De verwachtingen voor de Nederlandse detailhandel in 2010 zijn in Europees perspectief matig te noemen. Dit is de conclusie van het rapport `Key drivers in retail for 2010` van Cushman & Wakefield.
Nederland blijkt alleen op het gebied van rente en schuldenvrije consumenten beter te scoren dan de andere Europese landen. Op de overige tien ijkpunten scoort Nederland minder goed en op het gebied van de banenmarkt zelfs slecht.
In Europa gaan alle landen er in 2010 op macroniveau op vooruit. Hoewel het Nederlandse bbp zich positief ontwikkelt van een daling van bijna 5% in 2009 naar een stijging van 1% in 2010, vertaalt deze groei zich niet direct naar de retailsector. In 2010 wordt in Nederland opnieuw een negatieve groei verwacht, al is het slechts met 0,4%. In Scandinavië en Oost-Europa trekt de retailmarkt in 2010 wel aan.
De verkoop van de detailhandel in de eurozone daalde in 2009 met 3,6% en in de EU-27 landen met 2,5%. Consumenten bezuinigden zelfs op eten, drinken en tabak. In de eurozone bedroeg de omzetdaling hier 2,3%. Bij de non-foodsector bedroeg de daling 4,1%. De discountsupermarkten komen bijna overal als winnaars uit de strijd. Hun omzet groeide in 2009, al ging dat soms (tijdelijk) ten koste van de winst. De meubelbranche heeft een slecht jaar achter de rug, vooral in Ierland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje.
Bron: Retail Actueel
Comments
Nog geen reacties op Vooruitzicht 2010 Nederlandse detailhandel is matig