Onlangs zijn er diverse onderzoeken gepubliceerd die de ontwikkeling en trends in de diervoederindustrie beschrijven. Opvallend daarbij is, dat uit internationale onderzoeken een wereldwijde groei blijkt. Deze wordt voor een groot deel toegeschreven aan de verandering in houding tegenover huisdieren, de verstedelijking en een toename van het besteedbare inkomen. Een Nederlands onderzoek daarentegen, schetst een beeld van krimp in afzet en een verschuiving van verkoop van diervoeders en andere dierbenodigdheden naar de supermarkt.
Voerwijzer (informatieve site over voer voor honden, katten en fretten) komt met deze informatie. Het gaat om de onderzoeken “Pet Facts: A global strategic business Report” (Global Industry Analists Inc), “U.S. Pet Market Outlook 2011-2012” (Packaged facts) en “Feiten en cijfers van de gezelschapsdierensector 2011” (een afstudeerproject van de opleiding Dier- en Veehouderij aan de Hogeschool HAS Den Bosch in opdracht van het Ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie).
Een aantal trends vanuit het Amerikaanse onderzoek:
- Een toenemende populariteit van biologische voeders
- De vermenselijking van huisdieren (bijvoorbeeld: voeders voor verschillende leeftijden en gezondheidsvoeding)
- Grootste regionale markt is Europa
- Een grotere interesse in gezondheid en voeding
- Hondenvoer blijft het grootste en snelst groeiende marktsegment van de gehele voedingsindustrie
- Het grootste deel van de verkoop gebeurt door supermarktketens, evenals de bestedingen aan marketing, dierenspeciaalzaken spelen hier een kleinere rol in
- Fabrikanten van rauwe, bevroren en gekoelde voeding, weliswaar een klein segment, maken een opmerkelijke groei door
En een aantal observaties uit het Nederlandse rapport:
- Een stijging van het aantal verkooppunten (van 2300 in de periode van 200-2006 tot 2336 in 2010)
- Een verschuiving van dierenspeciaalzaak naar supermarkt voor de verkoop van diervoeding (50% supermarkt t.o.v. 44% dierenspeciaalzaak, in 2006 was dat nog respectievelijk 41% t.o.v. 54%)
- De groei van dierenartsen en -klinieken als verkooppunt van diervoeding, met name specialistische dietvoeding
- Diervoeding wordt goedkoper, t.o.v. dierbenodigdheden wordt er 30% aan diervoeding uitgegeven, dit is 10% minder dan in 2006 en 40% minder dan in 1996.
De Amerikaanse rapporten zijn tegen betaling te verkrijgen, het Nederlandse rapport is kosteloos in te zien.
Bron: Voerwijzer
Comments
Nog geen reacties op Diervoederindustrie maakt wereldwijd een groei door, verkoop in Nederland krimpt