Prins Petfoods heeft tijdens het Cross Border Event een sponsorpakket ter waarde van 3.000 euro gewonnen om als webwinkelier een vliegende start in het buitenland te kunnen maken. De makers van 100% natuurlijke honden- en kattenvoedingen zijn daarmee een van de drie genomineerden voor de Cross Border Challenge, een initiatief van e-commercespecialist Dexport en vakblad voor webwinkeliers Twinkle.
De uitdaging die de genomineerden wacht, is om als Nederlands bedrijf in een nieuw land via een online concept de markt te gaan veroveren.
Om de stap naar Frankrijk te kunnen zetten, is een online kanaal voor Prins heel interessant. ‘Het heeft voor ons geen zin om daar als een nog onbekend diervoedingsmerk bij ketens binnen te komen’, zegt sales- en marketingmanager Marlou Mulders. ‘Daarom kiezen we voor een partner die voor ons in Frankrijk een online portaal met een shop, community en adviescentrum gaat opzetten en beheren.’ Het platform in Frankrijk gaat onder de naam Kanizoo opereren en gaat half november dit jaar live.
Prins wil niet alleen een webshop starten in Frankrijk, maar zet om zich te onderscheiden in op een compleet platform met een uitgebreid adviesportaal, een community waar kennis en kunde centraal staan en een zogeheten ‘huisdierencafé’, een plek waar huisdiereigenaren elkaar kunnen ontmoeten. Bijzonder is dat Prins dit platform faciliteert, maar dat de partner naast de voedingen van Prins ook producten van concurrenten gaat aanbieden om traffic naar de website te krijgen.
Een van de redenen voor Prins om voor Frankrijk te kiezen is de groeiende vraag naar natuurlijke producten in dit land. Het Franse platform bestaat uit een consumentengedeelte en een zakelijk gedeelte. Bij het consumentengedeelte kunnen alle voermerken en ook andere producten voor hond en kat worden gekocht, via het zakelijke gedeelte enkel Prins-producten, tegen een bepaald kortingspercentage.
Vakblad Twinkle gaat Prins en de andere twee genomineerden van de Cross Border Challenge een jaar lang volgen. Wie de aangegeven doelstellingen het best weet te behalen, wordt aan het eind van de race de winnaar.
Prins is op dit moment met voorsprong de meest toonaangevende leverancier in onze branche. Zij snappen dat het niet alleen om het product gaat, maar de totale beleving eromheen ( kennis en community ). Eukanuba heeft de strijd al verloren en Royal Canin zal ook spoedig van haar troon gaan vallen, alle goed bedoelde initiatieven ten spijt.
Ik ben het niet helemaal met je eens Peter. Dat ze ontzettend veel doen rond het voedingsaspect heen is een feit. Ook beschikken ze over erg goed geschoolde mensen in de buiten dienst. Maar wat betreft de verkoop van het voer zelf. Ik krijg het niet verkocht. De geperste brok markt is natuurlijk niet zo groot als het geëxpandeerde marktaandeel. Royal Canin en Eukanuba hebben het gewoon aan zich zelf te danken dat ze in deze positie zitten. Ik wens Prins dan ook veel succes in Frankrijk want het is ze gegund.