De Vereniging van Nederlandse Projectontwikkeling Maatschappijen (NEPROM) heeft op 20 juni haar retailvisie gepresenteerd tijdens het Retailforum in het WTC Amsterdam. Zij schrijft daarin dat de retailsector de komende jaren grote veranderingen te wachten staan als gevolg van technologische, economische en maatschappelijke ontwikkelingen. Internet, afnemende bestedingen en een lagere bevolkingsgroei veroorzaken grote verschuivingen in de retailstructuur.
Buurtcentra, kleine kernen en de aanloopstraten verliezen hun aantrekkelijkheid voor de klant. Kleinere steden moeten op zoek naar onderscheidende concepten om in de concurrentieslag overeind te blijven. Op de A-locaties zien we verdere schaalvergroting, gericht op beleving. Kort samengevat: meer meters op minder locaties, waarbij de klant de sturende kracht is.
Retailers, projectontwikkelaars, beleggers en overheden zullen op decentraal niveau een gezamenlijke strategie moeten ontwikkelen om de kwaliteit van winkels, stad en stedelijk leven aantrekkelijk te houden voor de consument en de burger. Flexibiliteit en dynamiek zijn essentieel om vernieuwing te stimuleren. Versterking van bestaand stedelijk gebied; verschuiving naar meer herontwikkeling en transformatie; ruimte voor concurrentie en verdringing; geen protectionisme ten aanzien van bestaande belangen.
Download de hele retailvisie op de website van NEPROM.
Bron: NEPROM
Comments
Nog geen reacties op NEPROM presenteert haar retailvisie 2012