Zooplus gaat de online discountwinkel Bitiba naar meer Europese landen uitrollen. Als één van de weinige partijen slaagde Zooplus erin om op Europese schaal via het web in te breken op de markt voor de dierverzorging-en voeding. Het bedrijf sloot 2013 af met een omzet van 426 miljoen euro. Dit is een kwart meer dan in 2012 (PDF).
De focus ligt nu vooral op het winnen en behouden van klanten. Enkel op deze manier kan Zooplus zich onderscheiden. Voor het vergroten van de eigen markt, lanceerde Zooplus een tweede formule. Het label Bitiba is nu actief in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Spanje. Het is de bedoeling dat die formule in de loop van dit jaar naar meer landen wordt uitgerold.
Komende jaren zal de bedrijfsleiding afwegingen gaan maken tussen acquisitiekosten en opbrengsten. Afgelopen 3 jaar heeft de online dierenspeciaalzaak zich gericht op het terugdringen van de kosten. De kosten voor reclame en marketing lagen eind 2013 op een kwart van het niveau van 2010.
In 2019 wordt gehoopt op een omzet van tegen de miljard euro. Er wordt gerekend met minimaal een omzetaanwas van honderd miljoen per jaar. De winst moet in de komende drie jaar toenemen van vijf naar tien naar 25 miljoen euro. Om deze groei te realiseren wordt er momenteel geïnvesteerd in de logistieke capaciteiten. De capaciteit van de fulfilmentcentra in Nederland, Duitsland en Polen wordt uitgebreid met twee tot vier locaties in het zuiden of oosten van Europa.
Bron: www.emerce.nl
Comments
Nog geen reacties op Zooplus breidt uit