In het eerste halfjaar van 2012 hebben consumenten voor het eerst meer meldingen over webwinkels dan over gewone winkels bij ConsuWijzer ingediend. De verhouding is 53% versus 47%. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog omgedraaid: 43% tegenover 57%.
Deze verschuiving komt door een stijging van 25% in het aantal vragen en klachten over online winkels. De signalen over gewone winkels laten juist een heel stabiel beeld zien. Pauline Bijlenga, hoofd ConsuWijzer: “Online shoppen wordt natuurlijk steeds populairder. Ook komen er steeds meer webwinkels bij. Deze trend zien wij dan ook terug in de aantallen meldingen.”
De top 3 van meldingen (web)winkels zijn de meldingen die het meeste voorkwamen in de eerste zes maanden van 2012, onder de 6.000 meldingen ontvangen door ConsuWijzer.
- Niet of te laat bezorgde producten (1300)
- Garantie en ondeugdelijke producten en diensten (1200)
- Rekeningen en betalen (500)
De 5.400 meldingen over gewone winkels gaan vooral over garantie en ondeugdelijke producten en diensten (3300).
In de strijd om de plaats waar de consument haar producten koopt, zijn dit de lessen die zowel webwinkels als fysieke winkels kunnen leren en meenemen in hun dagelijkse werk en omgang met de consument.
Comments
Nog geen reacties op Voor het eerst meer klachten van consumenten over webwinkels tegenover fysieke winkels