Europa’s toonaangevende online retailer van dierbenodigdheden, genereerde een omzet van 727 miljoen euro in de eerste helft van 2019 (H1 2018: 643 miljoen euro), wat overeenkomt met een omzetgroei van 84 miljoen of 13% vergeleken met dezelfde periode in het voorgaande jaar. De verkoop van private label producten van voedsel en zwerfafval groeide in de eerste helft van 2019 met 29%, waardoor de groei van de totale omzet werd overtroffen.
Nieuwe klantactiviteiten boekten ook zeer goede jaar-op-jaar prestaties in de eerste helft van 2019, met in totaal 23% meer geregistreerde nieuwe klanten.
De brutomarge (omzet minus materiaalkosten, in % van de omzet) ontwikkelde zich gunstig in de eerste helft van 2019 en steeg jaar op jaar met 0,7 % tot 28,4%. Bijdragen aan de positieve brutomargeprestaties was onder andere een voortdurende uitbreiding van de highmargin-activiteiten met private label voedsel en strooisel, evenals een verdere daling van het aantal niet-winstgevende klantbestellingen. De winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en aflossingen verbeterde in de eerste helft van 2019 tot 4,5 miljoen euro in vergelijking met het voorgaande jaar (eerste halfjaar 2018: -5,0 miljoen euro).
Verdere verbeteringen in de kostenstructuur van het bedrijf, met name op het gebied van logistiek en IT / administratie, hadden een positief effect op de winstontwikkeling. Logistieke kosten als bedrijfsnieuws 2/3 procent van de omzet in de eerste helft van 2019 werden aanzienlijk verlaagd met 1,8 procentpunten tot 18,4% (H1 2018: 20,2%). Een verbetering van 1,0 % werd bereikt door operationele verbeteringen in het logistieke netwerk. In het tweede kwartaal van 2019 werd het eerste Italiaanse uitvoeringscentrum geopend nabij Milaan, waardoor een nog snellere levering aan klanten in Italië. Over het algemeen heeft zooplus met twaalf fulfilmentcentra nu een volledig geïntegreerd en flexibel logistiek netwerk in heel Europa dat ongeëvenaard is in de branche. De verbeteringen in de brutomarge en logistieke kosten werden opnieuw geïnvesteerd in de duurzame uitbreiding van het bedrijf. Als gevolg van deze investeringen stegen de marketing- en acquisitiekosten van nieuwe klanten als percentage van de omzet in de eerste helft van 2019 tot 3,3% (eerste halfjaar 2018: 2,0%).
Bron: Global Pet Community
Comments
Nog geen reacties op Zooplus: positieve resultaten voor de eerste helft van 2019