Uit een onderzoek gehouden door TNS NIPO en marketingbureau Huddles Hoogsteder blijkt onder andere dat 90% van de onderzochte winkeliers zeker weet dat omleidingen en overlast door herrie en vuil leiden tot omzetderving.
Het ‘Grote Hinderonderzoek’ is gehouden onder 1000 consumenten en 550 ondernemers. In het rapport staat dat 84 procent van de Nederlandse consumenten en 73 procent van de retailers de afgelopen jaren te maken heeft gehad met graafwerkzaamheden in de openbare ruimte. Omzetverlies, geïrriteerde bezoekers en het wegblijven van klanten zijn de voornaamste klachten van de ondernemers.
Vreemd is te noemen dat relatief weinig retailers actie ondernemen tegen deze nadelen. De meeste winkeliers zijn onbekend met de mogelijkheid om schadeclaims in te dienen, volgens de onderzoekers. Uit het rapport blijkt dat slechts een derde van de detaillisten naar aanleiding van de hinder contact opneemt met de verantwoordelijke instanties. Lange, ingewikkelde procedures die worden verwacht, zijn de belangrijkste reden voor de winkeliers om geen actie te ondernemen.
Wegwerkzaamheden zijn niet de enige ergernis op het gebied van infrastructurele veranderingen door gemeentelijke instanties. Ook wanneer een pand in de omgeving gesloopt wordt, om vervolgens nieuwbouw te plegen geeft dezelfde problemen, aldus een reactie van en ondernemer. Parkeerplaatsen die worden geconfisqueerd door sloop en bouwbedrijven om hun auto’s en/of containers te plaatsen.
Een slecht parkeerbeleid is in het verlengde hiervan ook een oorzaak om retailers hun klanten te laten verliezen. In toeristische plaatsen bijvoorbeeld, nemen toeristen de voor klanten bestemde parkeerplaatsen. Vaak zijn deze parkeerplaatsen gratis en om een parkeerkaartje te mijden, worden deze vaak gebruikt door zowel de bezoekers als de medewerkers van de toeristische trekpleisters.
Comments
Nog geen reacties op Zeer veel nadeel van wegwerkzaamheden voor retailers