Winkeliers in Nederland lopen volgens een onderzoek van Q&A Research & Consultancy honderden miljoenen euro’s mis op jaarbasis, doordat consumenten die iets willen kopen de winkel verlaten, zonder tot actie te zijn overgegaan.
Het onderzoek geeft aan dat er minder bezoekers zijn in de winkels, maar dat de intentie om te kopen aanzienlijk is gegroeid vergeleken met 2007. Desondanks gaat een groot deel van deze bezoekers met koopintentie zonder aankoop de winkel uit.
Winkeliers zouden het aantal kopende klanten kunnen laten groeien met 11,3 procent. Zo kochten mensen niks omdat ze producten niet konden vinden, omdat ze niet geholpen werden, omdat rijen bij de kassa te lang waren of omdat producten te duur bleken. Om dit te voorkomen moeten er verbeteringen komen op het gebied van het winkelpersoneel, de klantbenadering en communicatie binnen de winkel.
“De onderzochte bedrijven laten bijna 1,4 miljard euro liggen. Dit is geen extra omzet in de markt, maar bij verbetering van de resultaten door de onderzochte bedrijven, zou dit ten koste gaan van de concurrentie”, aldus directeur Q&A Research & Conultancy Frank Quix.
Bron: retailnews.nl
Daar was geen onderzoek voor nodig. Loop een gemiddelde dierenwinkel binnen en je weet genoeg.
Ja ondernemers in deze branche zijn soms ver te zoeken…. Aanvullend op het onderzoek, te snelle wisseling van assortiment ( voer, snacks etc… ) doet de keuze van de consument geen goed. Mensen zijn ” gewoontedieren “, zij kopen veelal hetzelfde, en jullie kunnen dat ook in de kaart spelen. Een te groot assortiment waardoor de consument gaat twijfelen. In de breedte maakt het minder uit… Kies voor duidelijkheid op de planken en blijf keizer in je zaak… (de klant is koning). SUCCES ALLEMAAL.
Ondernemerschap:
Signaleren van kansen in de markt, zowel voor bestaande als nieuwe producten/diensten, ernaar handelen en daarbij risico’s durven nemen.