Koopavonden tijdens de voetbalwedstrijden van Oranje leiden tot het wegblijven van klanten. Dat blijkt uit cijfers van CityTraffic, dat de drukte in de winkelstraat tijdens het WK registreert.
Op donderdag 17 juni was het 8,19 procent drukker dan gemiddeld. Het feit dat veel Nederlanders op die koopavond alvast de stad ingingen, vooruitlopend op de zaterdag met Nederland-Japan, zal daar volgens CityTraffic aan hebben bijgedragen. Tijdens de wedstrijd Nederland-Kameroen, die op donderdag 24 juni werd gespeeld, waren er slechts 2,83 procent minder mensen in de winkelstraat dan op een gemiddelde donderdag.
Een wedstrijd van Oranje op de zaterdagmiddag is voor retailers daarentegen wel een ramp. Tijdens de wedstrijd Nederland-Japan daalde de hoeveelheid mensen in de winkelstraat naar een dieptepunt van vijftig procent. In totaal waren er in de week van Nederland-Denemarken en Nederland-Japan 18,35 procent minder mensen op straat. Wel zou het WK een positieve invloed kunnen hebben op de conversie door doelgerichte shoppers in de winkelstraat.
Veel winkeliers grijpen de oranje wedstrijden aan om acties te doen, zo zijn er winkels die tijdens de wedstrijden van Oranje hoge kortingen geven. Zelfs enkele webwinkels doen hier aan mee. Over het algemeen stellen deze ondernemers dat hun omzet daardoor significant hoger is, dan wanneer ze dit niet zouden doen.
Of de middagwedstrijd van aankomende vrijdag tegen Brazilië veel effect zal hebben op de koopavond is niet bekend. Waarschijnlijk zal er een reguliere massa winkelend publiek zijn, omdat de wedstrijd al rond 18.00 uur is afgelopen.
Bron: Retailnews
Comments
Nog geen reacties op WK wedstrijd Oranje weinig effect op koopavond