Uit Brits onderzoek blijkt dat als fysieke winkels ook ’s avonds hun deuren openen, zij de concurrentiestrijd met webwinkels aan kunnen gaan. De Britse ondernemersvereniging voor binnensteden, the Association of Town Centre Management (ATCM) heeft een onderzoek laten uitvoeren, waaruit blijkt dat retailers na vijf uur ’s avonds de helft meer verkopen dan in de ochtend.
In de ochtend, tussen 9 en 11 uur, zouden retailers de minste omzet van de dag draaien. Tussen 17 en 20 uur ’s avonds kunnen winkeliers vijftig procent meer omzet boeken per uur, dan in de ochtenduren. Een verschuiving van openingstijden noemt de Britse vereniging een goede optie.
In Nederland vormt de wet in ieder geval geen struikelblok voor het Britse plan. De Winkeltijdenwet laat toe dat dat winkels hun deuren tussen 6.00 uur en 22.00 uur mogen openen, behalve op zondagen. Het zakelijke leven zou er dus profijt van kunnen hebben, anders zal dat zijn voor het sociale leven.
Comments
Nog geen reacties op Openingstijden verbreden is wapen in concurrentiestrijd