Op de website Marketingfacts.nl wordt de case “Down to earth: Offline aquaria verkopen doe je zó” besproken. Deze komt voort uit een eerder artikel waarin targetingmogelijkheden worden behandeld voor MijnGemak. Sommige van die trajecten bevatten een ‘straight forward aanpak’, zo ook bij Pets Place. Via de inzet van online advertising werden oriënterende klanten (naar aquaria) gestimuleerd om naar de fysieke winkels van Pets Place te komen.
Het artikel beschrijft de aanpak, gebruikte middelen en enkele resultaten. Over het algemeen blijkt uit het artikel dat je met een simpele aanpak, logisch nadenken en het inzetten van voor de hand liggende middelen, een heel eind kan komen met het trekken van consumenten naar de winkels. Hier richt zich dan ook de kritiek van enkele reacties op, die met name vanuit het marketing vakgebied komen.
Maar deze case maakt zeker ook duidelijk dat je als retailer heel goed instaat bent om via online kanalen, consumenten naar de fysieke winkel te halen. Uitgangspunten hierbij zijn dat consumenten online aanwezig zijn (1) en zich ook vaak online oriënteren op producten, alvorens tot aankoop over te gaan (2).
De voordelen van zo’n actie blijken uit de Pets Place case: meer traffic naar de eigen website, meer tijd besteden op de website en een hogere omzet in de winkels. Daarnaast zijn er nog meer direct en indirecte voordelen te noemen, zoals het online aanwezig zijn (de bedrijfsnaam/het merk wordt gezien), er zijn veel online platformen die ingezet kunnen worden (met en zonder kosten), alles is te meten (extra website- en winkelbezoek) en tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden via mobiele en locatiegebaseerde platformen (doelgerichte marketing).
De bovenstaande voordelen hoeven dus niet alleen iets te zijn voor de grote ketens, maar kunnen prima door de kleinere dierenspeciaalzaak worden uitgevoerd. Enkele voorbeelden staan ook in een eerder artikel op DSZ actueel: Consumentenmarketing belangrijk voor retailer.
Het artikel op Marketingfacts.nl waaraan gerefereerd wordt, is hier te vinden.
Bron: Marketingfacts.nl
Comments
Nog geen reacties op Online zichtbaar zijn, offline verkopen