Het lijkt een negatieve spiraal, dat er vaak lege winkels te zien zijn, mede door de opkomst van het online shoppen. Uit onderzoek onder 1.000 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope is gebleken dat een kwart van de consumenten de leegstand van winkels een reden vinden om niet of minder vaak naar een winkelcentrum te gaan.
Andere nadelen zijn dat producten niet op voorraad zijn, het gebrek aan parkeergelegenheid en opdringerig personeel. De belangrijkste voordelen van het winkelen in fysieke winkels: het zien en voelen van producten, dat je het aangekochte product direct kunt mee nemen en dat je er mee terug kan gaan als iets defect blijkt te zijn.
52% van de consumenten gaat regelmatig een dagje winkelen voor de gezelligheid. Vooral het gevoel van een dagje er op uit te zijn is erg belangrijk, waarvan restaurants en terrasjes een aanvulling zijn op de beleving. Ook het aanbod van winkels speelt hierbij een rol. Consumenten zien naast de grotere winkelketens ook graag kleinere, zelfstandige winkels.
17% vindt de prijsverschillen tussen fysieke en online winkels vaak te groot. Wanneer de prijs in een fysieke winkel lager zou zijn wordt er meer naar deze winkels gegaan. Parkeerkosten spelen slechts een kleine rol. Ondanks dat er vaak online bestellingen worden gedaan, is het vertrouwen hierin niet erg groot. Eén derde van de consumenten heeft meer vertrouwen in de gewone winkel dan in online shops.
Dagelijkse boodschappen, aankoop van een auto en fiets doet de consument liever in een fysieke winkel. Aankopen zoals DVD’s en CD’s worden vaker online gedaan. Evenals het boeken van een vakantie.
Bron: Marketing Online
Dus als we alle producten op voorraad hebben , zorgen voor gratis parkeergelegenheid , het personeel eruit schoppen , de marge’s reduceren tot 5 a 10% zijn de problemen van de fysieke winkels opgelost.
Dat ik daar nou zelf niet aan gedacht heb ………dom dom dom ………..bedankt voor dit geweldige onderzoek