De handel in reclamefolders is lucratief, zo blijkt uit de publicatie ‘De economie van de huis-aan-huisfolder’. Fabrikanten dragen, over alle sectoren gezien, honderden miljoenen euro’s bij in de kosten. Ze leggen serieuze bedragen neer voor een gunstige positie tussen de weekaanbiedingen in hun folders. In de sectoren supermarkten en drogisterijen slaagt 63% van de retailers erin om fabrikanten te laten bijdragen in de kosten van hun folders.
Dat fabrikanten meebetalen aan de folders is een al jaren bestaande praktijk. Volgens Herbert Haaij, directeur van de DM Council, gaat het hierbij om serieuze bedragen. ‘Er zijn zelfs retailers die met vaste tariefkaarten werken. Voor de cover van de folder van een landelijke supermarkt betaal je meer dan een ton.’
Afspraken tussen fabrikanten en retailers gaan in veel gevallen verder dan alleen de advertentie in de folder. Gesproken wordt van ‘package deals’, waarin naast de folderadvertentie ook inkoopkortingen, schapposities, displays en opnames in televisiereclame worden geregeld.
Opmerkelijk is dit nieuws wel, gezien de trend van retailmerken om meer en meer gepersonaliseerd te communiceren met hun eindklanten en daarmee relevant te willen worden in de communicatie naar de consument. Opvallend en daarmee ook tegenstrijdig zijn de vooruitzichten van retailers met betrekking tot de huis-aan-huis:
- 74% denkt de komende twee jaar min of meer hetzelfde te investeren.
- 56% zou graag meer geld hebben voor het verbeteren.
- 55% verwacht dat de groei in online niet ten koste gaat van het budget voor reclamedrukwerk.
- 68% denkt dat de digitale media de folder nooit zullen vervangen.
Het rapport geeft onder andere antwoord op de vragen: Hoeveel betalen Brandowners om geplaatst te worden in de folder? Hoe is het gesteld met bereik onder consumenten, effectiviteit, verspreiding, de visie van retailers en de milieueffecten? Het boekwerk “Economie van de Huis-aan-Huis Folder”, door dr. Ed Peelen is te bestellen via DM Council en kost € 90 excl BTW.
Bron: Adformatie, DM Council
Comments
Nog geen reacties op Ondanks digitalisering is de reclamefolder nog een lucratieve business