Dibevo reageert op kritiek van nieuwe (nog op te richten) branchevereniging

15 september 2010 - 15:09 - 8 reacties

Dibevo reageert op kritiek van nieuwe (nog op te richten) branchevereniging

Naar aanleiding van de aantijgingen van de nieuw op te richten branchevereniging heeft de voorzitter van Dibevo, de heer de Jongh de redactie van DSZ-actueel.nl een reactie gestuurd. Hierin richt hij zich vooral op het persbericht dat initiatiefnemer Marcel Rutte verspreid heeft en waarin branchevereniging Dibevo op een aantal punten werd bekritiseerd. Hierbij integraal zijn reactie:

“Fabels zijn nog geen feiten

Al enige tijd worden er op suggestieve wijze ‘feiten’ over Dibevo verspreid. Hierop een reactie.

Dibevo ontvangt jaarlijks 1,7 miljoen, waarbij het onduidelijk is wat daarmee gebeurt.

Tegenover de ontvangsten van Dibevo, staan een reeks van uitgaven voor de branche. Deze uitgaven worden aan de leden ter goedkeuring voorgelegd op basis van een begroting met toelichting. Dit gebeurt elk jaar op de algemene ledenvergadering. Hetzelfde geldt ook voor de jaarstukken.

Over de jaarcijfers van Dibevo wordt geen accountantsverklaring gegeven.  

Al zo lang als Dibevo bestaat – 74 jaar – geeft de accountant een verklaring over de jaarcijfers.

Dibevo hanteert verschillende prijzen voor het lidmaatschap.

Dibevo kent drie ledengroepen: detailhandel, dierverzorgende bedrijven en groothandel/fabrikanten. Gezien hun grote verschil in omvang hanteert Dibevo verschillende contributietarieven voor deze ledengroepen. Een groothandel/fabrikant is qua omzet immers niet vergelijkbaar met een dierenspeciaalzaak of dierenpension.

Dibevo doet niets aan het veranderen van de pensioenregeling voor personeel.

Pensioenfondsen en pensioenregelingen zijn in Nederland wettelijk ingekaderd. Ook Dibevo moet zich aan deze wetten houden. Waar wel mogelijkheden zijn, zoals bij het bepalen van het opbouwpercentage en de indicering, oefent Dibevo wel degelijk invloed uit.

Dibevo doet niets aan de verplichte vakbekwaamheid voor ondernemers.

Door toedoen van Dibevo bereidt de overheid zich op dit moment voor om de verplichte vakbekwaamheidseisen voor ondernemers in de gezelschapsdierenbranche weer te gaan hanteren.

Dibevo doet niets voor dierenspeciaalzaken met betrekking tot branchebescherming of het branchevreemd gaan van leveranciers.

Op het moment dat Dibevo zich ‘aanwijzend’ bezig zou gaan houden met welk bedrijf aan wie wel en niet mag leveren, overtreedt Dibevo de regels van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Samengevat komen deze erop neer dat mededelingen van brancheorganisaties geen sturend karakter mogen hebben.”

Deel dit bericht:


Comments

8 reacties op Dibevo reageert op kritiek van nieuwe (nog op te richten) branchevereniging

  1. Reactie van Marcel Rutte

    Als een branchorganisatie geen sturend karakter mag hebben, en wel lobby werk vericht om vakbekwaamheideisen weer te gaan hanteren met medewerking van de wetgever. wat heel veel geld gaat kosten voor winkeliers, dan praat je volgens mij met twee petten op. Voor het probleem vakbekwaaheid moet een andere oplossing komen, die wel betaalbaar is voor winkeliers en niet zoals de branchvereniging nu voorsteld.

    Groentenman is verdwenen uit het straatbeeld de bakker en de slager ook, die hadden ook een branchorganisatie jammer.

    Het is jammer dat de branschorganisatie’s in het algemeen ook het MKB totaal niks doen voor het klein bedrijf, mijn stanpunten hier over zijn bekend.

    Met vriendelijke groet,
    Marcel Rutte

    Branchvereninging (VBD)

  2. Dirk v/d Berg says:

    Wat is er mis met vakbekwaamheid. Hierdoor zal de dierenspeciaalzaak alleen maar verder professionaliseren en zullen hobbyisten die nu vaak vanuit schuurtjes verkopen, kunnen worden geweerd. Bovendien ontstaat er door deze vakbekwaameisen een natuurlijke drempel die oppurtunisten die zonder kennis en kunde een winkel beginnen en het imago van de DSZ vertoebelen tegen zal houden. Laten we onze speciaalzaken zelf verbeteren en professionaliseren en zo klantenbinding te creeren ipv van leveranciers op een zwarte lijst te zetten. Als eigen ondernemer kun je toch zelf kiezen met wie je werkt en op welke merken je jezelf focust? Als een leverancier aan een tuincentrum of bouwmarkt levert, prima. Zorg dat jouw winkel ook onderscheidend is op het gebied van service, kennis en advies. Op het moment dat een klnat alleen nog voor de prijs in je winkel komt, ben je verloren!

  3. marcel rutte says:

    er is niks mis met een vakdiploma, maar wel hoe dit tot stand gaat komen verdiep u zich maar eens in dit onderwerp en u komt tot een ander inzicht groet marcel rutte

  4. Ik denk dat dhr. Rutte zich eens moet gaan verdiepen wat wettelijk en organisatorisch gezien haalbaar is voor een branchevereniging. Hij zal tot een ander inzicht komen.

  5. Willy van den Bos says:

    Wie beoordeelt vakbekwaamheid?. Niets is zo divers als ons dierenrijk, niets is zo divers als een Dierenspeciaalzaak, en een mensenleven is te kort om alles te kunnen hierover te kunnen leren. Dit lukt mogelijk nog wel met één diergroep, maar als je over meerdere diergroepen praat is dit echt een onmogelijke zaak. Voor bepaalde diergroepen bestaan er geen opleidingen en is kennis alleen te vergaren door middel van stage in een bedrijf te lopen wat hierin is gespecialiseert zoals b.v zeewater aquarium. Omdat er in een Dierenspeciaalzaak meestal meerdere diergroepen aanwezig zijn is diepgaande kennis van al de aanwezige diergroepen vaak niet aanwezig en beperkt zich vaak tot de groepen die intresse wekken bij de eigenaar of zijn personeel. De nieuwe toetreders in Dierenspeciaalzaken hebben veelal een opleiding gehad maar deze omvat alleen de basis kennis over de verschillende diergroepen en die vaak voor bepaalde diergroepen ook nog ontoereikent is. Dhr. van den Berg zo lees ik denkt met een vakbekwaamheidsdiploma de hobbyisten uit te roeien ( vaak kwekers of enorme liefhebbers), echter het probleem is dat deze meestal vergaande kennis bezitten over één diergroep b.v. papagaaien, honden of fretten etc. en zijn doorgeschoten in hun hobby waardoor ze handel gaan drijven vanuit een woonhuis of een schuurtje. Let op ook onder deze groep zitten mensen die door de consument worden gewaardeert omdat ze met veel passie hun hobby beoefenen en je alle in en outs kunnen vertellen over hun dieren en vaak ook een goede kwaliteit leveren. Deze mensen roei je niet uit met een vakbekwaamheidsdiploma!
    Let op uitzonderingen te na gelaten en dat is mijn ervaring, komt de beste levende have van dit soort mensen en niet van de groothandel.
    Wel vindt ik het jammer dat deze hobbyisten, garage of schuurtjesverkopers op dit soort locatie’s worden bevoorraad met benodigdheden van onze leveranciers. Als dit niet gebeurde zouden ze het waarschijnlijk alleen houden bij het kweken van dieren en hadden we minder last van deze concurentie.
    Ik ben verre tegen vakbekwaamheid, echter ik denk dat we aan het huidige systeem niets moeten veranderen omdat het m.i.z. weer een euro uitgeven is om 0.20 eurocent te verdienen.
    Ooit schafte men het vakdiploma af met een reden, en nu is het vakdiploma weer een oplossing voor allerlei problemen.
    De consument of de mensen die dierenhouden als hobby (hobbyist) hebben bepalen zelf waar ze hun aankopen doen. Die ondernemers die niet aan de eisen van deze consument voldoen zijn snel uit de markt verdwenen, dus het probleem lost zich van zelf op.
    Voor een brancheorganisatie is het meer een taak om de kosten zo laag mogelijk te houden, en de verworven rechten van verkoop van b.v. medicijnen, dieren etc. te behouden.
    Ik snap niet betreffende het onderwerp vakbekwaamheid, dat een brancheorganisatie zich hier zo druk om maakt. Er staat een prima school in Barneveldt, die hier in is gespecialiseert, en die ondernemers die zich op deze wijze het vak willen eigenmaken kunnen hier voor kiezen. Mogelijk zijn er belangrijkere zaken aan te pakken waaronder de steeds groter wordende vogelsmokkel via Portugal die ons klanten kost, en de verkoop van ontwormingsmiddelen voor paarden terug in de branche te krijgen, zonder die vergunning die je nu moet kopen van 550.00 euro, en die geen enkele vakbekwaamheid vraagt.
    Waar ik meer voor voel is een onafhankelijke organisatie die DSZ beoordeelt of alles schoon is, het welzijn van de dieren in orde is, en er voldoende kennis aanwezig is over de aanwezige dieren.
    Het DSZ OKÉ keurmerk, zoals bij de smaakpolitie.
    Een dergelijk certificaat zou ik erg op prijs stellen, en ik denk onze consumenten ook!.

  6. Als dit dezelfde Marcel Rutte is die jaren geleden met Resa bij mij in de winkel kwam dan kunnen we nog een heel boekje open doen. Ga voor je beeldvorming eens kijken in de winkels van deze goede man en je zal bemerken dat een groot gedeelte van zijn assortiment de geldige houdbaarheidsdatum is gepasseerd. Tevens zijn dit de typische winkels van hoe een hedendaagse DSZ er niet uit zou moeten zien.

    Wel ben ik het met de heer Rutte eens dat je regelmatig het gevoel hebt dat de Branchevereniging Dibevo weinig voor hun leden doet. Kijk naar de bouwmarkten, tuincentra, hornbach en de vele verkooppunten waar diervoeding niet zou moeten liggen. Internet: neem ZOOplus als voorbeeld. Zij verkopen hun “Duits” ingekochte artikelen op nederlandse bodem. Hier zou de Dibevo zeker beter mogen laten zien wat ze voor haar leden doet. Kijk naar we website van het mooie distributie centrum van de broers in Rotterdam. Hier hebben ook veel collega ondernemers last van.
    En het lijkt dat met een budget van 1,7 miljoen er zeker meer gedaan kan worden voor de echte ondernemers onder ons.

    Een ondernemer die met zijn tijd probeert mee te gaan…

  7. Geachte lezers,

    De beste stuurlui…. Het is makkelijk om te vertellen wat er niet goed gaat, ook daarvan kan ik wel een paar dingen noemen. Waar het echter om gaat is dat iedereen niet naar elkaar gaat wijzen want daar komen geen oplossingen van. Als bracheorg. staat de Dibevo weldegelijk open voor opmerkingen en kritiek van mensen uit de branche. Misschien is het raadzaam daar de te kortkomingen te ventileren zodat er iets mee- en aangedaan kan worden. Daarbij heeft een ieder ook nog een stuk eigen verantwoording t.a.v. zijn of haar gedragingen. Misschien zou men daar is wat meer mee moeten doen, zodat we ons als een gezonde en sterke branche ontwikkelen. Van ’s morgens alleen je deur van het slot halen en kijken wie er iets wilt afrekenen voegt niets toe op welke manier dan ook. Op deze manier verzoek je je klanten naar een ander te gaan en is het einde eigenlijk al in zicht.

    Lever daden en geen praatjes collegea!

    Richard Theijssen

  8. Het is inderdaad makkelijk om vanaf de zijkant te bekritiseren , maar dat we als branche ( het gros ) niet erg professioneel bezig zijn , dat moge duidelijk zijn.De ruimte die wij als branche hebben geboden aan de tuincentra en bouwmarkten zijn een logisch gevolg van de instelling van menig winkelier.Bijna alle winkeliers verkopen dezelfde merken , daar waar we als branche voorheen alle klanten wisten te overtuigen van merken als RC en Eukanuba t.o.v Pal en Bonzo ( want daarmee bonden we klanten aan onze winkel i.p.v de supermarkt ) staan we nu toe dat die zelfde klant onze “top” producten bij de tuincentra gaat halen.Onderscheid kun je maken door zelf je producten te kiezen ( wij verkopen geen RC , Eukanuba , Proplan e.d ) en daar een goed verhaal bij te hebben ….service en vakkennis zijn nog steeds hele sterke wapens.
    Ook wil ik reageren over de opleidingen binnen de branche , zolang RC het als grootmacht voor het zeggen heeft ( ook op de dibevolezingen wordt het RC verhaal verteld ) worden we allemaal wel erg eenzijdig voorgelicht , en als op deze lezingen andere producten ( zoals geperst voer en rauw vlees ) wordt afgeraden ( ik heb het mevrouw heijlaarts zelf horen zeggen ) dan begrijp ik niet dat leveranciers van zulke producten nog lid zijn van de Dibevo.
    Wat ik ook niet begrijp is dat groothandelaren niet een zwarte lijst aanleggen met daarop de wanbetalers ……als ik morgen bij de bank geld wil lenen word ik getoetst bij het BKR en heb ik ergens een openstaande lening of schuld , dan word er aan mij geen geld geleend. Door alle boefjes binnen de branche die overal rekeningen open hebben staan ( wij hebben bij al onze leveranciers een automatisch incasso …. 2% korting op mijn volledige inkoop is namelijk een hele vette vakantie ) hebben wij bij onze leveranciers minder korting , de derving moet immers ergens vandaan komen……toch ?
    Verder wil ik nog wel kwijt dat ik geen lid ben van de dibevo omdat ook ik vind dat ze geen enkele toegevoegde waarde hebben ( in ieder geval niet voor mij ).
    Omdat ik geen lid ben van de dibevo , mag ik ze ook niet van advies dienen , meneer de jongh luisterd uitsluitend naar zijn leden ( zijn woorden ) en daarmee leg je jezelf toch wel wat beperkingen op lijkt me zo.
    Ook wenst meneer de Jongh mij een freerider te noemen ( wat ik opzich wel een modern woord vind voor zo’n oudbollige organisatie ) , maar ik heb aangegeven dat hij zichzelf daar toch wel een beetje overschat ………ik draai niet dankzij de dibevo maar ondanks de dibevo

    iedereen goede zaken toegewenst , en een vriendelijke groet uit Zandvoort

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten