Door een uitspraak van de Raad van State kunnen kleine webshops het erg moeilijk krijgen. De Raad van State oordeelde namelijk dat de webshop fietsenshop.nu de deuren moet sluiten. De uitspraak is gebaseerd op het feit dat gemeentelijke verordeningen en bestemmingsplannen webwinkels als detailhandel bedrijven bestempelen.
Doordat webwinkels in de toekomst dus als detailhandel kunnen worden gezien, zouden zij zich niet in woonwijken mogen vestigen. In het geval van fietsenshop.nu werden echter ook fietsen op het terrein uitgestald en werd de woning voor klanten toegangelijk gemaakt. Eerder werd daarom al door de rechtbank in Utrecht vastgesteld dat de betreffende webwinkelier eigenlijk detailhandel bedreef.
In de praktijk lijkt het dus mogelijk dat gemeenten webwinkels die vanuit woonhuizen handel bedrijven kunnen aanmerken als detailhandel, wat impliceert dat zij deze webwinkels kunnen verbieden.
Voor de huisdierenbranche kan dit ook aanknopingspunten bieden; immers veel dierenwinkels kampen met concurrentie van lokale webwinkels die ook uit huis verkopen. Op het moment dat zij dit doen of mensen in huis of een schuurtje producten laten zien, kan de gemeente ze dus feitelijk aanmerken als detailhandel.
Uit de uitspraak kan volgens de Raad van State echter niet de conclusie worden getrokken dat webwinkels vanuit huis in alle gevallen verboden zijn. Dit hangt mede af van de individuele bestemmingsplannen van gemeenten en van de ‘ruimtelijke uitstraling’ die van webwinkels uitgaat.
De uitspraak is hier terug te lezen. Raad van State
Mischien wordt het eens tijdt om nu ook groothandel van der meer aan te pakken met ze alle.
En alle adressen verzamelen van verkoop aan huis met een webwinkel, en dan gezamelijk alle winkeliers een bezwaar in te dienen bij alle gemeente’s in Nederland.
Dus met andere woorden met ze alle optreden. want het Dibevo ligt aleen maar te slapen en zijn zakken te vullen.
Wie doet er mee, anders vindt ik dat je geen recht meer van spreken heb als winkelier of er over te klaagen.
Er ligt nu een uitspraak van de raad van staten, dit is een kans om er wat aan te doen.
Ik heb 20 bezwaren ingedient bij mijn gemeente, van verkoop van diervoeding en benodigheden met online winkels van uit huis. En gargage/schuurtje verkoop.
Is een lange weg maar als we niks doen dan bestaat er straks geen speciaalzaak meer.
Tja Dibveo nu moet er toch eens wat gebeuren. Oh ja natuurlijk wel oppassen want wie je voor het zere been schopt is misschien wel dibevo lid dus ach ze zullen er wel niets aan doen.
Misschien dat de ” kale” is niet door mij verzonnen maar door dibevo mensen zelf, dit als zijn afscheidsproject gaat zien en nu eindelijk de handschoen eens oppakt.
Geld dit ook voor trimsalons aan huis? Geldt dit ook voor dierenartsen die via een website oneerlijke concurrentie plegen? Zoals bijvoorbeeld de verkoop van scalibor banden voor prijzen waar ik het niet eens voor kan inkopen? Het is mij nog te onduidelijk.
Die kale die moeten ze er er meteen uit schoppen bij het dibevo. Die man heeft nog niks voor winkelers gedaan alleen maar ze zakken gevuld. Ook moet de trimsalons die van uit huis werken worden aangepakt. En leveranciers die maar blijven leveren aan deze webwinkels en verkoop punten waar geen detailhandel mag worden gevoerd, daar moet je mee stoppen als winkelier om nog mee zaken te doen.
Ik vind dat we moeten oppassen met uitspraken als “die kale” en “zakken vullen”. Ik ben zelf geen lid van Dibevo omdat ze voor mijn webwinkel niets kunnen betekenen en ik de kosten veel te hoog vind maar met dergelijke uitspraken ga je nooit een constructieve discussie aan. Maar we moeten oppassen, er zijn ook “kleine” zelfstandige webwinkels die binnen de dierenspeciaalzakenmarkt in een behoefte voorzien. Deze bedrijven, waar het mijne ook onder valt, hebben net als ik vaak een vergunning van de gemeente, past net als bij mij binnen het bestemmingsplan en drijven handel op een nette, correcte en concurrerende wijze. Dit type bedrijven mogen dus niet de dupe worden van een dergelijke uitspraak die is gedaan in één specifiek geval. Als je twijfels hebt over het reilen en zeilen van een bepaalde (web)winkel moet je die persoonlijk eerst aanspreken/aanschrijven en/of bij de gemeente waaronder dat bedrijf valt onderzoek doen of het e.e.a. wel geoorloofd is. Dan kun je met de uitslag wel een zaak opstarten. In het algemeen schreeuwen helpt niets en veroorzaakt alleen maar onrust en daarmee doen we de bedrijfstak geen goed aan.
Jaap , Wim , Molenkamp , Frank en Olaf tjsa , als ik dit lees van jullie , dan kan ik hier zeer ver in meegaan , ik ben lid van Dibevo en ik denk dat dibevo nu alles eens op een rij moet zetten , wat kan wat mag en wat niet kan en wat niet mag , in principe moet er natoe gewerkt worden een gezonde dierenspeciaalzaak branche staande te houden , Vincent zegt in zijn commentaar dat de webwinkel voorziet in een behoefte , nou daar denk ik anders over , echter hier ga ik verder niet op in.
Het is nu tijd om maatregelen te nemen en te treffen en dit kan via Dibevo gaan , ik zal ook vragen via de formuleraad van Dobey om tot actie over te gaan en vooral datgene waarJaap het over heeft , webwinkels via vanderMeer, trimsalons enz enz om dat aan te pakken en zonodig mag Dibevo ook eens uit de schulp komen en eens een mening op tafel leggen , Dibevo en organisaties van dierenpseciaalzaken moeten aan de slag en actie ondernemen tegen dit webgedoe en trimgedoe en ook tegen vanderMeer uiteraard , want dit is een leverancier/groothandel en tegelijkertijd een webwinkel , 2 snoepjes voor de prijs van 1 , en Olaf inderdaad , degene die leveren aan schuurtjesverkoop , die moeten worden gestraft.
In plaats hier iets tegen te doen kiest Dibevo liever voor certificeren. Hierdoor kan de DSZ zich onderscheiden volgens Dibevo. Maar als we allemaal gecertificeerd zijn wat is dan het onderscheidt?.
Dibevo moet zich eens realiseren dat het de belangen van de DSZ moet behartigen en niet steeds moet bedenken hoe we de kosten voor de branche kunnen verhogen.
Verder is het aanpakken van belangrijke zaken zoals oneerlijke concurentie een ondergeschoven kindje.
Ik heb het al lang gehad met deze club.
Van der Meer is een tegen offensief begonnen op Zooplus met http://www.jumbopet.nl, Dobey start met webshop. Nu is het wachten op Pets Place met een webshop en het hek is van de dam.
De echte dierenspeciaalzaak zal zich alleen kunnen onderscheiden op topservice, topondernemerschap en zijn allervriendelijkste voorkomen. Alleen voor de allerbeste zal een plekje in deze branche overblijven als de huidige neerwaartse spiraal zal doorzetten. Als dit nog een jaar of 4 duurt zullen wij er sterker uitkomen.
Even voor de duidelijkheid!
Jumbopet is niet van Van der Meer, maar van een of ander bedrijf in Amstelveen.
Pets Place zal inderdaad binnenkort komen met een web-site. Maar welke dierenwinkel heeft er tegenwoordig geen. Niks bijzonders dus.
Toch heeft Internetverkoop een toegevoegde waarde in de toekomst.
We wachten het af……………….
jumbopet is ingeschreven op petweb b.v. ofzo , let wel dat adres in Amstelveen is een gewoon woonhuis , zover mijn inlichtingen strekken zijn er 2 of 3 personen ingeschreven met bekende namen.
@Lonneke, vraag eens een KvK toegangscode aan en er gaat een wereld voor je open. 😉
Ik zal eens kijken of ik het ergens voor je op een webpagina kan uploaden. Andy is wat meer bij de tijd of gelooft minder in sprookjes.
Van der Meer draagt zorg voor de distributie van jumbopet dus indirect hierbij betrokken
en dus een grote concurrent voor ons . En als je ziet hoeveel particulieren daar op de dag langskomen
springen de tranen in je broek .( Ze staan soms met 4 man de factuur van min € 125.00 te betalen )
en wederom maar weer klagen , daar zijn we goed in als Nederlanders.
internet , ooster en zuiderburen…
verlaag dan zeld de prijzen en werk zonder marge! begin een eigen webshop…
maar nee we klagen liever.
klagers zijn geen ondernemers maar winkeliers.
en winkeliers redden het in de huidige tijd niet.
het zal tijd worden …….
Weer winkeliers die klagen dat webwinkels alles kapot maken. En dat zijn dan misschien wel dezelfde winkeliers die nog nooit gehoord hebben van iets simpels dat je wilt kopen of die het moeten bestellen en die je dan aan de telefoon vertellen dat je wel even moet langskomen om een aanbetaling te doen.
Wat doe je dan? Juist, online shoppen!!
Willem waarom alleen maar negatieve uitlatingen over winkeliers,terwijl de meeste heel klantvriendelijk zijn.
alleen kunnen de winkeliers vaak niet mee met de dumpprijzen van diverse webshops omdat er wel huur voor een winkelpand betaald moet worden.
Lieve mensen, zelf ben ik webwinkelier maar krijg geen klanten die in mijn “schuurtje” spullen komen bekijken of beoordelen. Ik verkoop veel vers vlees en betreffende die producten vragen klanten veel advies.
Diverse klanten komen van de dierenspeciaalzaak maar kunnen daar niet de vleesproducten kopen die ze nodig hebben of willen hebben. Daarbij komt dat veel klanten klagen over het slechte advies over deze producten. Dat is vaak de aanleiding om verder te zoeken en dan is internet toch een uitstekend medium.
Beste (DIBEVO)winkeliers, ga weer met je personeel in de schoolbanken en zorg dat je je klanten kunt informeren en adviseren zoals het hoort! Dan blijven ze denk ik bij mij weg.
Beste Hans,
Je kunt wel eens helemaal gelijk hebben. Internet is van deze tijd. De tijd is zelfs dichtbij dat dat internet als ouderwets wordt beschouwd.
De Dibevo is hier de gebeten hond. Wel eens de hand in eigen boezem gesproken? Elke DSZ-keten zal zelf moeten gaan bekijken waarop men zich kan onderscheiden. De webshop is overigens absoluut niet de grootste bedreiging voor DSZ, omdat de webshop een heel ander consumententype trekt.
Tuincentra zijn een veel grotere bedreiging, omdat ze zich op een aantal zaken goed onderscheiden: een enorm breed assortiment, mogelijkheid om anoniem te shoppen (hoewel sommige mensen juist het persoonlijk contact bij DSZ aanspreekt), vaak scherpe prijzen en een goed ingevulde onderkant/midden segment.
Door de starre houding van veel DSZ v.w.b. verkoopprijs (zo hoog mogelijk) en het niet willen verkopen van de supermarktmerken (in tijden van crisis zoeken veel mensen een alternatief voor Royal Canin of Eukanuba) zijn consumenten weggelopen. Dat heeft DSZ volledig aan zichzelf te wijten.
De supermarkten hebben ook diverse prijzenoorlogen meegemaakt. En raadt eens: ze bestaan allemaal nog of zijn samengegaan (krachten bundelen).
Concurrentie van webshops, tuincentra e.d. is alleen maar goed en houdt iedereen scherp. Het is aan elke keten voor zich om goed in te spelen op marktontwikkelen.
Doe je dat niet, ga je kopje onder.
Zoek het probleem bij je zelf en ga geen schuldigen zoeken voor het feit dat jouw DSZ het in deze tijden wat zwaarder heeft.
Beste Peter,
Dank voor je support.
Ik ben het met je eens dat je als winkelier met je tijd mee moet. Als ik 40 jaar jonger was had ik het wel geweten. Je kunt als winkelier achter je stoffige kassa zitten wachten tot de klanten komen maar vergeet niet dat, zeker de prijsbewuste klant op internet razendsnel tientallen leveranciers kan vinden die de zelfde producten verkopen als jij. Hoe simpel en goedkoop kan het om een website of webwinkel op te zetten, geef je bezoekers de mogelijkheid aan te melden voor de nieuwsbrief en leg ook aanmeldingsformulieren in de winkel. Hiermee kun je je klanten op de hoogte houden van acties en aanbiedingen en wellicht heb je zoveel kennis in huis dat je regelmatig nuttige tips hebt. Als je nu toch achterover zit te wachten op klanten is dit in ieder geval een nuttige tijdsbesteding.
Succes!
@Andy sluiskil. je hebt helemaal gelijk. Leveren door grossiers is het zelfde als aluminium ladders verkopen in een dsz. Roep ik hard op als b.v. Fixet ondernemer! Zie http://www.andys-dierensuper.nl/aluminium-ladders.html Je klaagt over iedereen maar bent zelf niet beter… Sorry maar een spiegel voorhouden kan geen kwaad Andy!