Kritischer wordende consumenten bedreigen bestaan dierenspeciaalzaak

15 januari 2013 - 05:01 - 0 reacties

Kritischer wordende consumenten bedreigen bestaan dierenspeciaalzaak

De dagen dat consumenten van dierenvoeding enkel naar de prijs kijken zijn voorbij. In 2013 verkiest de consument kwaliteit boven kwantiteit. Dit voorspellen Amerikaanse onderzoekers[1] over de trends in de dierenvoedingsbranche. Consumenten laten zich steeds minder leiden door reclame en gaan steeds vaker zelf op zoek naar de toegevoegde waarde van een product of dienst. Hoewel deze ontwikkeling ook in ons eigen land zichtbaar is, richt de Nederlandse dierenspeciaalzaak zich vaak nog steeds op achterhaalde marketingactiviteiten, zoals kortingsacties. De toekomst mag dan somber ogen, er zijn ook mooie kansen.

Een belangrijke oorzaak van deze trendbreuk in 2013 is volgens Amerikaanse onderzoekers de opkomst van de ‘nieuwe’ consument. In tegenstelling tot de babyboomgeneratie is de nieuwe consument handiger online en meer aanwezig. Ze zijn minder loyaal aan één merk, maar zijn op zoek naar de toegevoegde waarde van producten. Dit is nu al te merken bij de opkomst van gezondere en natuurlijke producten. De doelgroep die dit interessant vindt is kritisch en deelt dit (online) met vrienden en kennissen. Het draait steeds minder om kwantiteit en steeds meer om producten en diensten die het mogelijk maken om hun huisdier actiever deel te laten nemen aan hun levensstijl.

Een voorbeeld hiervan is de komst van Indoor Health Dog Centers in Amerika. Hier kunnen consumenten dagelijks terecht voor onder meer fysiotherapie en sporten, zoals flyball en doggydance. Daarbij richten deze zeer populaire centra zich op trainingen en de verkoop van (voedings)producten. Naar verwachting duurt het niet lang meer voordat ook in Nederland deze ontwikkelingen op grote schaal zichtbaar zullen zijn.

De grote spelers in Nederland lijken zich al steeds meer te richten op het ontzorgen en bedienen van de nieuwe consument. Als we de analisten en trendwatchers van de Nederlandse retailmarkt mogen geloven, zal binnen enkele jaren minimaal 15% van de omzet via webwinkels lopen. Waar nu veel met prijzen wordt gestunt, zal steeds meer een koppeling tussen producten en diensten gemaakt worden. Denk hierbij aan een zak hondenvoeding die wordt gekoppeld aan een gratis pensionverblijf van het huisdier tijdens de vakantie. Multinationals zullen in de toekomst niet alleen inzetten op prijsniveau, maar ook op informatievoorziening via de diverse multimediakanalen. Hoe kan de dierenspeciaalzaak zich wapenen tegen dit geweld?

Als de dierenspeciaalzaak wil overleven, zal het zich in de toekomst meer moeten gaan profileren als echte speciaalzaak. De consument moet vertrouwen krijgen in de diensten van de dierenspeciaalzaak en niet alleen koper zijn van fysieke producten. Voorbeelden van dit soort diensten zijn gezondheidscheck-ups, dieetcalculators en het aanbieden van producten met een toegevoegde waarde. Als voorbeeld heeft diervoedingsfabrikant Prins Petfoods om die reden een half jaar geleden een dieetvoedingslijn voor hond en kat uitsluitend voor de dierenspeciaalzaak geïntroduceerd.

Wij willen samen met de dierenspeciaalzaak de traffic naar de winkels optimaliseren en de kennis op de winkelvloer verhogen”, aldus Wil Mulders, directeur van Prins Petfoods. “Door middel van de introductie van innovatieve producten en het geven van een passend advies kan de dierenspeciaalzaak zich onderscheiden. Op deze manier kun je een toegevoegde waarde bieden aan de steeds kritischer wordende consument. We moeten er samen naar streven dat de consument voor vragen over hun huisdier direct naar de dierenspeciaalzaak gaat. Indien noodzakelijk kunnen de dieren doorverwezen worden naar de dierenarts. Dit is in ieders belang.”

Bron: Pawsible Marketing, Prins Petfoods

[1] Euromonitor International, AVMA, APPA, Packaged Facts, Pet Product News International, Trendwatching

Deel dit bericht:


Comments

Nog geen reacties op Kritischer wordende consumenten bedreigen bestaan dierenspeciaalzaak

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten