaurant en doen het dus met wat zij te bieden hebben.
Een speciaalzaak hoort zich te specialiseren , dat is iets anders als álles op de plank hebben ( vandaar het woord bouw MARKT en super MARKT ) ……….een goeie speciaalzaak maakt keuzes !