Online verkoop voor franchise-winkels

8 december 2013 - 06:12 - 0 reacties

Online verkoop voor franchise-winkels

Uit een onderzoek met de omnichannelstrategie van NFV is gebleken dat één derde van de franchiseformules in Nederland geen gebruik maakt van een online verkoopkanaal. Wel is 90% van de formules vertegenwoordigd op sociale media.

Steeds vaker kopen consumenten iets via het internet. Hierdoor is het winkelgedrag dan ook veranderd. Steeds vaker worden fysieke winkels voor de consument meer een marketingtool van inspiratie en om een beleving te creëren. Belangrijk is om hier als ondernemer op in te spelen. Naar verwachting zal het aantal vestigingen bij veel franchiseformules in de toekomst dan ook afnemen.

Een digitaal verkoopkanaal kan zowel aanvullend als concurrerend zijn ten opzichte van de fysieke winkels. Bij franchise-organisaties kan dit wrijving opleveren. De meest voorkomende online strategie bij franchiseformules is het online  model dat vanuit de centrale organisatie wordt ontwikkeld en geëxploiteerd. Ook kiezen franchise organisaties voor een gecombineerd online business model. Hier wordt dan gebruik gemaakt van een website maar zal de franchise-nemer ook gebruik maken van lokale websites om andere acties en activiteiten te vermelden.

Informatie verzamelen, inspiratie op doen, beleving en winkelen gaan steeds vaker hand in hand”, aldus Esthrella Khouw, manager Zakelijke Arrangementen bij ING. “Om ook in de toekomst te kunnen blijven voortbestaan is het van belang dat franchiseformules de omnichannelstrategie in de organisatie implementeren, en daarbij ook een goed verdienmodel inbouwen. Aan de franchisenemers de taak om deze strategie te omarmen en er optimaal gebruik van te maken.”

Volgens de laatste cijfers hebben de meeste franchise- en samenwerkingsorganisaties in de DSSZ branche een webshop. De een uitgebreider dan de ander. Zo hebben Dobey, Faunaland, Pets Place, De Dierenvriend en Dier All-in een vrij compleet aanbod, werkt Discus met een beperkt aanbod en werkt Pets&Co met een aantal webshops van individuele leden. De Huisdiervoordeelshop, Jumper en Dierenvreugd zitten vooralsnog zonder webshop.

Bron: De Nationale Franchisegids

Deel dit bericht:


Comments

Nog geen reacties op Online verkoop voor franchise-winkels

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten