Op 25 en 26 februari jl. vond in Kortrijk Xpo de 23ste editie plaats van ANIDO, de tweejaarlijkse
afspraak voor de petcare-industrie in de Benelux en Noord-Frankrijk. De vakbeurs werd zeer
succesvol afgesloten met 135 exposanten en 4.906 bezoekers, een stijging van 11% t.o.v. de
editie in 2022. Hiermee knoopt ANIDO terug aan met het ‘pre-covid’ bezoekersaantal van de
editie 2020. Daarnaast was er een sterke wisselwerking tussen de beurzen ANIDO en DIY, Pro &
Garden, die op maandag overlapten: maar liefst 17% van de bezoekers van DIY, Pro & Garden,
de vakbeurs voor doe-het-zelfzaken en tuincentra in België, gingen langs op beide vakbeurzen.
Uit de eerste reacties bij zowel exposanten als bezoekers blijkt dan ook een grote tevredenheid
over de afgelopen editie. Het complete beursaanbod, de gemoedelijke maar professionele sfeer
en de vele nieuwigheden bevestigen bovendien de huidige sterke dynamiek in de
petcarebranche.
Veel bezoekers uit Nederland en Frankrijk
Ook al is ANIDO vooral de place-to-be voor de Belgische petcare- en tuinretailprofessional, toch
kunnen we er niet om heen dat de vakbeurs ook internationaal heel wat weerklank geniet. Dit
bleek niet alleen uit het feit dat nagenoeg de helft van de exposanten uit het buitenland kwam.
Ook ruim 28% van de bezoekers was afkomstig van buiten de Belgische grenzen. Opvallend was
vooral de toename van het aantal bezoekers uit Nederland (16,2%) en Frankrijk (10,2%).
ANIDO vormde de ideale ontmoetingsplaats om nieuwigheden te ontdekken, inspiratie op te doen
en de laatste markontwikkelingen te volgen. Zo blijft duurzaamheid een cruciaal aandachtspunt
voor talloze fabrikanten en leveranciers. Ze opteren voor grondstoffen, verpakkingen,
productieprocessen en dergelijke, die een zo minimaal mogelijk impact hebben op het klimaat en
het milieu. Dit is het gevolg van het feit dat steeds meer consumenten kiezen voor referenties, die
goed zijn voor de mens, het dier én de natuur.
Een andere trend die op ANIDO duidelijk naar voren kwam, was de toegenomen focus op de
gezondheid en het welzijn van huisdieren. Diverse exposanten pakten bijvoorbeeld uit met
volledig natuurlijke producten of met supplementen, die de algemene gezondheid van het dier
bevorderen of inspelen op specifieke problemen. Daarnaast presenteerden verschillende
standhouders accessoires, die het baasje en de hond toelaten om samen te sporten. Op die
manier wordt de lichaamsbeweging bij de viervoeter bevorderd.
Door de toegenomen levensduurte gaan heel wat huisdiereigenaars bewuster om met hun
budget. Zeker de uitgaven voor accessoires worden beperkt tot een bepaald bedrag of zelfs even
uitgesteld. Exposanten probeerden hierop een antwoord te formuleren door referenties met een
uitstekende prijs-kwaliteitverhouding te lanceren en door de winkeliers displays en concepten aan
te reiken, die ideaal zijn voor impulsverkoop of zich uitstekend als second placements lenen.
Tot slot noteerden we dat de humanisering van het huisdier zich blijft verderzetten. Zo
introduceerden verscheidene merken plantaardige en zelf vegan voeding/snacks. Ook de opkomst
van hondensnacks op basis van collageen past in deze evolutie.
Diverse van deze trends komen trouwens terug in de resultaten van de New@Anido wedstrijd.
Winnaars New@ANIDO-Awards
Aan het slot van de eerste dag van ANIDO werden de winnaars van de wedstrijd New@ANIDO
bekend gemaakt. In de categorie ‘Voeding’ kwam de BestFriendPost van de firma VAN DER BASCH
TRADING als winnaar uit de bus. De BestFriendPost is een eetbare postkaart, speciaal voor honden
geprint met eetbare inkt op eetbaar papier en voorzien van een bacongeur. De tweede plaats was
weggelegd voor de Cavalor Sportmash Recup van VERSELE-LAGA: een mash voor paarden, rijk aan
eiwit voor recuperatie na inspanning. De derde plaats ging naar het Woofelicious-kerstdessert van
WOOFELICIOUS. De trend van humanisering van het huisdier is dus duidelijk aanwezig in de
innovaties die op de markt worden gebracht, ook in de voeding.
Primus in de categorie ‘Accessoires’ was de TouchMe PET van FIXMER BELGIUM. Een revolutionair
parfum, met een gepatenteerde formule voor dieren, dat nanocapsules bevat die zich gaan
vasthechten aan de vacht en een aangenaam parfum vrijgeven, wanneer je deze gaat strelen (de
geur komt dus pas vrij bij aanraking!). Een mooie tweede plaats ging naar de Karao-audioknop van
FLAMINGO PET PRODUCTS, waarmee je kan communiceren met je hond door er instructies op te
nemen. Op plek drie eindigde D&D Home X I Love Happy Cats van LAROY GROUP. Deze collectie is
ontworpen door kattengedragstherapeute Anneleen Bru en is afgestemd op de behoeften en
gedragingen van katten, in tegenstelling tot de gebruikelijke benadering waarbij de menselijke
behoeften worden vertaald naar producten voor dieren
Tot slot mocht de firma FRENKY LEWIS de ‘Natural & Sustainable Award’ in ontvangst nemen voor
de 100% Natural Dry shampoo & Conditioner Spray in 1, een natuurlijk en vegan shampoo. Frenky
Lewis is bovendien ook een firma die ook over de hele lijn duurzaamheid hoog in het vaandel
draagt. Zo bestaan deze vegan verzorgingsproducten uit 100% natuurlijke ingrediënten en worden
ze duurzaam geproduceerd. Er wordt immers gebruik gemaakt van zowel recyclebare als
gerecyclede materialen, waardoor er 99% minder plastic wordt aangewend. Bovendien worden de
producten vervaardigd in een sociale werkplaats. Het Eco Friendly kippenvoer van HOBBY FIRST
behaalde de 2de plaats. Bij de productie van dit kippenvoer gebruikt men circulaire en/of lokale
grondstoffen, waardoor de CO2-voetafdruk laag blijft. Het in België gemaakte Snoety
snuffelmateriaal van de onderneming COOL4PETS.BIZ legde beslag op de derde plaats. Het is
gemaakt van duurzame grondstoffen.
Meer informatie over deze producten is terug te vinden op de website van ANIDO onder de rubriek
‘New@ANIDO’.
Meet the experts
Op de MEET THE EXPERTS-stand konden bezoekers inspiratiesessies bijwonen, met o.a. een
getuigenis van collega-ondernemer Nicolas Koevoets (Goe Beestig). Tevens gingen diverse
gastsprekers dieper in op de trends in duurzaamheid, de positieve invloeden van huisdieren binnen
het gezin, het consumenten- en koopgedrag van de Belg en zijn huisdier anno 2024, enz. Ook nieuw
dit jaar waren de live demo’s van aqua- en hamstercaping, die op veel bijval konden rekenen bij een
echt niche-publiek.
Save the date: ANIDO 2026 op 25 & 26 januari 2026
ANIDO blikt terug op een zeer geslaagd event en kijkt alvast vol vertrouwen uit naar de volgende
editie op 25 & 26 januari 2026 in Kortrijk Xpo. Ook in 2026 zal de vakbeurs op maandag opnieuw
overlappen met DIY, PRO & GARDEN.
Bron: ANIDO
Comments
Nog geen reacties op ANIDO bevestigt dynamiek in de branche met succesvolle editie!