Doet de consument zijn boodschappen dicht bij huis of gaat hij hiervoor naar winkels buiten de eigen woonplaats? Hoe tevreden is hij over het winkelaanbod? Allemaal vragen die worden beantwoord in het Koopstromenonderzoek Randstad 2011.
In het hoofdrapport staan onder andere resultaten die ingaan op:
- De schaalvergroting in de Randstad, met in de afgelopen jaren minder winkels, wel meer winkelmeters maar met ook snel stijgende leegstand (zeker ook in 2011)
- De verder afnemende binding aan de eigen gemeente en regio voor met name de niet dagelijkse boodschappen
- De ontwikkeling van de bestedingen bij dagelijkse boodschappen (groei van 20% sinds 2004) en winkelen (2,5% groei sinds 2004)
- De positie van de binnensteden van de G4 en andere steden en plaatsen in de Randstad – inclusief verliezers en een enkele winnaar
- De positie van woonboulevards
- De verdere efficiencyslag aan de kant van de consument (minder vaak boodschappen en vaker met de auto)
- De expansieve rol van het aankoopkanaal internet en de minder florissante positie van de warenmarkt
- De betekenis van de resultaten voor de toekomst van de winkelmarkt; meer meters is verleden tijd, betere meters de toekomst
Provincie Zuid-Holland – Provincie Noord-Holland – Provincie Utrecht Kamers van Koophandel – Hoofdbedrijfschap Detailhandel – Stadsregio’s -Deelnemende gemeenten in Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht
Het onderzoek is gratis te downloaden op de site van het HBD.
Bron: HBD
Comments
Nog geen reacties op Koopstromenonderzoek Randstad 2011