Detailhandel Nederland organiseert tweejaarlijks de unieke verkiezing ‘Beste Binnenstad’ van Nederland. Dé kans voor gemeenten om te laten zien wat ze doen om hun binnenstad zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Voor burgers en winkeliers. Vandaag worden de genomineerde gemeenten voor de verkiezing ‘Beste Binnenstad 2011-2013’ gepresenteerd.
De genomineerden in de categorie dorpskernen (0-30.000 inwoners) zijn Venray, Schagen en Hulst. In de categorie ‘Middelgrote Steden’ (30.000-70.000 inwoners) zijn Hoogeveen, Goes en Gouda genomineerd. Voor de categorie ‘Grote Steden’ wordt de keuze gemaakt tussen Tilburg, Haarlem en Eindhoven.
Op basis van bereikbaarheid, veiligheid, verblijfsklimaat, vestigingszaken, horeca en samenwerking tussen detailhandel en gemeente zijn uiteindelijk de negen genomineerden geselecteerd. Bijzonder aan deze verkiezing is dat de prijs wordt uitgereikt namens de winkeliers van Nederland. Winkels en binnensteden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Het winnen van de titel ‘Beste Binnenstad’ is van grote waarde en levert landelijke erkenning op. Winnaars van eerdere edities trekken naar aanleiding van de titel extra bezoekers naar hun stad en talloze initiatieven worden ontplooid. Bovendien kan de winnaar twee jaar lang het logo ‘Beste Binnenstad 2011-2013’ gebruiken. De verkiezing ‘Beste Binnenstad’ is een unieke en positieve verkiezing. De stappen die gemeenten de laatste twee jaar hebben gezet om de binnenstad aantrekkelijk te maken, zijn doorslaggevend. Daarbij wordt nadrukkelijk gelet op de onderliggende visie en de wijze waarop wordt samengewerkt. Winkeliers en gemeenten zijn immers van elkaar afhankelijk voor een succesvolle binnenstad.
Aan de jury, bestaande uit deskundigen uit het bedrijfsleven en de overheid, ook dit jaar de zware taak te beoordelen welke steden de juiste elementen bezitten om de titel ‘Beste Binnenstad’ te mogen dragen. De winnaars worden 6 oktober aanstaande in Madurodam bekend gemaakt.
De verkiezing ‘Beste Binnenstad’ is een initiatief van Detailhandel Nederland en wordt mede mogelijk gemaakt door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en het Platform Binnenstadsmanagement.
Tot zover het persbericht van Detailhandel Nederland. Als objectief nieuwsmedium, wat DSZ Actueel uit alle macht probeert te zijn, moeten we bij bovenstaand stuk wel een kanttekening plaatsen. In RetailNews staat vandaag namelijk een artikel over de winnaar van de 2009 editie, Breda. Kleine winkeliers hebben het daar namelijk erg moeilijk.
Dat zal in de rest van het land niet veel anders zijn en redenen zijn er voldoende. Maar het lijkt er op dat het effect van ‘Beste Binnenstad’ van tijdelijke aard is en blijkbaar niet is opgewassen tegen de economische situatie, financiële malaise in Griekenland, dreigende problemen in de VS en ook internetverkopen. De winnaar van de 2011 editie wensen we dus het beste de komende tijd en de andere winkels in Nederland die het moeilijk hebben natuurlijk ook.
Bronnen: Detailhandel Nederland, RetailNews
Comments
Nog geen reacties op Genomineerden ‘Beste Binnenstad 2011-2013’ bekend