Uit het Marketingrapport Dierenartspraktijken 2018 blijkt dat momenteel circa 13 procent van de dierenartspraktijken onder een herkenbare formule- of ketennaam opereert. Van de nu nog zelfstandig werkende praktijken in de veterinaire sector overweegt een op de vijf praktijken zich aan te sluiten bij een formule of keten.
Dierenartspraktijken, vooral die voor gezelschapsdieren, maken steeds vaker deel uit van een grotere keten. De belangrijkste ketens zijn AniCura (waaronder Sterklinieken, Evidensia, Dierendokters Dierenklinieken, Ranzijn Dierenarts, Dierenartsen Groep Nederland (DGN) en Caressa. Net zoals in de dentale sector zoeken grote (internationale) investeerders ook in de veterinaire sector naar investeringsmogelijkheden. Er is dus duidelijk vraag naar praktijken. Daarnaast zien steeds meer dierenartspraktijken zich genoodzaakt externe investeerders aan te trekken. 17 Procent van de dierenartspraktijken is nu nog niet aangesloten bij een formule of keten, maar overweegt dit wel te gaan doen. Dat komt neer op één op de vijf zelfstandige praktijken. De belangrijkste redenen om zich aan te sluiten bij een formule of keten zijn de volgende:
- In verband met leeftijd / pensionering en geen opvolging
- Concurrentiedruk en betere continuïteit van de praktijk
- Financiële overwegingen
- Investeringsmogelijkheden en mogelijkheden voor omzetgroei
- Kennis delen, meer kennis in huis
- Scherper inkopen, kostenbesparing
70 Procent van de dierenartspraktijken is niet aangesloten bij een formule of keten en is dit ook niet van plan. De belangrijkste redenen die men aanvoert om zelfstandig te blijven zijn de volgende:
- Autonomie behouden
- Gespecialiseerde praktijk
- Eigen baas zijn
- Eigen beslissingen kunnen nemen
- Onafhankelijk willen zijn
- Zelfstandigheid
- Vrijheid
- Ondernemingszin
Uit de belangrijkste redenen voor het zelfstandig willen blijven blijkt dat men een dierenartspraktijk heeft waarbij de belangrijkste drijfveer het ondernemerschap is; men wil eigen baas zijn. Men wil zelf alle beslissingen kunnen nemen en dit in alle vrijheid kunnen doen.
Bron: Marketingrapport Dierenartspraktijken 2018
Comments
Nog geen reacties op Ketenvorming in de veterinaire sector