Het zal niet lang duren of de jaarlijkse nota’s voor onroerendezaakbelasting, afval- en rioolheffingen, waterschappen, Kamer van Koophandel, etc. zullen weer op de mat vallen. Met name de gemeentelijke heffingen drukken zwaar op de uitgaven van de detaillisten en door de economische crisis zullen gedwongen sluitingen en faillissementen onafwendbaar zijn, meent Detailhandel Nederland.
Dit staat in een artikel in de Telegraaf deze week, maar ook op de website van Detailhandel Nederland zelf wordt er aandacht besteed aan de gemeentelijke lasten en met name de reclamebelasting. Zij stelt dat het gemeenten verboden moet worden winkeliers met behulp van de reclamebelasting op kosten te jagen en verplicht lid te maken van een winkeliersvereniging. Daarnaast is de reclamebelasting oneerlijk, aldus de brancheorganisatie. Ondernemers met een stenen winkelpand worden wél aangeslagen voor hun reclame-uitingen, maar reclame op internet, radio en televisie blijft onbelast.
Ten opzichte van 2011 verwacht Detailhandel Nederland dat in extreme gevallen de lasten voor winkeliers met 30 tot soms wel 40 procent zullen stijgen. “Het lijkt er op dat gemeenten vooral hun eigen financiële problemen afwentelen op de winkeliers” geeft secretaris Vestigingszaken Jelger Zee aan. “Wij worden overspoeld met klachten over het stuwmeer aan rekeningen”.
Detailhandel Nederland pleit bij de Tweede Kamer voor een wijziging van de Gemeentewet. Premier Rutte heeft aangegeven dat de lasten voor ondernemers niet mogen stijgen. De wet moet worden aangepast om deze dubieuze constructie te verbieden.
Die ondernemers die nu klagen over reclameheffing hebben vaak nog noit meebetaald aan aktiviteiten in het winkel gebied, maar wel mee geprofiteerd. Daar hoor je ze niet over. Echter heffingen die zomaar in de gemeentekas verdwijnen is geen goede zaak. In onze gemeente (Wierden) beschikken de winkeliers verenigingen zelf over de ingebrachte financien en de onderlinge samenwerking is hiermee duidelijk versterkt. André Tijhof Groene vakwinkel Enter