Het winkel- en koopgedrag van consumenten verandert de komende jaren ingrijpend volgens het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Het gebruik van nieuwe technologie, met name mobiel internet, leidt er toe dat consumenten winkels en winkelgebieden veel gerichter gaan bezoeken. Immers niet alleen vooraf thuis, maar ook onderweg op de smartphone heeft de consument alle informatie bij de hand. En bij twijfel kan, via sociale media, nog even met vrienden worden overlegd. Winkelgebieden kunnen hierop inspelen en het contact met de klant, en de service aanmerkelijk verbeteren. Zo krijgen winkelgebieden weer een nieuwe impuls. Het HBD presenteerde dit toekomstbeeld (op basis van onderzoek van Q&A Research) bij de opening van het Landelijk informatiecentrum Het Nieuwe Winkelen in Veenendaal.
Het Nieuwe Winkelen betekent volgens het HBD dat de consument overal gebruik maakt van mobiele informatie, continu verbonden is met sociale netwerken en dat ook altijd de locatie van de consument bekend is. Deze drie gegevens maken dat het Nieuwe winkelen volop kansen biedt voor de gevestigde detailhandel. Immers zij kunnen de communicatie met en de service aan de klant aanmerkelijk verbeteren door van de digitale aanwezigheid gebruik te maken.
Meer service en beleving
Met het Nieuwe Winkelen neemt de service en beleving in de winkels toe. Elrie Bakker voorzitter van het HBD: “Je kunt met je telefoon een code in de etalage aflezen om te kijken of dat jurkje ook in jouw maat op voorraad is, en dat kan dan dus ook als de winkel dicht is. Of je kunt aan de hand van je boodschappenlijstje een route door een binnenstad plannen. Heel handig in steden waar je de weg niet kent. Winkeliers kunnen digitaal spaarsystemen aanbieden, waarmee je je parkeerkosten terugverdient of een appelpunt bij de koffie. Er zijn tal van mogelijkheden.”
Vraagt om integrale en gezamenlijke aanpak ondernemers
Volgens het onderzoek Het Nieuwe Winkelen is het noodzakelijk dat ondernemers hun bedrijfsvoering integraal onder de loep nemen. Het is niet voldoende om te gaan twitteren of een Facebook account te openen. De bedrijfsvoering dient er op gericht te zijn maximaal te communiceren met de klant. Dat vraagt dus bijvoorbeeld ook dat alle voorraad- en productinformatie digitaal beschikbaar is. Die informatie is immers nodig om de bezoeker optimaal te informeren via lokale zoekmachines. Het Nieuwe Winkelen stelt ook eisen aan gemeenten en vastgoedeigenaren. Zo is gratis WiFi een vereiste voor succes. Dit kun je alleen bereiken als je als winkelgebied gezamenlijk optrekt.
Landelijk informatiecentrum
Om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden rond het Nieuwe Winkelen heeft het HBD in Veenendaal een proefproject opgezet. Daar wordt, onder andere in samenwerking met de gemeente en binnenstadsmanagement, gekeken welke mogelijkheden ondernemers hebben. Om de resultaten ook aan andere ondernemers(organisaties), gemeenten en vastgoedontwikkelaars te presenteren is in Veenendaal het landelijk informatiecentrum gevestigd, dat op 4 november officieel is geopend. Bezoek aan het informatiecentrum kan overigens uitsluitend op afspraak via: www.hbd.nl/aanmeldenhnw.
Het Nieuwe Winkelen
Meer informatie over Het Nieuwe Winkelen is te vinden op www.hetnieuwewinkelen.org. Het onderzoek is te downloaden via de website van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, www.hbd.nl publicaties.
Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel maakt zich sterk voor een gezonde detailhandel waarin het goed werken en ondernemen is. Het HBD is opgericht op verzoek van en wordt bestuurd door de ondernemers- en werknemersorganisaties in de detailhandel. In het HBD werken MKB-Nederland, Raad Nederlandse Detailhandel, Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel, FNV Bondgenoten en CNV Dienstenbond samen.
Comments
Nog geen reacties op Inzet nieuwe technologie geeft impuls aan winkelgebieden