De Landelijke Dierenbescherming is op de commerciële tour gegaan (zie andere artikel). Er is een webshop geopend waar de consument honden- en kattenvoer kan kopen waarin vlees is verwerkt van biologisch gehouden kippen. Het voer dat de merknaam Bestlife heeft meegekregen, is meteen voorzien van het Beter Leven Keurmerk met 3 sterren. Ook wordt er van hetzelfde merk kippen- en caviavoer verkocht. Het voer wordt aangeprezen als ‘het beste voer’.
Dibevo vindt dat met deze lancering van het Bestlife-merk een directe aanval gepleegd wordt op de omzet van de dierenspeciaalzaak. “Want wie zegt dat het Best-life voer beter is dan de merken in de dierenspeciaalzaak? Merken met voer dat is samengesteld op basis van zeer zorgvuldig onderzoek en analyse. Dan staat er op de zakjes kippen- en caviavoer ook het Bestlife-logo. Daarmee wordt de suggestie gewekt dat het Beter Leven-Keurmerk daarvoor ook geldt. In het verlengde van deze benadering worden ook dierenspeeltjes aangeboden. De consument wordt op het verkeerde been gezet. Dat diezelfde Dierenbescherming op andere plaatsen strijdt om dieren te laten verbieden die die de consument nu nog gewoon met veel plezier en zorg houdt, dat zegt de organisatie er gemakshalve even niet bij”, aldus Dibevo.
Hieronder een stuk uit het persbericht dat de Dierenbescherming over de lancering van het Bestlife-voer liet verschijnen:
‘Sinds de introductie van het Beter Leven Keurmerk van de organisatie in 2007 neemt het aantal diervriendelijker geproduceerde producten gestaag toe. Dat geldt niet alleen voor vers vlees en vleeswaren, maar ook voor bijvoorbeeld soepen, salades en nu dus ook voor diervoeders.’
“Nu zou Dibevo er natuurlijk geen enkel bezwaar tegen hebben gehad als de diervoeders met een Beter Leven Keurmerk verkrijgbaar zouden zijn in de dierenspeciaalzaak. Net zoals dat ook is met de soepen en salades die dat keurmerk dragen en in de supermarkt worden verkocht. Het frappante is dat Dierenbescherming ervoor heeft gekozen om het dierenvoeder en de speeltjes zelf te verkopen, maar dat niet te doen met de sauzen en de soepen, terwijl dat qua principe hetzelfde is. Waarschijnlijk durft de organisatie dat niet, want in dat geval krijgt het ongetwijfeld de wind van voren van de AH’s en de Jumbo’s van de samenleving”, aldus Dibevo.
Daarnaast is Dibevo van mening dat de Dierenbescherming er nu een dubbele ethiek op nahoudt. Door dat de Dierenbescherming nu op de commerciele toer gaat, is er volgens Dibevo een eind gekomen aan het beeld van een organisatie die niet commercieel is en het beste met het dier voorheeft.
Dibevo heeft de directie van de Dierenbescherming om uitleg gevraagd. In afwachting daarvan zijn alle contacten met de Dierenbescherming on hold gezet.
Bron: Dibevo
Wat een slappe reactie van Dibevo. Wederom aangevend een papieren tijger te zijn. Dus omdat zij nu diervoeding zijn gaan verkopen wordt er bijgehaald dat de Dierenbescherming het houden van bepaalde diersoorten wil tegengaan. Volgens mij is concurrentie van alle tijden. In dit geval is er gewoon sprake van een extra kaper op de kust. Zaak voor de Dibevo leden om zichzelf beter te onderscheiden. Het enige wat Dibevo moet doen is zorgen dat zij haar leden daarbij helpt en dat doen ze niet door met dit kinderlijke en amateuristische statement te komen.