Als je iets samendoet, met passie, durf, moed en vertrouwen, heb je alleen maar winnaars, was maandag 20 november de boodschap van de eerste Dutch Pet Conference & Awards. De organisatie van dit inspiratie- en netwerkevent voor de dierenbranche kijkt terug op een goed bezochte en zeer geslaagde dag die begon met de Dutch Pet Conference.
Topscheidsrechter én supermarkteigenaar Björn Kuipers opende de conferentie op het reusachtige podium van Studio21 in Hilversum met een bevlogen betoog, waarbij hij vertelde over zijn speelveld en hoe moeilijk het soms is om beslissingen te nemen. Een bedrijf runnen is best wel vergelijkbaar met het leiden van een Champions League wedstrijd, vertelde hij de 300 aanwezige dierenprofessionals. Staat de huisdierenbranche aan de vooravond van een disruptie? De bezoekers van de Dutch Pet Conference mochten daarover van innovatie-deskundige Carl van Dyck ter plekke online stemmen. Ja, meende 84 procent, nee vond 10 procent en 6 procent wist het niet. En in hoeverre is de branche klaar voor het opvangen van een ontwrichting, op een schaal van nul (nee, niet klaar voor) tot tien (laat maar komen, die disruptie)? Dat leverde een 6,4 op.
Eduard de Wilde, specialist in digitale strategie, wees de aanwezigen op de ‘Evil Four’, Facebook, Google, Amazon en Apple, machtige spelers die de wereld dreigen over te nemen. ‘Er is een hevig gevecht gaande om de consument: wie biedt de klant de beste ervaring?’ Je moet als bedrijf volgens hem het spel van de algoritmes leren spelen: ‘Data, data, data, daar gaat het om. Je moet een goede relatie met je klanten zien op te bouwen om hun gegevens te krijgen.’ En dat vraagt volgens De Wilde om het leveren van een extreem goede service, en weten wat je als bedrijf bereiken wilt. De inspirerende verhalen van de drie keynote sprekers werden afgewisseld met een facultatief programma bestaande uit twaalf lezingen rond de thema’s: retail, customer experience en diergeneeskunde.
Dutch Pet Awards
Na de Dutch Pet Conference volgde in de avond een groots gala met de uitreiking van de Dutch Pet Awards. In de sfeervolle ambiance van de wereld van tv en theater genoten de gasten van een avond vol topentertainment uit de stal van RTL. Het diner was van de hand van topkok Rudolph van Veen. Tussen de verrassende showblokken met tientallen zangers en dansers was er ook ruimte voor de huisdieren zelf. Wolfgang Lauenburger, winnaar van de Gouden clown op het circusfestival in Monaco, trad op met zijn spectaculaire hondenshow. Later op de avond verzorgde dogdancer Brenda van den Hoek een emotioneel afscheidsoptreden met haar hond Sterre, waarmee ze vele internationale successen behaalde. De zes Dutch Pet Awards werden tussen al dit podiumgeweld door uitgereikt aan personen en bedrijven die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de dierenbranche. De negenkoppige jury had zorgvuldig een keuze gemaakt uit de vele aanmeldingen.
De Innovatie Award werd gewonnen door de Boneguard, een innovatieve houder waarin een kluif bevestigd kan worden. Het laatste stukje bot kan hierdoor niet in de keel van de hond terechtkomen. Bovendien blijft de kluif door het zwaartepunt in de houder weg van de grond. De jury oordeelde: ‘Boneguard lost een veelvoorkomend, praktisch probleem op. Samen met hun optimale service voor gebruikers maakt dit de ultieme winnaar.’
De Product/Dienst Award ging naar de Stichting OOPOEH. Het juryoordeel luidt: ‘Wij concluderen dat deze service op een bijzondere manier ouderen in de samenleving verbindt. Wij zijn ervan overtuigd dat dit een win-win is voor 55 plussers, de niet 55 plussers met een hond, en voor de honden zelf. Het initiatief zorgt voor een actief en gezond ouder-worden voor de 55 plusser en geeft ze sociale contacten in hun omgeving. Ook voor de hond is het goed, isolatie van honden wordt tegengegaan.’
MARKdierenarts uit Vleuten werd winnaar van de eerste DAP Award. Volgens de jury hebben zij een duidelijke strategie/visie waarbij medewerkers een voorname rol innemen. De praktijk is onderscheidend in klantcontact en follow up na behandelingen en toont maatschappelijke betrokkenheid. Empathisch vermogen krijgt vorm door klanten transparant te informeren over behandelingen/operaties door dit fotografisch of per video vast te leggen. MARKdierenarts hanteert educatieve aspecten in het uitoefenen van het vak door kinderen op een speelse en eigentijdse manier te betrekken in de diergeneeskunde.
De Talent Award ging naar Matthijs Heijstek. In zijn afstudeerjaar op Aeres Hogeschool Dronten schreef Matthijs een scriptie over de prestaties van de gemiddelde dierenartspraktijk in Nederland. Het onderzoek geeft inzicht in de ontwikkelingen in de huidige veterinaire markt, is volledig toepasbaar voor dierenartspraktijken en sluit aan bij de actuele ontwikkelingen in de markt. De jury concludeerde dat Matthijs beschikt over uitstekende presentatie skills, inhoudelijk zeer bekwaam is en zich overtuigend en met zeer veel knowhow presenteerde.
Winnaar van de DSZ Award werd Via Natura. In het juryrapport werd de scherpe keuze voor een specialisme geroemd, die vervolgens consequent wordt uitgevoerd in assortimentskeuzes, advies en samenwerking met een dierenarts met gratis consulten. De heldere propositie wordt beloond door de consument met prima resultaten. Zoo & Zo verdiende een eervolle vermelding voor het lef dat getoond wordt om een dergelijk grootschalig concept met focus op beleving neer te zetten. De vernieuwing en professionaliteit zijn een inspiratie voor de branche.
Dierspecialist won de Keten Award en is volgens de jury een voorbeeld voor de branche. Zij geeft nieuwe impulsen en is een unieke organisatie, waarbij het evenwicht gehouden wordt tussen vrijheid in ondernemerschap van de franchisenemer en een zeer duidelijke identificatie met de waardes en beloftes van de Dierenspeciaalzaak keten naar hun ondernemers en klanten. Met aantoonbare goede resultaten als gevolg.
Bron: Dutch Pet Conference & Awards
Comments
Nog geen reacties op Winnaars Dutch Pet Awards 2017 bekend – Via Natura wint de DSZ award