Uit onderzoek van de LEI Wageningen UR is gebleken dat huisdiereigenaren biologisch eten voor hond en kat te ver vinden gaan. Ook zijn de marktkansen voor biologische diervoeding niet heel groot, dit omdat de prijs al snel hoog is. Wel wordt biologisch voer vaak geassocieerd met hogere kwaliteit en meer voedingswaarden.
Verder blijkt uit het onderzoek dat diervoer voornamelijk bij supermarkt, tuincentra en dierenwinkels wordt gekocht. Vooral kattenvoer en verwennerijen voor honden worden in de supermarkt gekocht. Klanten die hondenvoer kopen zijn kritischer en meer merkentrouw dan ‘kattenvoer-klanten’. Voor een hond zal ook eerder specialistische voeding worden aangeschaft. Bij de aanschaf van kattenvoer hebben aanbiedingen vaak invloed op de inkoop.
Eventuele kansen voor meer verkoop van biologische voeders kunnen liggen in biologische kattenbrokjes, extraatjes, natvoer voor honden en droogvoer voor kleinere honden.
Het volledige rapport is hier te vinden.
Bron: Agri Holland en LEI Wageningen UR
De tekst hieronder is de openingstekst van het rapport………..is er iemand die mij deze tekst kan uitleggen , want ik begrijp hier werkelijk niets van ! ? 023-5762889
De kansen voor biologisch diervoeding in de supermarkt liggen bij:
– Droogvoer voor de katten. Biologisch voer wordt als kwaliteitsproduct gezien, evenals brokjes. Biologische
brokjes zou daarom een optie kunnen zijn. Omdat alleen brokjes voor katten via het supermarktkanaal
verkocht worden liggen daar kansen voor de supermarkt.
In Nederland werden de afgelopen 5 jaar 20 nieuwe kattenvoerproducten op de markt gezet. Hiervan
is geen enkel kattenvoer biologisch of gemaakt met biologische ingrediënten.
Volgens mij heeft Kjen 2 jaar geleden een geperste biologische kattenbrok in de markt gezet ( of is het nou OP de markt gezet )
los van het feit dat het rapport erg rommelig geschreven is , staat het stijf van de aannames ………erg jammer
ik heb het hele rapport gelezen ( wat erg vermoeiend is , want bijna alles wordt wel 10 keer herhaald ) en de enige conclusie die ik kan trekken is dat een paar interessant doende mensen – betaald – met 32 betaalde consumenten hebben zitten babbelen en daar is dan een verslagje van geschreven.Het rapport staat vol met aannames en tegenstrijdigheden ……….en dan beginnen er ook nog eens een heleboel zinnen met het woordje wellicht ( we zijn er dus nog niet helemaal uit ) ………..jammer jammer jammer
mochten jullie in Wageningen over een paar jaar weer zo’n rapportje gaan maken , mijn telefoonnummer is 023-5762889 en ik wil graag betaald mee komen babbelen.
Het voer wat voldoet aan diverse criteria , criteria van de consument , verkoopt zichzelf. Ondanks commercials op radio en tv , dat zal helpen bij de verkoop , echter de consument zoekt en zoekt , goede voeding en dit in overeenstemming met fatsoenlijke prijzen en eventueel begeleiding vanuit de productie kanalen.
Je kan rapporten schrijven en marketing bedenken wat je wilt , de consument is kritischer dan ooit tevoren en de kwaliteit van het merk en de begeleiding , spelen een grotere rol dan ooit tevoren.
Wij zien in onze winkel juist een stijgende lijn in de biologische voeding!
Weer een half onderzoek waar niet kloppende feiten worden uitgehaald, en die als waarheid worden opgeschreven. Jammer Wageningen……….