Uit een rapport van de nieuwe serie ‘Trends in franchise’ van het ING Economisch Bureau, blijkt franchise in tijden van crisis aantrekkelijk. Met name franchiseformules in de food en horeca presteren al twee jaar op rij beter dan de sector. Daarmee wordt de vergelijking doorgetrokken over andere branches en wordt gesteld dat franchising in het algemeen beter loont in deze tijden.
Het franchise-concept heeft een enorme vlucht genomen in Nederland de afgelopen in vijftien jaar. Zowel het aantal franchiseformules als het aantal vestigingen en werknemers is verdubbeld, terwijl de omzet is verdrievoudigd. Met een omzet van 31 miljard euro heeft franchise een aandeel van 5% in het bruto binnenlands product (bbp). Circa 85% van de franchiseformules in Nederland is van Nederlandse bodem.
Hoewel franchise goed presteert in crisistijd, staan de resultaten ook daar onder druk. Dit komt door een laag bestedingspatroon en een gebrek aan consumentenvertrouwen. Ook zeggen franchisegevers dat ze meer moeite hebben om geschikte ondernemers te vinden.
Bron: Retailactueel
Comments
Nog geen reacties op Franchise is crisisbestendiger