Zoals het er nu naar uitziet mogen dierenspeciaalzaken in ieder geval voorlopig nog open blijven.
DSZ Actueel hoort dat er veel ontrust is onder ondernemers en medewerkers in de branche of de winkels nou wel of niet open mogen blijven vanwege de uitbraak van het Coronavirus.
Zolang de winkels open mogen blijven is het in ieder geval belangrijk dat er de nodigde maatregelen in acht worden genomen om de verspreiding van het virus zo veel mogelijk te beperken.
We zetten wat tips op een rij:
- Houd 1,5 meter afstand van collega’s en klanten en vraag hun hetzelfde te doen. Schud ook geen handen.
- Vraag klanten om niet langer dan noodzakelijk in de winkel te blijven en om met max. 1 persoon te komen.
- Probeer indien mogelijk zoveel mogelijk handschoenen te dragen en was regelmatig je handen.
- Zorg voor ontsmettende middelen zodat personeel en eventueel klanten (bij binnenkomst) hun handen kunnen ontsmetten.
- Zorg dat de winkel vaker schoongemaakt wordt dan normaal en gebruik hierbij geschikte ontsmettingsmiddelen. Let hierbij vooral op oppervlakten die vaak met handen aangeraakt worden zoals de kassa(balie), deurklinken en pinautomaten.
- Stimuleer contactloos betalen met pin. Klanten die per se contact willen betalen kunnen het geld eventueel in een bakje op de balie leggen en niet rechtstreeks aangeven.
- Markeer bij de kassa met (markerings)tape een gebied of rij van 1,5 meter zodat klanten ook voldoende afstand van elkaar houden.
- Eventueel kan er ook een zogenoemd ‘kuch’ scherm opgehangen worden bij de kassa. Dit is een plexiglas scherm bij de kassa om personeel te beschermen tegen hoestende klanten.
- Personeel met ziekteverschijnselen zoals verkoudheid, griep, hoesten en koorts worden met klem geadviseerd om thuis te blijven.
Voor vragen over het Coronavirus en uw onderneming kunt u terecht bij de Rijksoverheid.
Ook heeft DSZ Actueel eerder een artikel geschreven met de meest gesteld vragen over ondernemen tijdens de Coronacrisis.
Bron: DSZ Actueel
Het is jammer dat voor vragen over het Coronavirus wordt verwezen naar de overheid terwijl het juist brancheorganisatie Dibevo is die door zijn voortdurende contacten met die overheid, bijdraagt aan de werkbaarheid van de door diezelfde overheid uitgevaardigde regels. En daar dagelijks middels sectorbreed veel gelezen digitale nieuwsbrieven over bericht. Of het nu gaat over de retail in de meest brede zin, dierenpension/trimsalon of groothandel/fabrikant/import/export. Sterker nog, voor beantwoording van specifieke vragen uit de sector verwijst de overheid naar Dibevo door. Wij worden door onze specifieke kennis dan ook voortdurend benaderd door ondernemers. Dus vermelding van Dibevo was hier echt beter op zijn plaats geweest.