Detailhandel Nederland: Investeringen in winkelveiligheid stijgen

18 oktober 2011 - 18:10 - 0 reacties

Detailhandel Nederland: Investeringen in winkelveiligheid stijgen

Detailhandel slaat handen ineen tegen agressie
Voor het eerst sinds 2008 stijgen de investeringen in de preventie van winkelcriminaliteit. Alle winkeliers samen geven in 2011 circa 5% meer uit aan preventie dan in 2010, toen daar nog € 290 miljoen aan werd uitgegeven. Deze prognose maakt Detailhandel Nederland bekend op de slotdag van de Week van de Veiligheid, de koopzondag.

In de detailhandelssector wordt steeds vaker gekozen voor het trainen van winkeliers en medewerkers. In overleg met de Regionale Opleidingen Centra (ROC’s) worden vanaf 2012 / 2103 in alle detailhandelsopleidingen (MBO-) lessen aangeboden over veiligheid. Aankomende medewerkers zijn dan al voordat zij aan een mooie loopbaan in de winkel beginnen, vertrouwd met preventie. De detailhandel maakt werk van de toekomst. Er zal geïnvesteerd worden in de introductie van zogenoemde veiligheidsplannen en het deëscaleren van agressie.

Agressieve en gewelddadige winkeldieven
De 760.000 winkeliers en medewerkers hebben miljoenen klantcontacten per week. Dat maakt het werken in de detailhandel plezierig. Toch kunnen daar minder plezierige en soms zelfs ronduit nare ervaringen tussen zitten; een zogenaamde klant die zich onbeschoft gedraagt, schopt of slaat of een betrapte dief die van zich afbijt. Uit onderzoek van Detailhandel Nederland op basis van politieregistraties blijkt dat 1 op 30 winkeldieven agressief en gewelddadig wordt bij een aanhouding. Opvallend is dat 12% van deze gewelddadige dieven minderjarig is.

Week van de Veiligheid
De Week van de Veiligheid is een aantal jaren geleden gestart door de supermarktbranche en inmiddels omarmd door de gehele detailhandel. De Week van de Veiligheid is een vast moment om de noodzaak van preventie collectief en massaal te benadrukken – vlak voor de wintermaanden. De ervaring leert dat juist dan de overvallen en andere vormen van geweld en agressie stijgen. De detailhandel organiseert volgend jaar opnieuw een Week van de Veiligheid.

Deel dit bericht:


Comments

Nog geen reacties op Detailhandel Nederland: Investeringen in winkelveiligheid stijgen

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten